در هنگام آتش سوزی در ساختمان چه باید کرد؟

آتش سوزی در ساختمان-کاماپرس

آشنایی با عوامل وقوع آتش در ساختمان و همچنین ابزارها و اقدامات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی و کاهش خسارات جبران‌ناپذیر جانی و مالی ناشی از آن ضرورت دارد.

به گزارش کاماپرس، آتش سوزی از جمله حوادث غیرمنتظره‌ای است که ممکن است هر سازه حداقل یک بار در طول حیات خود آن را تجربه کند. ساکنان یک ساختمان باید از نوع سازه، قدمت و میزان مقاومت ساختمان در برابر آتش سوزی و همچنین نکات ضروری برای پیشگیری از وقوع آتش در ساختمان آگاهی داشته باشند. به‌عنوان مثال هر ساختمان باید به اندازه کافی ابزار مناسب برای خاموش کردن آتش داشته و ساکنان با کارکرد آن‌ها آشنا باشند. کاماپرس در ادامه به معرفی انواع آتش و خاموش‌کننده‌های آن می‌پردازد.

علت آتش سوزی در ساختمان‌ها چیست؟

وقوع آتش در ساختمان مانند سایر آتش سوزی‌ها با تشکیل مثلث آتش ایجاد شده و گسترش پیدا می‌کند. به‌طوری که اگر هر یک از عناصر مثلث آتش از بین برود، آتش خاموش می‌شود. مثلث آتش شامل سه عنصر اصلی است که در ادامه بررسی شده است؛

گرما یا منبع اشتعال:گرما یا منبع اشتعال شامل هر ماده یا عملیاتی است که موجب ایجاد جرقه یا ساطع شدن شعله می‌شود. از جمله آن می‌توان به سیگار روشن، الکتریستیه ساکن یا کتری‌ها، مبدل‌های کاتالیزوری و حتی اگزوز خودرو اشاره کرد.

منبع سوخت: شعله ایجاد شده از سوی منبع اشتعال در صورتی که در کنار یک ماده یا منبع سوخت قرار بگیرد، آتش ایجاد می‌شود. از جمله این منابع سوختی می‌توان به مواد قابل احتراق چون چوب، کاغذ، زباله و پارچه و حتی مایعات قابل اشتعال از جمله بنزین یا حلال‌ها و گازهای قابل‌اشتعال مانند پروپان یا گاز طبیعی اشاره کرد. در این مرحله سازه ساختمان و میزان مقاومت آن برای عبور آتش برای شکل گیری حریق کامل بسیار اهمیت دارد.

راز آسمان پایتخت

اکسیژن: سومین عنصر برای وقوع آتش در ساختمان قرارگیری اکسیژن موجود در هوا در کنار منبع اشتعال و منبع سوخت است. با توجه به جود تقریبا 21 درصد اکسیژن در هوا، حذف این عنصر در مثلث آتش تقریبا غیرممکن بوده و برای جلوگیری از آتش سوزی باید روی دو عنصر دیگر متمرکز شد. گفتنی است که گسترش آتش سوزی پس از شکل‌گیری حریق به عواملی چون هندسه فضاها، دما، امکان خروج حرارت و ورود هوا و غیره بستگی دارد.

انواع حریق یا آتش در ساختمان کدام است؟

آتش شکل گرفته در ساختمان براساس نوع منبع سوخت آن دارای پنج نوع است که در ادامه آمده است؛

کلاس A: این طبقه شامل آتش سوزی‌هایی است که ناشی از مواد قابل احتراق معمولی از جمله کاغذ، زباله، برخی پلاستیک‌ها، چوب و پارچه است. آتش این طبقه غالبا دارای خاکستر است.

کلاس B: آتش سوزی این طبقه ناشی از مایعات یا گازهای قابل اشتعال، مانند پروپان، نفت و بنزین است.

کلاس C: آتش سوزی در این طبقه از اجزای الکتریکی پرانرژی ناشی می‌شود.

کلاس D: آتش سوزی‌های ناشی از فلزهایی چون آلومینیوم، منیزیم، بریلیم و سدیم در این طبقه قرار می‌گیرد.

کلاس F: آتش سوزی این طبقه ناشی از روغن‌ها یا چربی‌های پخت‌وپز گیاهی یا حیوانی است.

در هنگام وقوع آتش در ساختمان چه کار کنیم؟

برخی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام آتش سوزی در ساختمان باید به آن‌ها توجه کنیم شامل دور کردن مواد اشتعال زا از محیط‌های مانند موتورخانه، تعبیه سنسورهای اعلام دود و حرارت در ساختمان‌ها، آموزش نکات ایمنی به کودکان، ایمن‌سازی فضای آشپزخانه، رعایت نکات ایمنی، برطرف کردن نواقص و اتصالات برقی و غیره است.

ضمن این‌که حتما تجهیزات آتش نشانی، به‌ویژه کپسول اطفاء حریق یا کپسول آتش نشانی را بشناسید و نحوه کار با آن را به همسایه‌ها و دیگر ساکنان ساختمان نیز آموزش دهید. حتما دقت داشته باشید که کپسول آتش نشانی خود را از نوعی خریداری کنید که قابلیت مهار هر نوع آتشی را داشته باشد.

کپسول آتش نشانی-کاماپرس

چرا استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است؟

کپسول آتش نشانی، یک دستگاه استوانه‌ای شکل فلزی است که با نوعی ماده خفه‌کننده مانند دی‌ اکسید کربن پر شده و با توجه به نوع آتش، ترکیبات مختلفی مانند آب، پودر و گاز را با فشار زیاد بر روی آتش افکنده و آن را خاموش می‌کند. روش استفاده از کپسول آتش نشانی به این صورت است که باید ابتدا ضامن کپسول را کشیده و اهرم آن را فشار دهید. توجه داشته باشید که محتویات کپسول با فشار بسیار زیادی خارج شده و باید آن را مسقیما به سمت آتش نگاه دارید.

انواع کسپول آتش نشانی کدام است؟

در حال حاضر، کپسول‌های آتش نشانی با توجه به طبقه و کلاس‌های آتش، در انواع مختلفی موجود هستند. از این رو خرید کسپول آتش نشانی مناسب برای ساختمان بسیار مهم است. چرا که کسپول نامناسب ممکن است به بدتر شدن وضعیت آتش سوزی منجر شود.

انواع کپسول آتش نشانی نشانی شامل کپسول‌های محتوی آب، کپسول‌های محتوی پودر، کسپول‌های محتوی گاز، کپسول‌های محتوی کف و کپسول‌های محتوی مواد هالوژنه است.

مدیریت وقوع آتش با مدیریتو

مدیریت وقوع آتش در ساختمان و انجام تمامی اقدامات پیشگیرانه برای آتش سوزی، به‌ویژه در ساختمان‌های بزرگ، امری دشوار و چالش‌برانگیز بوده و به خدمات تخصصی و یکپارچه نیاز دارد.

مدیریتو به‌عنوان یک مجموعه تخصصی و معتبر در حوزه مدیریت ساختمان در شهر تهران، خدمات ویژه‌ای را در این زمینه فراهم کرده است. با انتخاب مجموعه مدیریتو می‌توانید تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع آتش در ساختمان خود را به این مجموعه سپرده و در محیطی امن و آسوده زندگی کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : مدیریتو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “در هنگام آتش سوزی در ساختمان چه باید کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز