رتبه بندی معلمان چرا شکست خورد؟

لست سکند

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی در گفتگویی که با خبرآنلاین داشت، دلایل شکست پروژه رتبه‌بندی معلمان را بیان کرد.

به گزارش کاماپرس، بطحایی در این گفتگو تاکید می‌کند: بر اساس نظریه‌های مدیریت، سطح معیشت کارکنان باید به میزانی باشد که آن‌ها بتوانند در حد متوسط زندگی خود را اداره کنند. در غیر این صورت، هرگونه پرداختی منتج به ارتقای کیفیت نمی‌شود.

وی می‌افزاید: وقتی خط فقر شما 11 میلیون و 500 هزار تومان است اما میانگین پرداختی شما به معلمان 10 میلیون تومان است. یعنی حقوق معلم‌ها زیر خطر فقر یا معادل خط فقر است.

از نظر این وزیر سابق، هدف اصلی از رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت آموزش است، اما چون پرداختی‌ها، هنوز از خط فقر بالاتر نرفته، این پروژه با شکست مواجه شده و به اهداف خود نمی‌رسد.

 بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

داستان رتبه بندی معلمان از کجا شروع شد؟

طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 کلید خورد. در آن زمان شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلم‌ها را به عنوان یکی از اهداف خود تعیین کرد. طرح در سال 92 در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد به مجلس ارسال شد. حاجی‌بابایی که آن روزها وزیر آموزش و پرورش بود دوم تیر آن سال خبر داد که نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان در هیات وزیران تصویب و فرایند تدوین این رتبه‌بندی آغاز شده است.

در روزهای پایانی سال 1393 کلیات نظام رتبه‌بندی معلمان بار دیگر در دولت حسن روحانی در دستور کار قرار گرفت و در هیات وزیران با تغییرات اساسی روبرو شد. نوبخت که از حلقه یاران روحانی بود اعلام کرد. برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در سال 94 مبلغ یک هزار و 350 میلیارد تومان و برای سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در سال 94 اولین مرحله طرح اجرا شد اما با واکنش منفی بسیاری از فرهنگیان مواجه شد. دولت نیز اعلام کرد آن چیزی که اجرا شده، تنها 10 درصد از طرح بوده است. قرار شد مرحله دوم طرح رتبه‌بندی معلمان در سال 95 و همچنین پیاده‌سازی نظام رتبه‌بندی واقعی معلمان از ابتدای سال 96 عملیاتی شود اما این اتفاق رخ نداد.

هرچند سیدمحمد بطحایی به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش در آذر 97 اعلام کرد لایحه رتبه‌بندی معلمان تا دو هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شود اما باز هم به دلیل عدم‌ تامین مالی این طرح اجرایی نشد.

در آذر 1400 نمایندگان مجلس با ۱۸۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، به ماده ۶ لایحه رتبه‌بندی که میزان افزایش حقوق معلمان را مشخص می‌کند، رای دادند.  طبق گفته رئیس کمیسیون آموزش لایحه رتبه‌بندی و با تغییرات اعمال شده هر معلم کمتر از ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت نخواهد کرد.

در ابتدای سال 1401 و در دولت ابراهیم رئیسی، سخنگوی آموزش و پرورش، گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان شامل همه معلمان می‌شود و بیش از ۸۵۰ هزار معلم مشمول این طرح هستند که براساس قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای آنها پیش‌بینی می‌شود.

پس از طی این روند طولانی که عمر چند وزیر را به خود دیده است، هرچند طرح رتبه‌بندی معلمان با رفت و برگشت فراوان بین دولت و مجلس و شورای نگهبان، عملیاتی شده اما همچنان نقدهایی به طرح مطرح می‌شود که از آن میان می‌توان به سخنان اخیر وزیر سابق آموزش و پرورش اشاره کرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز