دلار در محدوده 22 هزار تومان تک نرخی می شود؟

لست سکند

افزایش قابل توجه نرخ دلار نیمایی موجب شده است که تحلیل هایی درباره آینده این ارز شکل بگیرد که بر اساس آنها دولت قصد یکسان سازی و تک نرخی کردن ارز را در حدود قیمت 22 هزار تومان دارد.

به گزارش کاماپرس، بعد از اعلام افزایش نرخ دلار دولتی به 4200 تومان توسط جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سال 97 شاید مهم ترین اتفاقی که در حوزه ارز البته بخش دولتی آن شاهد بوده ایم افزایش قابل توجه نرخ دلار نیمایی در روزهای گذشته است. دلار نیمایی که زمانی نه چندان دور در محدوده 8 هزار تومان بود اکنون بالای 20 هزار تومان است و این موجب شده که گمانه زنی هایی درباره تک نرخی شدن این ارز ایجاد شود.

روزنامه جام جم در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ یکی از گمانه هایی که برای آینده بازار ارز در ایران پیش‌بینی می‌شود، تک‌نرخی کردن دلار در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم است. این احتمالا زمانی تقویت می‌شود که شاهد افزایش شدید نرخ نیمایی نسبت به سال گذشته هستیم. قیمت دلار در سامانه نیما در حالی در سال چیزی حدود 8 تا 10 هزار تومان بود که این رقم در حال حاضر چیزی حدود 21هزار تومان است.

محدودیت منابع ارز؛ لنگر سیاست های ارزی دولت

رشد بیش از دو برابری نرخ دلار نیمایی و نزدیک شدن آن به نرخ بازار آزاد این احتمال را که دولت قصد دارد در ماه‌های پایانی عمر خود دلار را در قیمتی حدود 22هزار تومان تک نرخی کند، وجود دارد. در حالی که یکی از الزامات یکسان‌سازی نرخ ارز وجود منابع ارزی کافی در کشور برای اجرای طرح یکسان‌سازی است. اقتصاد ایران در شرایط فعلی به واسطه تحریم فروش نفت، کاهش قیمت جهانی نفت‌خام و مشکلات ایجاد شده در صادرات غیرنفتی به واسطه شیوع کرونا با کمبود درآمدهای ارزی و در نتیجه کاهش عرضه ارز مواجه است. در این شرایط طبیعی است یکسان‌سازی نرخ ارز نه‌تنها مقدور نیست، بلکه در صورت اجرایی شدن نمی‌تواند چندان پایدار باشد.

راز آسمان پایتخت

بر اساس گزارش روزنامه ایران یکی دیگر از استدلال‌ها و سناریوهای مطرح شده در بازار ارز این است که افزایش نرخ ارز در هفته اخیر با چراغ سبز دولت و در راستای افزایش دارایی شرکت‌های بورسی برای افزایش تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه صورت گرفته و این روند طی روزهای آینده تا حدودی اصلاح خواهد شد.

ضمنا همین امر یعنی سبزپوش شدن بورس روند خروج نقدینگی از این بازار به سمت بازارهایی مانند طلا و ارز را که در یک ماه گذشته شدت گرفته بود، متوقف کرده و نقدینگی‌ها طی چند روز اخیر در حال ورود مجدد به بازار سرمایه هستند؛ موضوعی که باعث کاهش تقاضا و نرخ ارز در روزهای آینده خواهد شد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز