ریزش قیمت مسکن در خردادماه 1400

قیمت مسکن در ماه های فروردین و اردیبهشت 1400 طبق اطلاعات و آمارهای رسمی با کاهش مواجه شده است و این روند بر اساس برخی نشانه ها در خردادماه نیز ادامه دارد.

به گزارش کاماپرس، بازار مسکن در حال تخلیه حباب است و کاهش و به عبارتی ریزش قیمت در این بازار علیرغم تلاش واسطه ها بر پررونق نشان دادن بازار مسکن و اصرار مالکان بر قیمت های قبلی، قطعی به نظر می رسد.

روند کاهش قیمت مسکن همچنان کند و خزنده است اما رکود سنگینی که در بازار به چشم می خورد حاکی از آن است که خریداران با قیمت های کنونی و حتی با تخفیف هایی که پیش از این رویایی به نظر می رسید هم تمایلی برای ورود به بازار ندارند و به عبارت بهتر این قیمت ها از توان مالی خریداران بسیار فاصله دارد.

مشاوران املاک با توجه به دو نشانه از ادامه دار بودن کاهش قیمت مسکن در خردادماه همچون دوماهه ابتدای سال خبر می دهند. نشانه اول افزایش فزاینده فایل های فروش و انباشته شدن آنها روی خانه ها و آپارتمان های فروش نرفته ماه های قبل و نشانه دوم تخفیف هایی که همچنان توسط فروشندگان برای فروش نقد و فوری مسکن ارائه می شود اما مشتریان را ترغیب نمی کند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارش امروز خود از زاویه ای دیگر به وضعیت بازار مسکن پرداخته اما نتیجه ای که از این گزارش به دست می آید هم ادامه دار بودن کاهش قیمت ها در بازار طی خردادماه و ماه های آینده است.

راز آسمان پایتخت

اخبار و مطالب مهم و مرتبط را بخوانید:

تورم قیمت مصالح در حال کاهش است

دنیای اقتصاد نوشته است؛ میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در دو‌ماه اول سال جاری کاهش یافت. وضعیت تورم پیش‌نگر مسکن با استناد به اطلاعات درج شده در گزارش شامخ اردیبهشت‌ماه نیز نشان می‌دهد این تورم در وضعیت منفی قرار گرفته است.وضعیت دو آیتم مهم تورم پیش‌نگر ساختمان در گزارش شامخ، یعنی قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز(هزینه تامین مصالح ساختمانی) و قیمت محصول تولید شده (قیمت تمام شده ساخت شامل هزینه مصالح وزمین)، نشان می‌دهد مانع ضمنی در مسیر کاهش قیمت مسکن که پیش از این از سوی سازنده‌ها اعلام می‌شد ظاهرا از بین رفته است.

شاخص مربوط به قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز در اردیبهشت‌ماه به 32/ 81 رسیده است. این میزان در فروردین‌ماه 5/ 87 بود. این موضوع نشان می‌دهد این شاخص که نشان دهنده تورم مصالح وتجهیزات ساختمانی است در اردیبهشت‌ماه در مقایسه با فروردین‌ماه 1400 روند نزولی طی کرده است. درواقع از دیدگاه مدیران خرید ساختمانی شرکت‌کننده در این نظرسنجی، هزینه خرید مصالح ولوازم مورد نیاز برای ساخت وساز در دومین‌ماه از سال جاری در مقایسه با‌ماه قبل از آن کاهشی بوده است.

همچنین شاخص قیمت محصولات تولید‌شده یا همان شاخص قیمت تمام شده مسکن ناشی از هزینه خرید مصالح و هزینه تامین زمین به صورت توامان نیز تقریبا در این‌ماه بدون تغییر بوده است. این شاخص از عدد 5/ 63 در فروردین‌ماه به 8/ 64 در اردیبهشت‌ماه رسیده و تقریبا بدون تغییر بوده است.

مجموع این دو پارامتر نشان‌دهنده تورم پیش‌نگر منفی در بازار مسکن است. پیش از این سازنده‌ها اعلام می‌کردند از آنجا که هزینه تامین مصالح و زمین همچنان روند صعودی دارد و در حال افزایش است قیمت مسکن اساسا قابلیت کاهش‌یافتن ندارد. همین موضوع مسیر کاهش قیمت در بازار ملک را دشوار کرده است. در واقع حباب‌سازها، این موضوع را به بازار القا می‌کردند که روند صعودی هزینه‌های ساخت وساز مانع از تخلیه حباب قیمت مسکن می‌شود.

اما منفی‌شدن تورم پیش‌نگر مسکن در گزارش شامخ اردیبهشت‌ماه این علامت را به بازار مسکن مخابره می‌کند که تورم مسکن در‌ماه‌های پیش‌رو نیز می‌تواند مانند دو‌ماه فروردین و اردیبهشت 1400، منفی شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز