سامانه یکپارچه جمع آوری می شود؟

سامانه یکپارچه جمع آوری می شود؟-کاماپرس

اگرچه با ابلاغ دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودرو سواری، سامانه یکپارچه تا حدودی کارکرد قبلی خود را از دست داده است، با این حال سخنگوی اقتصادی دولت تاکید می‌کند که انحلال این سامانه در دستور کار دولت قرار نداشته و تغییری در کارکرد آن رخ نمی‌دهد.

به گزارش کاماپرس، با اعلام دستورالعمل جدید شورای رقابت، مشخص شد سیاستگذار دیگر به دنبال استفاده از سامانه یکپارچه در قالب سازوکار قبلی نیست و وظیفه‌ای جدید برای آن تعریف شده است. تا قبل از این دستورالعمل و طبق آنچه شورای رقابت مصوب کرده بود، همه عرضه‌کنندگان خودرو اعم از تولیدکنندگان بزرگ وابسته به دولت، مونتاژکاران و واردکننده‌ها، موظف بودند محصولات خود را در سامانه یکپارچه عرضه کنند.

در واقع تا پیش از این، فروش خودروها در پلتفرمی غیر از سامانه یکپارچه تقریبا ممکن نبود. منهای خرده‌فروشی‌ها، طی دو مرحله حدود دو میلیون دستگاه خودروی داخلی و مونتاژی در سامانه یکپارچه (حدفاصل اسفند تا خرداد) فروخته شد و به عبارت بهتر، دو میلیون نفر در نوبت خرید خودرو قرار گرفتند، علاوه بر این خودروهای وارداتی نیز در همین سامانه پیش فروش شدند.

بیشتر بخوانید:

با توجه به دستورالعملل جدید شورای رقابت، به نظر می‌رسد دیگر الزامی بابت عرضه خودروها در سامانه یکپارچه وجود ندارد و عرضه‌کنندگان می‌توانند محصولات خود را به صورت مستقیم به فروش برسانند.

راز آسمان پایتخت

دستورالعمل جدید به این معناست که سامانه یکپارچه دیگر کارکرد قبلی را نخواهد داشت و در قالب دستورالعمل جدید، عرضه‌کنندگان خودرو باید در زمان انعقاد قرارداد فروش، اطلاعات مربوط به خودروهای عرضه‌ شده را در سامانه یکپارچه به ثبت برسانند. نظارت بر عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو در این سامانه نیز بر عهده وزارت صمت خواهد بود.

با ابن حال سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر انحلال سامانه یکپارچه، اظهار داشت: انحلال این سامانه در دستور کار دولت نیست و تغییر در آن را کاملا رد می‌کنیم.

به نقل از دنیای اقتصاد، احسان خاندوزی افزود: تا وقتی استفاده از خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای مطرح است و تقاضای مازاد غیر‌واقعی را در بازار القا می‌کند، اصرار دولت بر استفاده از سامانه یکپارچه است و برنامه‌ای برای حذف آن نداریم.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز