راه‌های اطلاع از کنسلی پرواز

هیچ چیزی بیشتر از جابجایی یا کنسلی برنامه‌ها، آدم‌های منظم را عصبانی نمی‌کند. این داستان درباره مسافرها و کنسلی پروازها هم صادق است. تصویر مسافران زیادی که روی صندلی فرودگاه خوابیده‌اند و چمدان‌هایی که وسط راهروهای فرودگاه رها شده‌اند، خبر از یک کنسلی دیگر و اضطراب نرسیدن به مقصد را می‌دهد. بعد از رزرو بلیط هواپیما هیچ‌وقت درباره ساعت دقیق پرواز مطمئن نباشید. البته اکثر پروازها در زمان معین خودشان انجام می‌شوند ولی بعضی عوامل می‌تواند روی ساعت حرکت اثر بگذارند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار گردشگری و تفریح، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اگر پرواز شما کنسل شده‌باشد یا با تاخیر انجام شود باید به‌نحوی درجریان قرار بگیرید. هرچه زودتر متوجه کنسلی پرواز شوید به‌نفع شما خواهدبود. چراکه به‌سرعت با شرکت هواپیمایی مربوطه یا آژانس مسافرتی که بلیط را از آن خریده‌اید، تماس می‌گیرید. در ساعات اولیه امکان پیگیری راحت‌تر و برگشت همه یا مقداری از مبلغ بلیط و حتی جابجایی بلیط با پرواز دیگر وجود دارد. پس چه‌بهتر که قبل از رزرو بلیط هواپیما راه‌های اطلاع از کنسلی پرواز را بدانید تا درصورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

چرا پرواز لغو می‌شود؟

توجه کنید که لغو یک پرواز با کنسلی بلیط هواپیما فرق دارد. در استرداد یا کنسلی بلیط، مسافر بعد از رزرو بلیط هواپیما به‌هردلیلی از سفر با آن پرواز منصرف می‌شود. دراین‌صورت می‌تواند با طی مراحل آنلاین در سایت آژانس گردشگری یا به‌شکل حضوری بلیط خودش را کنسل کند. قوانینی برای زمان و امکان کنسلی وجود دارد که مقدار پول بازگشتی را مشخص می‌کند. اما لغو پرواز یک مسئله مرتبط‌با سیستم فرودگاه و ایرلاین است و درباره کل پرواز اعمال می‌شود.

آریاک سفر

دلایل متعددی برای لغو یک پرواز وجود دارد. گاهی قبل از پرواز و در فرودگاه، هواپیما به‌دلیل نقص فنی یا مشکلات جوی ناگهانی بلند نمی‌شود. گاهی‌هم موارد امنیتی مانع از پرواز یک هواپیما می‌شوند. دراین موارد حتی اگر داخل کابین هم نشسته‌باشید باید هواپیما را ترک کنید. البته این نوع از کنسلی شاید کمی راحت‌تر از مورد بعدی به‌نظربرسد.

نوع دیگر کنسلی پرواز وقتی است که شما سوار هواپیما هستید و حتی مسیری را هم پیموده‌اید. اگر فرودگاه مقصد دچار مشکل شود یا آب‌وهوای شهر مقصد مناسب فرود نباشد، خلبان باید باتوجه به شرایط، هواپیما را به نزدیک‌ترین فرودگاه یا به فرودگاه مبدا برگرداند. دراین‌صورت هم می‌گوییم پرواز شما کنسل شده‌است. البته شرایط امنیتی هم می‌تواند باعث بازگشت هواپیما از مسیر شود.

چگونه از لغو پرواز مطلع شویم؟

راه‌های مختلفی برای آگاهی از لغو پروازتان پیش‌روی شما است. نکته مهم در اقدام به‌موقع برای عودت هزینه بلیط یا جایگزینی با پروازی دیگر است. در خیلی از مواردی که قبل از پرواز، کنسلی اتفاق می‌افتد، آژانس‌های مسافرتی پروازهای نزدیک به آن را به شما پیشنهاد می‌دهند. البته اگر قیمت بلیط آن‌ها با بلیط شما متفاوت باشد، پرداخت این مابه‌التفاوت برعهده شما خواهدبود. درصورتی که به تعویض بلیط تمایلی ندارید می‌توانید نسبت‌به گرفتن هزینه بلیط خود اقدام کنید.

آژانس مسافرتی

یکی از راه‌ها، نظارت ازراه دور است. بعضی از آژانس‌ها در سایت خودشان این امکان را ایجاد کرده‌اند. یعنی ازطریق شماره موبایل یا آدرس ایمیل شما، وضعیت پرواز را به‌اطلاع‌تان می‌رسانند.

سایت شرکت هواپیمایی

روش دیگر پیگیری پرواز از چند خط پروازی و به‌شکل کاملا آنلاین است. در این روش باید شماره پرواز، شرکت هواپیمایی و تاریخ سفرتان را بدانید. حالا به وب‌سایت هواپیمایی بروید. در این‌جا با ردیاب خود می‌توانید وضعیت پروازتان را پیگیری کنید.

اداره هواپیمایی

نقشه اداره هواپیمایی را فراموش نکنید. اگر تاخیر سفر به دلیل مشکلات آب‌وهوایی باشد، اطلاعات تاخیرش روی این نقشه ثبت می‌شود. این نقشه همه فرودگاه‌های کشور را دربرمی‌گیرد.

تماس با ایرلاین

یک راه دیگر هم تماس رایگان با ایرلاین است. هنگام رزرو بلیط هواپیما حتما شماره‌های تماس شرکت هواپیمایی را یادداشت کنید تا بعدا برای اطلاع از تاخیرها با پشتیبانی در ارتباط باشید.

فرودگاه

تابلوهای پرواز در فرودگاه هم وضعیت هواپیماها را نشان می‌دهند. اگر در فرودگاه هستید شماره پرواز و شهرتان را روی تابلو پیدا کنید. کنار این اطلاعات سه حالت مختلف وجود دارد. شما می‌توانید هریک از کلمات “وارد”، “تاخیر” و “به‌موقع” را روی تابلو ببینید. مشاهده کلمه “تاخیر” به این معنی است که پرواز در ساعت مقرر خودش انجام نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره ساعت بعدی پرواز یا نوع مشکل پیش‌آمده می‌توانید به اطلاعات فرودگاه یا شرکت هواپیمایی مراجعه کنید.

چطور کنسلی را دور بزنیم؟

کنسلی پروازها به‌دلیل پیش‌آمدهای ناگهانی اتفاق می‌افتد. بنابراین شاید به‌نظربرسد انتخاب ما تاثیری در آن ندارد. ولی چند نکته می‌تواند شما را با پروازهای کنسل‌شده کم‌تری روبه‌رو کنید. برای نمونه پروازهای مستقیم از ترانزیت بهتر است. چون هرچقدر تعداد پروازهای‌تان بیشتر باشد احتمال کنسلی بیشتر است. چراکه بالاخره شاید یک پرواز بین بقیه، دچار مشکل شود. نکته دیگر در روز سفر است. با مرجعه به سایت پیش‌بینی وضع آب‌وهوا، تا جای ممکن برای روزهای آرام و آفتابی بلیط بخرید. مقاصدی که شرایط جوی ناآرامی دارند را بهتر است برای روزهای خیلی آرام آب‎وهوایی انتخاب کنید.

درآخر اگر چاره دیگری نبود، به‌محض اطلاع از کنسلی با ایرلاین یا آژانس مسافرتی خود تماس بگیرید و برای تصمیم‌های بعدی‌تان کارهای لازم را انجام دهید.

انتهای پیام

مرتبط با : علی بابا
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز