دو کتاب خواندنی درباره استبداد در تاریخ ایران

در حکومتی استبدادی حدودی قانونی یا سنتی برای حکومت و شخص فرمانروا وجود نداشته و ارتباط نزدیکی با خودکامگی فرد حکمران دارد. تاریخ ایران تاریخ حکومت های استبدادی بوده است. در این شکل از حکومت تصمیم پادشاه قانون است و چیزی بیرون از آن برای تعیین نحوه تصمیم گیری وجود ندارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ساختمان و عمران، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در ادامه کاماپرس دو کتاب در خصوص استبداد در تاریخ ایران را معرفی و بررسی می‌کند.

معمای استبداد و دموکراسی در ایران

این کتاب توسط نیما شجاعی نوشته شده و به همت انتشارات طرح نو به چاپ رسیده است. نویسنده در این کتاب توسعه نهادهای دموکراتیک را ضامن شکوفایی زندگی بشری عنوان کرده است. او این نهادهای دموکراتیک را علاوه بر ساختمان‌ها و سازه‌های عینی، اخلاقیات و ارزش‌های جامعه نیز می‌داند. به تعبیر نویسنده ایرانیان فرصت‌های زیادی برای تکوین این نهادهای دموکراتیک در طول تاریخ داشته‌اند، اما این فرصت‌ها از دست رفته‌اند. به همین دلیل در کتاب تلاش شده تا علل این موضوع با تکیه بر نقش نهادهای داخلی کشف شده و تبیین شوند.

راز آسمان پایتخت

کتاب بحران در استبداد سالاری ایران

در این کتاب تمرکز بر انقلاب مشروطه و رویدادهای قبل و پس از آن است. به نظر نویسنده روی کار آمدن نظام‌های جدید و وقوع تحولات در نظام‌های کهن همیشه با سد حامیان نظام کهن رو‌به‌رو شده است. حامیان نظام کهن به هر شکل سعی می‌کنند تا از به ثمر نشستن نظام جدید و تغییرات جلوگیری کنند. در این کتاب بحرانی که در قرن نوزدهم در ایران رخ داد و در نهایت منجر به انقلاب مشروطه شد، تبیین شده است. همچنین به دلایل شکست نهضت مشروطه‌خواهی در ایران پرداخته شده است. برای تبیین این دلایل بر نقش عوامل داخلی و حامیان نظام کهن تأکید شده است. این کتاب را احمد سیف به نگارش درآورده و انتشارات آمه آن را منتشر کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات آمهطرح نو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز