سرمایه‌گذاران خودرو دست نگه دارند؛ برجام احیا می‌شود؟

بازار خودرو این روزها بر سر دو راهی است؛ از یک سو نوروز در آستانه فرا رسیدن است و در پی آن بازار خودرو هم رونق می‌گیرد و ممکن است قیمت‌ها افزایشی شوند و از سوی دیگر، احتمال احیای برجام و کاهش قیمت ها مطرح می شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از اقتصاد آنلاین، حالا برخی منتظر اخبار برجام هستند که خودروی مورد نیاز خود را پس از روشن شدن تکلیف برجام بخرند و برخی دیگر مردد هستند که  بازار با اوج فروش اسفند ماه و تقاضاهای نوروزی مواجه شود و قیمت ها بالا برود.

مصرف‌کنندگان خودرو بخرند، اما سرمایه‌گذاران نه!

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن قطعه سازان همگن خودرو در این زمینه می گوید: تنها مصرف کنندگان واقعی خرید کنند. چون در این صورت وضعیت سود و زیان تاثیری بر آنها نخواهد گذاشت.

آریاک سفر

او تصریح می‌کند: اگر تفاهم سیاسی در وین انجام شود و نرخ ارز کاهش پیدا کند، قیمت خودرو نیز کاهشی می شود. اگر تفاهم انجام نشود و قیمت ارز افزایش یابد قیمت خودرو پا به پای قیمت دلار در بازار عوض و بدل می شود.

وی همچنین می‌افزاید: و هرچند که مسئولین دوست ندارند اقتصاد وابسته به دلار باشد اما در عمل این وابستگی وجود دارد و نوسانات نرخ  دلار باعث نوسان قیمت محصولات می شود. البته باید گفت که اگر نرخ دلار صعودی شود قیمت ها به سرعت افزایشی می شود اما اگر نرخ دلار نزولی شود کاهش قیمت به آهستگی اتفاق می افتد.

خریداران خودروهای خارجی ضرر می‌کنند

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو هم در این زمینه گفت: پاسخ به این سوال که مردم برای خرید خودرو اقدام کنند یا تا سال دیگر دست نگه دارند بسیار سخت است. از یک طرف اگر احیای برجام اتفاق بیافتد، دلار به طور موقت افت قیمت خواهد داشت و در پی آن قیمت خودرو افت معنی داری پیدا می‌کند و در این وضعیت سرمایه گذاران در بازار خودرو زیان شدیدی را تجربه خواهند کرد اما برعکس اگر احیای برجام اتفاق نیافتد جدا از افزایش قیمت دلار، وضعیت صنعت خودرو هم خوب نخواهد بود و افزایشی خواهد شد.

او تاکید کرد: اگر برجام احیا شود بیشترین کاهش قیمت درباره خودروهای خارجی رخ می دهد و خودروهای داخلی از کاهش قیمت دلار چندان متاثر نخواهند شد.

کاکایی در ادامه افزود: در شرایط فعلی پیشنهاد می‌شود تنها مصرف کنندگان، خودرو را خریداری کنند. چراکه چه در شرایط سود باشند چه زیان فرقی برای آنها ندارد و در حال استفاده از وسیله خود هستند و من می‌توانم ادعا کنم که میزان زیان آنها زیاد نخواهد بود. اما من در حال حاضر سرمایه گذاری در صنعت خودرو را پیشنهاد نمی کنم. در وضعیت فعلی برای سرمایه گذاری بهتر است که مردم دست نگه دارند و در بازارهای مطمئن تری سرمایه خود را وارد کنند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “سرمایه‌گذاران خودرو دست نگه دارند؛ برجام احیا می‌شود؟

  1. محمد گفته:

    اینو که یک بچه دبستانی هم میدونه نیازی به اخبار نوشتن نیست ما فقط منتظر رسیدن به مرحله نهایی هستیم اصلا چیزی به اسم تولید بومی وجود نداره اگر هم وجود داره تولید کنندگان روبه روی مردم هستند این یک واقعیت تلخه. میدونم که پخش نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز