زمان مناسب برای تعویض روغن موتور + قیمت

روغن موتور - کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

روغن موتور، یکی از مهم‌ترین محصولات مصرفی خودرو محسوب می‌شود که وظیفه روان کردن قطعات متحرک موتور را به عهده دارد. به طور کلی روغن موتور در از بین بردن گرما و اصطکاک بیش از حد قطعات موتور نقش موثری دارد و افراد باید در نظر داشته باشند که در اسرع وقت برای تعویض روغن موتور اقدام کنند.

به گزارش کاماپرس، در صورت بی‌توجهی و نادیده گرفتن نشانه‌های تعویض روغن موتور، ممکن است خسارت‌های زیادی به خودرو وارد شود. خنک کردن، تصفیه و پاکسازی، آب‌بندی و روان‌کاری قطعات موتور وطیفه اصلی روغن موتور است.

در این گزارش، نشانه‌های تعویض روغن موتور و بهترین زمان انجام آن بررسی شده است.

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور

توصیه کلی مکانیک‌ها، تعویض روغن موتور پس از طی هر 5000 کیلومتر مسافت یا هر سه ماه یک بار است. البته باید در نظر داشت که این قانون برای همه خودروها صدق نمی‌کند. فناوری استفاده شده در ساخت خودرو، نحوه نگهداری از اتومبیل، نوع رانندگی و روغن استفاده شده از عوامل مهم در تعیین زمان تعویض روغن موتور خودرو است. بعضی از افراد بر این باورند که بهترین زمان تعویض روغن موتور، هر شش ماه یک بار است. برخی دیگر نیز معتقدند که بهترین زمان تعویض روغن موتور، طی کردن هر 12 هزار کیلومتر مسافت یا یک بار در سال است؛ با این وجود، بعضی از نشانه‌ها می­تواند به افراد در تعیین زمان مناسب برای تعویض روغن موتور کمک کند.

روغن موتور - کاماپرس

راز آسمان پایتخت

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور خودروهای نو

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افرادی که به تازگی خودرو خریده­اند، تشخیص زمان مناسب برای تعویض روغن موتور است. برای بار اول بهتر است که روغن موتور خودرو پس از طی 500 تا 1000 کیلومتر تعویض شود تا کارایی اتومبیل نو افزایش یابد. زمان تعویض روغن موتور برای دفعه دوم، طی کردن 2000 کیلومتر و برای دفعه سوم طی کردن 3500 کیلومتر است.

نشانه های خرابی روغن موتور

حتی اگر روغن خودرو، بعضی از واضح‌ترین نشانه‌های تعویض مانند قدیمی و کثیف بودن را نداشته باشد، به کمک بعضی از نشانه‌های دیگر می‌توان از زمان تعویض آن مطلع شد. شنیدن صدای تیک تاک هنگام روشن شدن خودرو یکی از نشانه‌های اصلی کثیف بودن روغن موتور و دشواری حرکت آن در موتور است. این صدا به عنوان زنگ هشداری شناخته می‌شود که خبر از طولانی شدن زمان جریان پیدا کردن روغن کثیف می‌دهد و در نتیجه برای روان کردن سوپاپ به زمان بیشتری نیاز دارد.

بالا بودن دور موتور در شرایط درجا کار کردن خودرو نیز از نشانه‌هایی است که خبر از اصطکاک بین پیستون و رینگ و حلقه یاتاقان می‌دهد. در این وضعیت، افراد باید این صدا را جدی بگیرند و برای چک کردن روغن موتور اقدام کنند. اگر زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده باشد، سیستم پیشران قادر به روان کردن قطعات نخواهد بود و در نیتجه شتاب موتور کاهش خواهد یافت. همچنین شنیده شدن صدای ضربه‌های متوالی از سیستم پیشران می­تواند نشانه‌ آسیب دیدن موتور به دلیل سهل‌انگاری در تعویض روغن باشد.

روغن موتور - کاماپرس

یکی از اصلی‌ترین و بهترین راه‌ها برای مطلع شدن از زمان تعویض روغن موتور، بررسی خود روغن بوده که این کار با بررسی و چک کردن منظم سطح روغن امکان‌­پذیر است. برای این منظور لازم است که یک ماه به طور مداوم میزان و سطح روغن بررسی شده تا مشخص شود که سیستم محرک خودرو چه میزان روغن مصرف می‌کند. بعد از آن نیز باید ماهی یک بار به بررسی سطح روغن پرداخت.

تغییر رنگ روغن موتور نیز یکی دیگر از نشانه‌های تعویض آن است که تشخیص دقیق آن به مهارت و دانش زیادی نیاز دارد. البته تیرگی و تغییر رنگ روغن موتور به مرور زمان نشانه خوبی است, چرا که نشان می­دهد روغن موتور به خوبی دود‌های حاصل از احتراق و سایر رسوبات را جذب کرده است؛ با این وجود، در صورتی که روغن به سرعت تغییر رنگ داده باشد، نشانه خوبی محسوب نمی‌شود و ممکن است خبر از خرابی پیستون، رینگ یا نقص کارتل بدهد.

انتهای پیام

مرتبط با : شهر روغنفابریک کالا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز