راهنمای خرید روغن موتور مناسب برای هر خودرو

وظیفه روغن موتور خودرو، خنک و روان کردن پیشرانه است؛ به همین دلیل روغن موتور نقشی کلیدی را در افزایش طول عمر پیشرانه و پیشگیری از معیوب شدن آن را انجام می‌دهد. هر خودرویی با استاندارد منحصر به فرد خود تولید می‌شود و باید از روغن موتورهای با سطح کیفی خاص برای هر خودرو استفاده کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار لوازم مصرفی خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از یدک یار، رانندگان در هنگام مراجعه به فروشگاه با انواع قیمت روغن موتور ، برندهای مختلف و مشخصات متفاوت برخورد می‌کنند که موجب سردرگمی آنها در انتخاب می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی روغن موتور مناسب انواع خودرو و معرفی تعدادی از برندهای معروف بازار بپردازیم.

روغن موتور چه کار می‌کند؟

زمانی که موتور خودرو روشن می‌شود، محصولات جانبی حاصل از احتراق شروع به آلوده کردن روغن موتور می‌کنند. اگر روغن موتور در زمان مناسبی تعویض نشود، این آلودگی‌ها به صورت لجن و رسوب در قسمت‌هایی از پیشرانه -که تمیز کردن آنها دشوار است- ته‌نشین می‌شود. اما همیشه عدم تعویض به موقع روغن موتور موجب این آسیب نمی‌شود؛ بلکه استفاده از روغن موتور نامناسب هم منجر به آلوده شدن موتور و آسیب آن می‌شود.

از جمله مشکلاتی که ممکن است در اثر استفاده از روغن موتور نامناسب یا عدم تعویض به موقع آن به وجود بیاید؛ افزایش مصرف سوخت، کاهش عملکرد موتور و یاتاقان زدن آن است. روغن موتور خودرو در دو نوع نفت‌پایه و مصنوعی تولید می‌شود. روغن موتور باید به اندازه‌ای غلیظ باشد که بتواند سطوح را به خوبی بپوشاند و به اندازه‌ای رقیق باشد که بتواند به سادگی از لوله‌های باریک عبور کند.

راز آسمان پایتخت

انتخاب روغن موتور مناسب

تعویض روغن موتور بدون اطلاع از پیشنهاد شرکت سازنده خودرو، باعث ایجاد مشکل در پیشرانه یا موتور خودرو می‌شود. اکثر اتومبیل‌ها از روغن نفت‌پایه استفاده می‌کنند. روغن مخصوص خودروهای به روزتر و به خصوص خودروهای اسپرت، روغن‌های مصنوعی است.

رانندگان در هنگام خرید روغن موتور با انواع برندها، مقادیر مختلف و گریدهای متفاوت روغن مواجه می‌شود و کار انتخاب، دشوار به نظر می‌رسد. زمان تعویض روغن موتور هر خودرو نیز متفاوت است؛ برخی خودروسازان هر پنج ‌هزار کیلومتر یا هر شش ماه در نظر می‌گیرند و برخی دیگر معتقدند در هر 12 ‌هزار کیلومتر یا هر یک‌ سال باید روغن موتور را تعویض کرد. تنها کافیست تا به دفترچه راهنمای اتومبیل مراجعه نمود تا به تمامی سوالات درباره روغن موتور پاسخ داده شود. کاماپرس در ادامه، به معرفی چند روغن موتور معروف و با کیفیت بازار می‌پردازد؛

روغن موتور بهران

شرکت نفت بهران یکی از شرکت‌های نفتی قدیمی ایران است و سابقه فعالیت بیش از 50 ساله در زمینه تحقیق و تولید فرآورده‌های نفتی را دارد. امروزه، بهران به تولید انواع فرآورده‌های نفتی از جمله روغن‌های صنعتی، پارافین، روان‌کار خودروی بنزینی و دیزلی، ضدیخ و… مشغول است. این شرکت بیش از نیمی از سهم بازار روغن موتور و بیش از یک سوم سهم بازار روغن‌های صنعتی را به خود اختصاص داده است.

روغن موتور توتال

هم‌اکنون، شرکت توتال چهارمین شرکت بزرگ نفتی و گازی دنیا و هشتمین شرکت بزرگ در جهان است. این شرکت توتال پخش‌کننده اصلی سوخت در کشور فرانسه محسوب می‌شود. توتال در زمینه اکتشاف نفت و گاز، اکتشاف انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید روغن موتور و لوازم جانبی خودرو فعالیت می‌کند. این کارخانه مجهز به سیستم ترکیبی کاملا خودکار و خطوط پر کننده ماوراء مدرن است.

روغن موتور اسپیدی

اسپیدی، یکی از شرکت‌های پایه نفت سپاهان است که انواع روغن موتور، روغن جعبه‌دنده، روغن موتورسیکلت و… را تولید می‌کند. اسپیدی، بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین تولیدکننده روغن پایه در خاورمیانه است. این شرکت انواع روغن‌ موتورهای بنزینی، دیزلی، دوگانه سوز و… را تولید می‌کند. روغن پلاتینیوم و گلدن از جمله محصولات اسپیدی در بازار هستند.

روغن موتور اِلف

شرکت اِلف یکی از تولیدکنندگان بزرگ روغن موتور در فرانسه است که توانسته از شرکت رنو تاییدیه دریافت کند. رنو برای خودروهایی که تولید می‌کند، روغن موتور اِلف را پیشنهاد می‌کند؛ از این جهت، این محصول برای انواع خودروهای رنو در داخل ایران محبوبیت زیادی دارد. روغن موتور اوولوشن از جمله محصولات شرکت الف در بازار ایران است.

در جدول زیر، قیمت روغن موتور های مختلف از سایت یدک یار، بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی و روغن موتور، ارائه شده است. به دلیل تنوع زیاد روغن موتورهای موجود در بازار، مشخصات و قیمت‌‌های تکمیلی سایر محصولات در سایت یدک یار قابل مشاهده است؛

منبع: یدک یار، بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو

انتهای پیام

مرتبط با : یدک یار
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز