وقتی همتی، دلار 40 تومانی را کتمان کرد

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی 10 ماه پیش در پنجاه و نهمین مجمع این بانک از ثبات در بازار ارز خبر داد و گفت: برخی‌ها به دلار ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی فکر می‌کردند.

به گزارش کاماپرس، این سخنان همتی مربوط به روز 26 دی سال قبل است. قیمت دلار در این روز از قله 15 هزار تومانی اردیبهشت 98 تا حد 13 هزار تومان افت کرده بود. البته در فاصله کمتر از 90 روز پس از صحبت‌های همتی دلار به مرز 16 هزار تومان رسید و در سال 99 هم روند رو به رشد خود را تا رسیدن به کانال 31 هزار تومان ادامه داد.

همتی در آن جلسه ضمن موفق اعلام کردن برنامه‌های خود گفت: بانک مرکزی سیاست‌های ثبات ساز دشوار خود را از مهر ماه سال ۱۳۹۷ شروع کرد و نتیجه عملی آن سیاست‌ها و اقدامات در طول بیش از یک سال گذشته نمایان شده است. بانک مرکزی در این شرایط دشوار اقدامات بلندمدتی را شروع کرده است که یکی از مهم ترین آنها، ایجاد بستر برای نظام جدید سیاست گذاری پولی و پیاده سازی عملیات بازار باز و هدف گذاری تورم است و اجرای عملیات بازار باز بعد از گذشت 60 سال از تاسیس بانک مرکزی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیل های تابستان سال 1397 پیش بینی نرخ ارز بسیار بالا و غالبا در حدود 30 تا 40 هزار تومان برای پایان سال 1397 را داشتند. نفس ثبات بخشی به بازار ارز از این جهت مهم بود که اولا اعتماد عمومی را به مدیریت اقتصادی کشور بازگرداند و یاس و ناامیدی ایجاد شده را برطرف نمود و ثانیا همان چیزی که آمریکا برای به زانو درآوردن ایران به آن امید بسته بود را مرتفع نموده بود.

مسیر دلار بر خلاف برنامه‌های همتی

آریاک سفر

علیرغم صحبت‌های سال قبل همتی، دلار در هفته گذشته مرز 32 هزار تومان را شکست و نسبت به 10 ماه قبل حدود 140 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. به نظر کارشناسان، شدیدتر شدن تحریم‌های امریکا، عملکرد ناکارآمد بانک مرکزی، نپیوستن به FATF و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله دلایلی است که بر افزایش دیوانه‌وار قیمت دلار تاثیر گذاشته‌اند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

اخبار مهم روز را بخوانید:

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “وقتی همتی، دلار 40 تومانی را کتمان کرد

  1. ایرانی باشرف گفته:

    چرانام این اعدادمی اورد,,!!!واقعا ننگ هست این سخص سکان بانک مرکزی دردست بگیرد,,شرم اوراست نام اورارییس بانک مرکزی بگذاریم,,ابن فردنهایتا ارزش مسولیت نگهبانی ونظافت توالتهای پارکهای درجه سه دارد,,نه این سمت ,,,درسرخرمن وقت ,,نبود….که یودبانکی کسر وهمه رابه سمت خریدارز وسکه بکشاند,ننگ ترونالایقترازاین شخص وعادلی درکل تاریخ بانک مرکزی ایران نداشتیم عادلی درزمان هاشمی وهمتی درزمان روحاتی نالایق ترین روسای بانک مرکزی بودندوطیب نیا باارزش ترین وزیر اقتصادایران بودوظریف هم وزیرخارجه مناسبی بودند,,,ازاین دولت فقط این دونفرباارزش بودنذکه باید زینت همه دولتهاباشند,,,بقبه ارزشی ندارندووزیرمسکن هم باید وزیرمسکن ترک زبان دوران احمدی نژادباشدولاغیر,,,,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز