سود آوری جالب یک کارگزاری بورس با کارمزد صفر!

حسین خزلی خرازی یکی از کارشناسان شناخته شده بازارسرمایه در کانال تلگرامی خود از سود آوری یک کارگزاری بورس در آمریکا با وجود صفر کردن کارمزد خبر داد.

به گزارش کاماپرس، فعالان بازار سرمایه همواره از بالابودن کارمزد کارگزاری ها انتقاد می کردند و معتقد بودندکه این کارمزدها بایدکاهش یابد تا اینکه اوایل تیر ماه سالجاری و با توجه به مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کارمزد کارگزاری ها 20 درصد کاهش یافت.
براساس این مصوبه که از اول مرداد ماه اجرایی می شود ، نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت‌های بورس اوراق بهادار، فرابورس، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت‌های کارگزاری از معاملات سهام و حق تقدم به میزان ۲۰ درصد با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله کاهش می یابد.
پیش از تصویب این مصوبه، بسیاری از سهامداران معتقد بودند وقتی گردش نقدینگی در بازار بالا نیست، پرداخت کارمزد حدود یک و نیم درصدی از سوی سرمایه گذار مقرون به صرفه نیست.
از سوی دیگر برخی مدیران کارگزاری ها با انتقاد از اینکه میزان درصد کارمزد حتی برای شرکت کارگزاری هم توجیه اقتصادی ندارد؛ می گفتند وقتی حجم معاملات و گردش نقدینگی در بازار پایین است و بیشتر شرکت ها در سه سال گذشته زیان عملیاتی داشتند، کاهش میزان درصد کارمزدها از جمله کارمزد کارگزار غیر منطقی است.

نگاهی به کارگزاری رابین‌هود آمریکا

درحالی که کارگزاری های بورسی در ایران، کاهش کارمزد را به معنای افزایش ضرردهی می دانند، کارگزاری رابین‌هود در ایالات متحده توانسته بدون دریافت کارمزد، سود کند.
کارگزاری رابین‌هود اخیرا تاثیر زیادی در رشد بازار سرمایه امریکا داشته و معروفیت زیادی کسب کرده است؛ رابین‌هود جزء اولین کارگزاری هایی است که کارمزد معاملات آن صفر بود، به همین دلیل سرمایه گذاران جوان و تازه کار با سرمایه کم به این کارگزاری کاملا آنلاین روی آورده اند.
رابینهود به عنوان یک استارت آپ در سال 2013 شروع به کار کرد و هم اکنون با 10 میلیون کاربر دارد و ارزش آن 8.3 میلیارد دلار برآورد شده است.
منبع درآمد رابین‌هود سود اعتبار اعطایی به مشتریان و سود مانده حساب مشتریان است، سایر کارگزاری های بزرگ امریکا هم در رقابت با رابین‎هود ناچار شدند کارمزدهای خود را به شدت کاهش دهند، این امر نشان می دهد که حتی با کارمزد صفر هم کارگزاری می تواند یک کسب و کار سود ده باشد.

آریاک سفر

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز