زمزمه‌های خداحافظی با اولین وزیر کابینه رئیسی

وقتی نام داور و مجری مسابقه تلویزیونی میدون در میان فهرست وزرای پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی به مجلس دیده شد، بسیاری چشم‌ها از تعجب گشاد شدند.
به گزارش کاماپرس، اظهارات چندبارۀ حجت عبدالملکی درباره اینکه می‌توان با یک میلیون تومان کار ایجاد کرد، شگفت‌زدگی‌ مردم و کارشناسان را بیشتر کرد. حالا و در شرایطی که هنوز عمر دولت رئیسی به شش ماه نرسیده، موج سنگینی از انتقاد مجلسیان علیه داور دیروز مسابقه میدون و وزیر امروز کابینه دولت سیزدهم شکل گرفته است.

با یک میلیون تومان نمی‌توان به سوپرمارکت رفت

رسانه‌هایی که به فایل صوتی و متن جلسه اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس با عبدالملکی دست پیدا کرده‌اند، گزارشی از این جلسه پرتنش که با افشاگری علیه وزیر همراه بوده، منتشر کرده‌اند. سایت اقتصادنیوز بخش‌هایی از صحبت‌های ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را منتشر کرده است. او در این جلسه خطاب به وزیر دولت رئیسی گفت: آقای وزیر شما گفتید من مسئول اشتغال نیستم. اگر نیستید پس ۴ سال در وزارتخانه می‌خواهید چکار کنید؟ کجای دنیا با ۱ میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد؟ با ۱ میلیون تومان سوپر هم نمی‌توانید بروید. خود دولت می‌گوید برای هر شغل ثابت ۱ میلیارد تومان نیاز است. اما شما می‌گویید ۱ میلیون. شما که بی‌تجربه بودید، حداقل افراد باتجربه می‌آوردید، نه اینکه با اینگونه انتصابات به همه وزارتخانه توهین کنید. یعنی در کل وزارتخانه یک انقلابی اصولگرای طرفدار دولت نبود که شما دوستانتان را آوردید و برایشان رزومه درست کردید؟

وزارت تعاون را با مسابقه میدون اشتباه نگیرید

موسوی لارگانی که در روز رای اعتماد مجلس به کابینه نیز از مخالفان جدی عبدالملکی بود، در این جلسه همچنین به انتصاب‌های او انتقاد کرد و گفت: نیروهایی که وزارتخانه آورده‌اید فقط دو سال طول می‌کشد راهروهای وزارتخانه را یاد بگیرند. آقای وزیر این راهی که شما می‌روید، پایان خوبی نخواهد داشت و بزرگترین ظلم را به نظام کردید که آن را از نیروهای تخصصی خارج کردید. اینکه در سازمان‌ها و شرکت‌ها چه اتفاقی رخ داده را در صحن علنی به همه مردم و نمایندگان می‌گویم. شما به دلیل بی‌تجربگی به همه سهمیه دادید و وزارتخانه را مثل غنیمت جنگی بین دوستانتان تقسیم کردید.
وی افزود: برخی از افرادی که پست گرفتند، توسط سازمان‌های امنیتی رد شده بودند و نهادهای امنیتی صراحتا شما را از انتصاب این افراد منع کرده بودند و گفته بودند این انتصاب‌ها به صلاح کشور و نظام نیست، به همین دلیل هم الان چون نمی‌توانید برایشان پست بزنید، آمدید برای آنها حکم سرپرست زدید.
لارگانی تاکید کرد: من می‌گویم چرا از بیرون می‌آورید و از توانمندی نیروهای متخصص و انقلابی خود وزارتخانه استفاده نمی‌کنید؟ من می‌گویم افرادی از بیرون و بدون سابقه آورده‌اند و ایشان هم به کارش افتخار می‌کند که نیروی بی‌تجربه از بیرون وزارتخانه آورده است. دلیلش هم این است که اینجا را با مسابقه میدون اشتباه گرفته و وزارتخانه با داوری مسابقه میدون جابجا شده است. آن روز من گفتم اشتباه می‌کنید، الان هم اشتباه می‌کنید و توهین می‌کنید به مردم و می‌گویید من مسئول اشتغال نیستم.

مجلس از عبدالملکی راضی نیست

محمد کعب‌عمیر، عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس کمیته صندوق‌های بازنشستگی مجلس نیز یکی دیگر از منتقدان جدیِ این روزهای حجت‌ عبدالملکی است. او به ایلنا گفت: ضعف در تصمیم گیری، عدم شناخت دقیق از حوزه عمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتصابات آشفته و اصرار بر بکارگیری مدیران غیرتخصصی، لغو برخی احکام و عدم توجه لازم به اسناد بالادستی ملی از جمله نقاط ضعف وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وی افزود: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه احتماعی کلید خورده ،که البته با انتصابات اخیر صورت گرفته در زیر مجموعه وزارت تعاون بر تعداد استیضاح کنندگان حجت عبدالملکی افزوده خواهد شد. مجلس رضایتی از روند اقدامات و کارهای حجت عبدالملکی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ندارد.

آریاک سفر

پس لرزه‌های «رفاه گیت»

خبرآنلاین ماجرای انتشار فایل صوتی جلسه اخیر نمایندگان به وزیر تعاون را «رفاه گیت» خواند و در گفتگویی با علی بابایی کارنامی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از اصالت این اطمینان حاصل کرد.
بابایی کارنامی به خبرنگار خبرآنلاین گفت: این بحث، جز بحث‌های داخلی بوده و من توضیحی درباره آن ندارم. مردم قضاوت می‌کنند.
این نماینده مجلس که در جلسه اخیر به موسوی لارگانی توصیه می‌‌کند موضوع را به صحن علنی نکشاند، ضمن تایید برگزاری این جلسه و محتوای فایل صوتی انگشت اتهام رسانه‌ای شدن فایل را به سمت موسوی لارگانی، نشانه می‌رود و می‌گوید: «او صدا را پخش کرده است.»
تا پیش از این وزرای سمت و اقتصاد در سیبل استیضاح مجلسیان قرار داشتند اما اکنون این داور مسابقه میدون است که باید راهی برای رهایی از این چالش پیدا کند.

بهمن تلخ برای وزارت تعاون

بهمن 1391 در آخرین ماه‌های حضور محمود احمدی‌نژاد در پاستور، مجلسیان او و عبدالرضا شیخ الاسلامی را به مجلس کشاندند تا وزیر کار را استیضاح کنند. آن جلسه به دلیل انتشار فیلم چانه‌زنی سعید مرتضوی با فاضل لاریجانی توسط احمدی‌نژاد به حاشیه کشیده شد و «یکشنبه سیاه» لقب گرفت. مجلس که قصد داشت عبدالرضا شیخ الاسلامی را به دلیل تن ندادن به حکم دیوان عدالت اداری برای برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تأمین اجتماعی استیضاح کند، با انتشار این فیلم که به صورت مخفیانه ضبط شده بود، شوکه شد. در نهایت وزیر محبوب احمدی‌نژاد که از حلقه اول یاران او بود، از مجلس رای اعتماد نگرفت و برکنار شد.
در مرداد 1397 نیز علی ربیعی که از حلقه اول یاران حسن روحانی بود، از مجلسی که ریاست آن باز هم برعهده علی لاریجانی بود رای اعتماد نگرفت و کلید وزارتخانه را تحویل داد.


انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز