سقوط آزاد دلار در پیش است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

افت ارزش دلار در بازارهای جهانی در روزهای متوالی این پرسش را ایجاد کرده است که کاهش ارزش این ارز تا کجا ادامه دارد و آیا به سقوط آزاد دلار بدل خواهد شد و  سوال دیگر این که دامنه افت نرخ‌دلار جهانی به بازار ارز ایران نیز کشیده می شود یا خیر؟

به گزارش کاماپرس، کمتر تحلیل گری تصور می کرد رئیس فدرال رزرو آمریکا با اعلام سیاست های جدید این بانک چنین تکانه شدیدی در بازارهای جهانی ایجاد کند . سخنان جروم پاول پایه های ارزش دلار را که پیش از این نیز در حال لرزش بود به لرزه مضاعف انداخته و روند کاهش ارزش این ارز در برابر سایر ارزهای بین المللی را تسریع کرده است.

کارشناسان  ارزی معتقدند سخنان اخیر پاول مبنی بر اجرای سیاست ها تورمی کنترل شده به این معنی است که نرخ بهره در آمریکا برای مدت فراتر از حد انتظار قبلی در سطح بسیار کم حفظ می شود و حتی ممکن است در یک سنت شکنی، بانک مرکزی آمریکا در مسیر اروپا و ژاپن گام بردارد و نرخ بهره را به سطح منفی برساند.

خبر خوب برای اقتصاد امریکا در شرایط فعلی افزایش۱.۹ درصدی مخارج مصرف کنندگان در یک ماه اخیر است و اخبار رکود ناشی از کرونا و انتخابات آمریکا نیز بر ارزش دلار موثر خواهد بود.

به عقیده برخی از تحلیل گران ارزی، امکان ریزش های بیشتر دلار در ماه های آینده بالا است اما موقعیت‌دلار به عنوان ارز اصلی جهان قوی تر از آن قرار دارد که انتظار سقوط آزاد آن را داشته باشیم.

راز آسمان پایتخت

با این تحولات، در بازار جهانی شاخص دلار، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۸ واحد بسته شد که کف ارزش 2 سال اخیر به شمار می رود.

روند قیمت‌دلار در ایران برعکس جهان!

در بازار غیررسمی ارز ایران اما وضعیت دلار عکس وضعیت این ارز در بازار جهانی است و قیمت‌دلار در روزهایی که دلار در بازارهای جهانی به صورت پیاپی ارزش خود را از دست می داد، در بازار ایران با افزایش روزانه مواجه شد.

دلار اکنون در حال پیش روی در کانال 23 هزار تومانی است و سقوط قیمت این ارز فعلا محتمل نیست و حتی به نظر نمی رسد طی معاملات امروز دلار از این کانال به کانال پائین تر باز گردد.

همچنین به نظر می رسد آنچه این روزها روندهای گرانی دلار را در بازار آزاد ارز تقویت می کند منفی بودن بورس و گریز نقدینگی از این بازار است. بر این اساس برخلاف بازار جهانی، بازار دلار در ایران در کوتاه مدت رو میلی به نزول یا سقوط نشان نمی دهد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز