راهنمای خرید طلا برای سرمایه گذاری

طلا برای سرمایه گذاری-کاماپرس

از گذشته‌های دور تا به امروز، خرید طلا یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود و می‌تواند به بخش مهمی از پس انداز هر فرد تبدیل شود. اگر قصد خرید طلا برای سرمایه گذاری را دارید، احتمالا این راهنمای خرید برایتان کاربردی خواهد بود. در این مقاله انواع رایج طلا برای سرمایه گذاری را معرفی خواهیم کرد و به برخی جزئیات مهم به صورت خلاصه‌وار اشاره خواهیم کرد، با وجود این قبل از خرید نهایی، سعی کنید تمام اطلاعات روز را به صورت کامل سنجیده و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

انواع طلا برای سرمایه گذاری

اولین و مهم‌ترین نکته این است که بدانید، طلا انواع مختلفی دارد که هر کدام کارکردهای متنوع خودشان را دارند. رایج‌ترین انواع طلا شامل زیورآلات تزئینی، طلای دست دوم، شمش طلا، سکه طلا و طلای آب شده است که هر کدام طرفداران و منتقدان خودشان را دارند. در ادامه با این انواع و معایب و مزایایشان بیشتر آشنا خواهید شد.

طلا برای سرمایه گذاری-کاماپرس

طلای تزئینی

خرید انواع اکسسوری طلا مثل دستبند، انگشتر، گوشواره و … به عنوان بخشی از استایل فردی بسیار رایج است و امروزه هم برندهای زیادی به طراحی و تولید انواع مدل‌ها می‌پردازند. نکته مهم اینجاست که خرید اکسسوری طلا معمولا به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری در نظر گرفته نمی‌شود؛ مگر زمانی که قیمت‌ها مرتب در حال افزایش بوده و شما هم به این زودی‌ها قصد فروش طلای خریداری شده را نداشته باشید؛ که خب این مسائل قابل ضمانت نیستند. طلای تزئینی معمولا اجرت ساخت بسیار بالایی دارد و دقیقا به همین دلیل گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری، به ویژه سرمایه گذاری کوتاه مدت محسوب نمی‌شود.

طلای دست دوم

بر خلاف گزینه قبلی، معمولا خرید طلای دست دوم شامل پرداخت هزینه اجرت ساخت نخواهد بود. همچنین این روش می‌تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که دوست دارند، در حین استفاده از طلای مورد علاقه‎شان پس اندازی هم برای طولانی مدت داشته باشند. نکته‌ای که در این میان باید در نظر داشته باشدی، این است که خرید طلای دست دوم را باید حتما از فروشنده مطمئن انجام دهید و قبل از خرید نیز نسبت به مقایسه قیمت آن با سایر طلا فروشی‌ها اقدام کنید.

راز آسمان پایتخت

طلای آب شده

طلای آب شده مجموعه‌ای از طلاهای دارای عیار مشترک است که اغلب کارکرد خود را از دست داده یا طوری آسیب دیده‌اند که قابل استفاده نیستند. این موارد، آب شده و به شکل‌های مختلفی مثل مفتول درمی‌آیند و به فروش می‌رسند. این روزها بیشتر توصیه‌ها بر این است که خرید طلای آب شده، می‌تواند بهترین روش سرمایه گذاری باشد؛ با وجود این، خرید این نوع طلا نیز امتیازها و در عین حال ریسک‌های مربوط به خود را دارد.  برای مثال طلای آب شده اجرت ساخت یا مالیات بر ارزش افزوده ندارد و قدرت نقد شوندگی‌اش نیز بیشتر وقت‌ها بالاست؛ اما احتمال استفاده از طلای تقلبی در این روش وجود دارد و در عین حال نمی‌توان از درجه خلوص آن مطمئن شد؛ مگر آنکه فروشنده فرد مطمئن و امنی باشد. همچنین دقت داشته باشید که روی طلای آب شده، حتما باید کد وجود داشته باشد.

طلا برای سرمایه گذاری-کاماپرس

شمش طلا

خرید شمش طلا یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان روی آن حساب کرد. عیار این شمش‌ها اغلب بالا (24 عیار) است، بنابراین میزان خلوص‌شان زیاد است. موردی که باید به آن توجه داشته باشید، این است؛ خرید شمش معمولا برای زمانی مناسب به شمار می‌رود که سرمایه نسبتا زیادی داشته باشید و برای مثال بخواهید سرمایه‌تان را تبدیل به یک شمش طلا250 گرمی کنید و تا مدت‌ها به آن دست نزنید. با وجود این انواع شمش‌ها با وزن‌های کمتر، از یک گرمی گرفته تا 10 گرمی و … نیز وجود دارند، اما اغلب، اجرت و کارمزدشان بالاست. اگر با این مورد مشکلی نداشته، به خرید شمش علاقه‌مند هستید و برای تبدیل کردن آن به پول هم عجله‌ای ندارید، می‌توانید همین امروز خرید انواع شمش از جمله شمش معتبر سوئیسی را از مراکز مطمئن در نظر داشته باشید.

سکه طلا

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید سکه طلاست. سکه طلا که امروزه در انواع رایج شکل‌های گرمی، ربع، نیم و تمام وجود دارد، قابلیت پوشش دادن اغلب بودجه‌ها را داشته و می‌تواند گزینه مناسبی به عنوان پس انداز به شمار رود. نکته مهم اینجاست که سکه ممکن است، حباب زیادی داشته باشد، بنابراین شاید روش مناسبی به ویژه برای سرمایه گذاری کوتاه مدت به شمار نرود؛ اما بیشتر مواقع و برای طولانی مدت پس انداز خوبی است. شما می‌توانید قیمت امروز سکه را در پلتفرم‌هایی که قیمت آنلاین آن را اعلام می‌کنند، بررسی کرده و بعد از تطبیق آن با بودجه‌تان دست به خرید از مراکز معتبر بزنید.

نکته مهم نهایی

روش‌های بالا برخی از رایج‌ترین انواع موارد برای سرمایه گذاری روی طلا به شمار می‎روند که به صورت خلاصه درباره آن‌ها صحبت کردیم؛ با وجود این قبل از هر کار سعی کنید، اخبار اقتصادی را از منابع معتبر بررسی کرده، پیش‌بینی‌ها را در نظر داشته باشید و درباره هر کدام از این روش‌ها اطلاعات بیشتر و تکمیلی را به دست آورید تا سرمایه خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : دیجی کالا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز