در ماه رمضان سحری رژیمی چی بخوریم؟

در ماه رمضان سحری رژیمی چی بخوریم؟ کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

افراد روزه دار در ماه رمضان باید دقت بیشتری در مصرف وعده‌های غذایی خود، در افطار و سحر داشته و مصرف سحری رژیمی را جدی بگیرند. در این ماه، تغییر ساعت‌های خواب و بیداری و گرسنگی طولانی‌مدت، ممکن است برای برخی افراد که دارای رژیم‌های غذایی خاصی هستند، عوارضی به دنبال داشته باشد که با رعایت برخی نکات می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

با رعایت چند نکته ساده می‌توانید این ماه را هرچه بهتر و با سلامتی بیشتری سپری کنید. درنظر داشته باشید که برای مصرف هر ماده غذایی جدید، افزایش، کاهش و یا تغییر مواد در رژیم غذایی و موارد شبیه به آن، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید تا جلوی آسیب‌های احتمالی را بگیرید.

کاماپرس در این گزارش نکاتی برای داشتن سحری‌های رژیمی مناسب را به‌همراه چند ماده غذایی مفید در این وعده، معرفی می‌کند.

برای داشتن سحری رژیمی، مواد مغذی بدن خود را بشناسید

نیاز بدن هر شخص برای دریافت مواد مغذی از جمله کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی، متفاوت است. بنابراین درک این نکته که بدن شما در روزهای غیر از ماه رمضان، چه مقدار از این مواد را مصرف می‌کند، برای نوشتن و برنامه‌ریزی یک برنامه رژیمی کامل و پرفایده در وعده‌های سحر و افطار، بسیار کاربردی است.

با این‌حال این دانش به این معنی نیست که همه مواد مورد نیاز بدن را تنها در یک وعده بخورید و بدن را شوکه کنید. با انجام این‌کار بدن قادر به دریافت انرژی و ویتامین‌های لازم از مواد غذایی نیست و همین باعث چاقی و افزایش وزن در این ماه، برخلاف انتظار اکثریت می‌شود.

راز آسمان پایتخت

نکته دیگری که در این‌جا باید به آن اشاره کنیم، جدی گرفتن مصرف آب، به‌اندازه کافی دراین ماه است. دقت داشته باشید که مهم است چقدر «آب» می‌نوشید و مصرف بیش از اندازه مایعات متداول دیگر مثل چای، شربت، قهوه و … تاثیر آب را روی بدن ندارد.

افراد بزرگسال نیاز دارند در طول روز حدود 3 لیتر آب مصرف کنند. مایعات دیگر تا حداکثر 40 درصد این مقدار را پوشش می‌دهند که برای جلوگیری از دهیتراته شدن بدن، باید 1.5 تا 2.5 لیتر بعدی را به‌طور خالص، از افطار تا سحر و در هر ساعت 2 تا 3 لیوان آب بنوشید.

برای داشتن سحری رژیمی، مواد مغذی بدن خود را بشناسید کاماپرس

بیشتر بخوانید:

به جای حذف سحری، برای داشتن سحری رژیمی برنامه‌ریزی کنید

بسیاری از افراد ماه رمضان را یک فرصت خوب برای کاهش وزن می‌دانند اما به‌آسانی و با انجام چند مورد اشتباه، این فرصت را از دست می‌دهند. یکی از این اشتباهات رایج، حذف وعده سحری است و گرسنه ماندن تا افطار بعدی است.

حذف سحری درکنار بروز مشکلات جدی مانند افت شدید قند خون بدن و ایجاد سرگیجه و حواس‌پرتی، تمام تلاشی که برای ساختن یک رژیم خوب کرده‌اید را از بین می‌برد. بنابراین بهتر است وعده‌های سحری مفید شامل تخم مرغ، گوجه فرنگی، سوپ، حبوبات، سبزیجات پخته‌شده و میوه‌هایی که به آن‌ها حساسیت ندارید را با پرخوری در وعده افطار، جایگزین کنید.

به جای حذف سحری، برای داشتن سحری رژیمی برنامه‌ریزی کنید کاماپرس

مصرف کدام مواد در یک سحری رژیمی اصولی، انرژی بدن را حفظ می‌کند؟

درکنار تخم مرغ، حبوبات، میوه و سایر مواد غذایی که قبل‌تر گفته شد، مصرف پنیر، نان و ماکارونی سبوس‌دار، بلغور، جو، میوه‌های خشک مانند خرما، انجیر، توت و آجیل‌های پرفیبر مثل بادام و پسته، در وعده سحر و زیرنظر پزشک متخصص، توصیه می‌شود. همچنین بهتر است از مصرف شیرینی‌ و قندهای مصنوعی، به‌خصوص زولبیا بامیه و شکر، در این وعده خودداری کنید.

مصرف کدام مواد در یک سحری رژیمی اصولی، انرژی بدن را حفظ می‌کند؟ کاماپرس

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز