دستگاه EEG چیست + معرفی بهترین مدل

دستگاه EEG-کاماپرس
لست سکند

تست نوار مغز، یکی از آزمایش‌های ضروری برای تشخیص انواع بیماری‌ها از جمله میگرن، صرع، تشنج، عفونت مغزی و بسیاری بیماری‌های دیگر است که معمولا در مطب یا مراکز درمانی به‌وسیله دستگاه نوار مغز یا همان دستگاه EEG انجام می‌شود.

به گزارش کاماپرس، دستگاه ای ای جی به پزشک مغز و اعصاب کمک می‌کند که از طریق بررسی بارهای الکتریکی تولید شده توسط مغز در حین فعالیت، بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات مغزی بیمار را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کند. با توجه به اهمیت این دستگاه در سلامت بیماران، آشنایی با نحوه کارکرد و بهترین مدل‌های آن برای هر دو گروه پزشکان و بیماران ضروری است.

این گزارش به معرفی دستگاه EEG و بهترین مدل‌ آن ‌پرداخته است.

دستگاه ای ای جی چگونه کار می‌کند؟

مغز انسان به‌وسیله تولید بارهای الکتریکی بسیار کوچکی فعالیت کرده و سلول‌های آن نیز از طریق همین امواج الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. نواز مغز یا همان دستگاه ای ای جی، این بارهای الکتریکی را ثبت و بررسی می‌کند. در صورت بروز هرگونه مشکل در این امواج، پزشک معالج سریعا اختلال یا ناهنجاری مغزی بیمار را تشخیص می‌دهد.

نحوه کارکرد دستگاه EEG یا دستگاه نوار مغز به این صورت است که پزشک الکترودهای دستگاه را که شبیه به دیسک‌های فلزی است، روی سر بیمار چسبانده و این الکترودها پس از تشخیص بارهای الکتریکی سلول‌های مغز، آن‌ها را به رایانه متصل و به آن ارسال می‌کند.

راز آسمان پایتخت

چه زمانی باید نوار مغز بگیریم؟

نوار مغز برای بررسی اختلالات مغزی بوده و با تجویز پزشک مغز و اعصاب صورت می‌گیرد. پزشک معالج پس از معاینه اولیه، برای درمان و تشخیص برخی بیماری‌ها و همچنین بررسی‌های بهتر و دقیق‌تر، تست نواز مغز تجویز می‌کند.

از جمله بیماری‌هایی که برای تشخیص آن‌ها از دستگاه نوار مغز استفاده می‌شود، می‌توان به تشنج، تومور، آلزایمر، سکته، اختلال در خواب، روان‌پریشی، مسمومیت دارویی، تروما، کما، آنسفالیت یا همان التهاب مغز، آسیب به سر، آنسفالوپاتی و دمانس یا زوال عقل اشاره کرد.

آیا نوار مغز برای سلامتی خطر دارد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران برای گرفتن نوار مغز به‌ ویژه برای کودکان و نوزادان، عوارض جانبی دستگاه EEG است. در این باره باید گفت که دستگاه ای ای جی هیچ‌گونه برقی به بدن انسان وارد نکرده و کاملا بدون اشعه و هرگونه اثرات جانبی و منفی و حتی درد است.

البته در بسیاری از موارد، خود بیمار به علت ترس از انجام این تست یا استرس، ممکن است دچار افت فشار یا ضعف شود؛ از این رو بهتر است که هرگونه نگرانی خود را با پزشک در میان گذاشته و با نهایت آرامش و اطمینان برای انجام تست حاضر شوید.

گرفتن نوار مغز در منزل نیز ممکن است؟

انجام تست نوار مغز در مطب یا بیمارستان برای برخی از بیماران به دلایل متعددی همچون کهولت سن، فلج حرکتی، کما و موارد دیگر امکان‌پذیر نیست. این بیماران می‌توانند از خدمات نوار مغز در منزل استفاده کنند؛ چرا که دستگاه EEG در دو نوع پرتابل و ثابت موجود بوده و متخصصان از طریق پرتابل می‌توانند از این دستگاه در منزل بیمار نیز استفاده کنند.

دستگاه EEG-کاماپرس

دلیل مهم بودن کیفیت دستگاه نوار مغز

فراموش نکنید که تست نواز مغز باید در شرایط کاملا استاندارد  انجام شود تا نتایج معتبری ارائه دهد. در صورت انجام این تست در محیط‌هایی با نوسان برقی بالا، عدم قرارگیری صحیح الکترودها روی پوست سر یا اختلال در اتصال سیم‌های دستگاه بر عملکرد آن اثر می‌گذارد و نتیجه آزمایش قابل اتکا نیست؛ از این رو حتما باید به سراغ پزشکانی بروید که از دستگاه‌های به‌روز استفاده می‌کنند.

معرفی بهترین دستگاه نوار مغز

در حال حاضر انواع دستگاه EEG با برندها و قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود. دستگاه نوار مغز میتسار (Mitsar) یکی از بهترین برندهای دستگاه ای ای جی در سطح جهان بوده که دارای ویژگی‌های متعدد از جمله برخورداری از سیستم QEEG و ERP است. دستگاه نوار مغز میتسار همچنین از قابلیت ضبط ویدیو و صدا از بیمار، همزمان با تست EEG برخوردار است.

خرید انواع دستگاه نوار مغز از «رساطب»

شرکت رساطب آیریک به عنوان یک مجموعه معتبر و فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، به صورت تخصصی به عرضه انواع دستگاه‌های نوار مغز EEG – QEEG FV  می‌پردازد. این مجموعه همچنین از سال 1402 به عنوات نماینده رسمی شرکت میتسار روسیه در ایران فعالیت و خدمات ویژه‌ای را در این زمینه برای مشتریان خود فراهم کرده است. برای خرید دستگاه نوار مغز میتسار فقط کافی است به وبسایت رساطب به آدرس rasa-teb.ir مراجعه کنید یا با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۱۹۰۴۹۳ و ۰۹۳۵۶۱۸۸۰۱۲ در ارتباط باشید.

انتهای پیام

مرتبط با : رساطب
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز