زنگ خطر افزایش قیمت تخم مرغ ، مرغ، گوشت و لبنیات

با نایاب شدن و افزایش شدید قیمت دو نهاده مهم (ذرت و سویا) در بازار نهاده های دامی، در صورت عدم عرضه این نهاده ها توسط دولت به قیمت تعادلی، باید در انتظار افزایش قیمت محصولاتی همچون تخم مرغ، مرغ، گوشت و لبنیات باشیم.

به گزارش کاماپرس به نقل از مهر، یک مقام مسئول در اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران از نایاب شدن ذرت و سویا در بازار نهاده های دامی خبر داد و گفت: قیمت ذرت و سویای دامی در بازار جهش 70 درصدی داشته است، ضمن این که این نهاده ها حتی با قیمت های بسیار گران هم پیدا نمی‌شود.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اوضاع بازار نهاده های دامی را نابسامان توصیف کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در این شرایط وظیفه دارد برای کنترل قیمت ها در بازار وارد عمل شود اما این شرکت هم بدون هیچ توضیحی از ورود به بازار و عرضه نهاده ها به قیمت تعادلی خودداری می‌کند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد جیره غذایی مرغ از این دو نهاده تشکیل می‌شود و قیمت تخم مرغ از قیمت نهاده تاثیر می پذیرد، افزود: قیمت مصوب ذرت ۱,۳۵۰ تومان و قیمت مصوب سویا ۲,۴۵۰ تومان است اما الان در صورت عرضه، مرغداران سویا را به قیمت کیلویی ۳۵۰۰ تا ۳,۶۰۰ تومان و ذرت را به قیمت کیلویی ۲۳۰۰ تا ۲,۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

راز آسمان پایتخت

سامانه بازارگاه جولانگاه دلالان شده است

نبی پور با انتقاد از سامانه بازارگاه – سامانه فروش نهاده های کشاورزی –  افزود: متأسفانه سامانه بازارگاه که توسط وزارت جهاد کشاورزی برای سر و سامان دادن به بازار نهاده ها راه اندازی شده است هم به امکانی برای خرید دلالان تبدیل شده و آنها نهاده‌ها را از این سامانه خریدند و احتکار کردند چرا که مرغداران پول نقد کافی برای خرید از این سامانه نداشتند.

وی با اعلام قیمت 7800 تومانی هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری، گفت: در حال حاضر مرغداران شرایط خوبی ندارند و به سختی برای مرغ‌های خود جیره غذایی پیدا می‌کنند به همین دلیل مجبورند با قیمت‌های بالا این نهاده‌ها را بخرند.نبی پور تصریح کرد: با ادامه شرایط فعلی در آینده‌ای نزدیک در حوزه تولید و قیمت محصولاتی مانند گوشت، مرغ، شیر و لبنیات با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “زنگ خطر افزایش قیمت تخم مرغ ، مرغ، گوشت و لبنیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز