خطر رکود ساخت و ساز در تهران

لست سکند

بر اساس آمار اعلام شده توسط مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران در دوماه ابتدایی سال 99 نسبت به 14 ماه اخیر نصف شده است.

به گزارش کاماپرس، تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری به عنوان یکی از معیارهای سنجش نوسانات و تحولات طرف عرضه در بازار مسکن همواره مورد بررسی فعالان و کارشناسان این بازار قرار می گیرد.

بعد از شیوع کرونا تحولات بازارهای مختلف برای سنجش تاثیر این اپیدمی بر آن بازار مورد بررسی قرار گرفته است که داده های آماری نشان دهنده کاهش تعداد پروانه های ساختمانی در تهران است. کاهش این متغیر می تواند در صورت تداوم، زنگ خطر رکود در بخش ساخت و ساز تهران را به صدا درآورد.

مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از کاهش ۵۲ درصدی صدور پروانه در شهر تهران طی ۱۴ ماه اخیر خبر داد.

حامد سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت ساخت و ساز در تهران در سال ۹۸  گفت: میزان پرونده‌های صادره در دو ماه اول سال ۹۸، در کل مناطق ۲۲گانه،۱۲۶۷ مورد بوده است که در سال ۹۹ در بازه مشابه این تعداد به ۹۳۰ کاهش یافته است که شاهد کاهش ۲۷ درصدی صدور پروانه در دو ماهه اول سال جاری هستیم.

راز آسمان پایتخت

کاهش 26 درصدی متراژ پروانه های ساختمانی صادره در دو ماه ابتدایی سال 99

وی با بیان اینکه از لحاظ متراژ، تعداد متراژ پروانه‌های صادر شده در دوماه سال ۹۸،  بیش از یک میلیون و ۷۲۸ هزار متر بوده است، اظهار کرد: این عدد در سال ۹۹ به یک میلیون و ۲۷۱ هزار متر مربع که حدود ۲۶ درصد کاهش در متراژ کل پروانه ها را شاهد هستیم.

سلیمی اظهار کرد: تعداد واحدهای مسکونی پروانه های صادره در سال گذشته ۹۱۹۲ واحد بوده؛ اما در سال جاری تعداد واحدهای مسکونی تنها  ۷۱۳۲ واحد مسکونی بوده است که در این زمینه نیز شاهد کاهش ۲۲ درصدی تعداد واحدهای مسکونی پروانه‌های صادره در سال ۹۹ هستیم.

مدیر کل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در مورد مناطق دارای بیشترین پروانه صادره نیز با بیان اینکه در سال ۹۸،  منطقه ۱۵ با صدور ۱۱۷ پروانه در صدر جدول قرار دارد و در سال ۹۹ نیز باز هم منطقه ۱۵ با صدور مجوز ساخت ۸۷ واحد همچنان در صدر صدور پروانه قرار دارد، افزود: بعد از آن در سال ۹۸،منطقه۴ با صدور ۱۱۰ پروانه و امسال هم منطقه ۱۴ با صدور ۷۹ پروانه به رتبه دوم صعود کرده است، البته در سالجاری منطقه چهار به مرتبه سوم تنزل یافته است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز