زمزمه افزایش قیمت نان بربری به 3000 تومان

اگر دیوان عدالت اداری به آزادسازی صدور مجوز نانوایی‌های سنتی‌پز رای بدهد،‌ قیمت نان بربری در برخی از مناطق به بیش از ۳۰۰۰ تومان نیز می‌رسد.

به گزارش کاماپرس، نمایندگان کارفرمایی و اتحادیه نان سنتی معتقدند به دلیل بالا بودن هزینه های حمل و نقل آرد و دستمزد کارگران دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و باید برای جبران این هزینه ها قیمت نان از قیمت مصوب بالاتر برود. به همین دلیل خیلی از این نانواها خواهان آزاد سازی قیمتها و آزاد سازی صدور مجوز نانوایی های سنتی پز هستند. موضوعی که می‌تواند باعث گرانی بیشتر قیمت نان شود.

طبق اعلام رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، به زودی دیوان عدالت اداری به این موضوع ورود می‌کند و درباره آزادسازی صدور مجوز نانوایی‌های سنتی‌پز حکم صادر می‌کند. به گفته بیژن نوروز مقدم اگر مجوز یک نانوایی سنتی‌پز آزاد شود، شرکت بازرگانی دولتی ایران هم آرد با قیمت تعاونی به آن واحد تولیدی نمی‌دهد.

به همین دلیل مصرف‌کنندگان از خرید نان سوبسیددار محروم می‌شوند و همچنین این احتمال وجود دارد تا قیمت نان بربری در برخی از مناطق به بیش از ۳۰۰۰ تومان نیز برسد.

افزایش قیمت نان در نرخ تورم تاثیر می‌گذارد

آریاک سفر

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش قیمت نان، شاید حدود ۵ درصد بر نرخ تورم تاثیر بگذارد. به گفته این کارشناس اقتصادی، اگر قیمت نان گران شود، به طور قطع بر کالاهای ضروری دیگر خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد؛ چون کالاهای اساسی خانواده‌ها به یکدیگر وابسته هستند و اگر یک کالا گران شود به طور قطع اجناس دیگر نیز گران خواهند شد.

همچنین سیاست آزاد کردن نانوایی‌ها یکی از علل ناهمسانی قیمت نان می شود. مثلا شهروندان ممکن است در یک منطقه نان را ۷۰۰۰ تومان بخرند اما در نقطه‌ای دیگر از شهر، همان نان ۵۰۰۰ تومان باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز