پراید یا تیبا 2 پلاس ؛ کدام بهتر است؟

لست سکند

انتخاب خودرو در بازار میان‌رده‌ها معمولا کار بسیار دشواری است؛ زیرا مشخصات خودروها آنقدر به یکدیگر نزدیکند که در نهایت این هزینه خرید خودرو است که حکم نهایی را می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، سایپا 132 و تیبا 2 پلاس نیز 2 محصول شرکت سایپا به شمار می‌روند که همواره مورد مقایسه خریداران قرار می‌گیرند. در این گزارش قصد داریم به مقایسه این دو خودرو از جهات مختلف بپردازیم.

شرکت سازنده

سایپا 132 (پراید) و تیبا 2 پلاس هر دو ساخت ایران و محصول شرکت خودروسازی سایپا یدک هستند.

مشخصات فنی بدنه

نگاهی به مشخصات فنی بدنه این دو خودرو نشان از کلاس بدنه «سدان» در سایپا 132 و کلاس بدنه «هاچ بک» در تیبا 2 پلاس دارد. کلاس اتومبیل هر دو خودرو در سگمنت B قرار دارد. وزن سایپا 132، 950 کیلوگرم و وزن تیبا 2 پلاس نیز 1040 کیلوگرم است. همچنین، تعداد فضای سرنشینان هر دو خودرو 5 نفر و ابعاد و نوع لاستیک چرخ‌های جلو و عقب، با اندکی تفاوت تقریبا یکسان است.

مشخصات فنی موتور

در حالی که سایپا 132 دارای حجم موتور 1323 سی‌سی است، تیبا 2 پلاس از موتور 1503 سی‌سی بهره می‌برد. نوع موتور هر دو خودرو بنزین‌سوز بوده و تعداد سیلندرها و سوپاپ‌های آن‌ها به ترتیب 4 و 8 عدد است.

راز آسمان پایتخت

آرایش قرارگیری سیلندرها به صورت خطی مستقیم بوده و محل قرارگیری موتور نیز در جلوی خودرو است. سیستم سوخت‌رسانی سایپا 132 از نوع انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای و سیستم سوخت‌رسانی تیبا 2 پلاس نیز از نوع انژکتوری چند نقطه‌ای است.

این در حالیست که ظرفیت باک سایپا 132، 37 لیتر و ظرفیت باک تیبا 2 پلاس نیز 41 لیتر عنوان شده است. حداکثر توان خروجی سایپا 132، 63 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه و در تیبا 2 پلاس 87 اسبر بخار در 5300 دور بر دقیقه است.

حداکثر گشتاور خروجی سایپا 132 نیز 103 نیوتون متر در 2500 دور در دقیقه و در تیبا 2 پلاس 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه عنوان شده است. توان خروجی حجمی در سایپا 132 و تیبا 2 پلاس نیز به ترتیب 48 و 58 اسب بخار بر لیتر است.

در این باره بیشتر بخوانید:

مشخصات جعبه دنده

مروری بر مشخصات جعبه دنده هر دو خودرو از وجود جعبه دنده دستی با 5 دنده (جلو) خبر می‌دهد که محل قرارگیری آن‌ها در هر دو خودرو، بخش کنسول میانی است.

سیستم ترمز

نوع سیستم ترمز سایپا 132، ترمز روغنی با بوستر خلائی و نوع ترمز در تیبا 2 پلاس، ترمز ضد قفل ABS است. نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو در هر دو خودرو دیسکی و نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب نیز از نوع کاسه‌ای است.

عملکرد اتومبیل

حداکثر سرعت سایپا 132، 170 و حداکثر سرعت تیبا 2 پلاس نیز 190 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. شتاب 0 تا 100 این دو خودرو نیز به ترتیب 14.5 و 13.5 ثانیه است. مصرف سوخت شهری سایپا 132، 9.5 لیتر در 100 کیلومتر و مصرف سوخت جاده‌ای آن، 5.3 لیتر در 100 کیلومتر است. در تیبا 2 پلاس نیز مصرف سوخت شهری، 9.6 لیتر در 100 کیلومتر و مصرف سوخت جاده‌ای آن، 5.6 لیتر در 100 کیلومتر است.

همچنین، با توجه به کاتالوگ هر دو خودرو، استاندارد آلایندگی سایپا 132، یورو 2 و استاندارد آلایندگی تیبا 2 پلاس نیز یورو 4 است.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

با استناد به کاتالوگ خودرو، از امکانات رفاهی سایپا 132 می‌توان به 1 عدد کیسه هوای راننده، در برخی مدل‌ها 2 کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS، بدنه تقویت شده، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، Leveling Switch، کمربند جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قدرت کمک هدیرولیکی، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه و طراحی جدید، سیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی، CD Player به همراه پورت USB و پخش MP3 و رادیو ، خروجی 4 باند، ساعت دیجیتال، آیینه های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل، شیشه های جلو با تنظیم برقی ، برف پاک کن جلو به همراه دور قابل تنظیم، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، چراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز، و چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور اشاره کرد.

نگاهی به کاتالوگ تیبا 2 پلاس نیز از امکانات رفاهی و آپشن‌هایی چون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، فرمان هیدرولیک، غربیلک 3 شاخه، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی، سیستم رهیاب، قابلیت اتصال بلوتوث، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، صندلی راننده دارای تنظیم ارتفاع، روکش چرمی صندلی ها، کفپوش قالبی فابریک، صندلی عقب با قابلیت تاشدن مجهز به نگهدارنده قفل صندلی کودک، آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل، شیشه بالابر برقی جلو – برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم، شیشه شور عقب به همراه مه زدا، روف ریل، مه شکن با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورتی دستی، مه شکن و چراغ خطر سوم – دارای دیفیزر سپر عقب، سنسور دنده عقب و طرح استیل دور جلو پنجره و برچسب Cross روی گلگیر جلو حکایت دارد.

قیمت خودرو

قیمت کارخانه‌ای تیبا 2 پلاس، 66 میلیون تومان عنوان شده اما از قیمت نمایندگی سایپا 132 که خط تولید آن تعطیل شده، اطلاعاتی در دسترس نیست؛ با این حال، این خودرو در بازار آزاد تا 66 میلیون تومان نیز معامله می‌شود، در حالی که به عقیده کارشناسان خودرو، مرز روانی پراید در حال حاضر 65 میلیون تومان است.

از آن سو نیز تیبا 2 پلاس که به تازگی روانه بازار شده، در بازار آزاد با حباب قیمتی عجیبی همراه بوده و در فضای مجازی با نرخ 100 تا 100 میلیون تومان – بسته به رنگ خودرو – قیمت خورده است که البته با توجه به شرایط فعلی بابت کرونا، معامله‌ای روی این نرخ صورت نمی‌گیرد.

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “پراید یا تیبا 2 پلاس ؛ کدام بهتر است؟

  1. مهدی گفته:

    واقعا مقایسه بی معنی و کاملا غیرحرفه ای بود. بهتر بود که اگر نویسنده محترم تخصص داشتند، قدری در خصوص تعادل خودروها، فضای سرنشینان، فضای بار، استهلاک و.. بحث می شد. هرچند این دو خودرو در یک کلاس قرار ندارند که بخواهند مقایسه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز