سهام عدالت در برابر تابلو فروش ممنوع

لست سکند

سهام عدالت دیگر فروخته نمی شود و پشت تابلو فروش ممنوع توقف کرده است، تا چه زمانی این روند ادامه خواهد داشت هم معلوم نیست.

به گزارش کاماپرس، آزادسازی سهام عدالت در زمانی نامناسب و بر اساس تحلیل های اشتباه صورت گرفت، قرار بود فرآیند آزاد سازی از شهریور ماه سال جاری صورت بگیرد اما زودتر و از اردیبهشت ماه اجرا شد و با کاهش شاخص کل همراه شد.

به اعتقاد برخی کارشناسان در زمان فروش مرحله اول سهام عدالت، نقدیندگی در بازار زیاد بود و با این که حجم شناور بازار بابت فروش سهام عدالت زیاد شد اما کسی به آن توجه نکرد. در حالی که  قسمت دوم آزادسازی که در عید غدیر صورت گرفت همزمان با ریزش بازار بود و تعادل بازار را برهم زد.

ایسنا نوشت، آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال جاری کلید خورد و ۴۰ مشمول این سهام حق انتخاب داشتند که یکی از روش های مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند. در نهایت حدود ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند.

بر این اساس ابتدا امکان فروش ۳۰ درصد و پس از چند ماه سپس امکان فروش ۳۰ درصد دیگر (یعنی مجموعا ۶۰ درصد) از سهام عدالت برای مشمولین این سهام فراهم شد و از آنجایی که این اتفاق در روزهای صعودی بازار سرمایه اتفاق افتاد، برخی سهامداران اقدام به فروش سهام خود کردند.

راز آسمان پایتخت

اما ماجرا طبق انتظار سهام داران پیش نرفت و نه تنها سهام آن ها فروش نرفت بلکه به دلیل کاهش شاخص کل، روز به روز از ارزش واقعی سهام آن ها کاسته شد.

در این میان تصمیم گیرندگان تصمیمات مختلفی برای مدیریت سهام عدالت و فشار فروشی که این سهام به کلیت بازار وارد می کرد اخذ کردند. از تغییر تابلوی سهام بگیر تا فروش بلکوی و حتی امکان لغو سفارش فروش. تصمیماتی که هیچ کدام موفقیت آمیز نبود و در نهایت قرعه به نام توقف فروش سهام عدالت افتاد.

توقف فروش سهام عدالت؛ مسکن یا راهکار؟

از روز یکشنبه (۲۵ آبان‌ماه) ناظر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: فروش سهام عدالت متوقف شده است، اما مشخص نشده این توقف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت البته برخی صحبت‌ها مبنی بر این وجود دارد علت اصلی این توقف بازگرداندن بازار سرمایه به سمت تعادل است، زیرا فشار فروش سهام عدالت از سوی کارگزاری‌ها یکی از دلایلی بود که به نزولی شدن حرکت شاخص بورس دامن می‌زد.

موضوعی که اکنون مطرح است این که اگر توقف فروش سهام عدالت توانسته بورس را به تعادل نزدیک کند این راهکار تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و متولیان اقتصاد در برابر نیاز سهامداران عدالت به فروش سهامشان چه پاسخی دارند؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز