خرید طلای قسطی و ۲ نکته کلیدی که باید درباره آن بدانید

خرید طلای قسطی غیر قانونی نیست، اما چرا بیشتر کارشناسان بازار طلا به مردم توصیه می کنند طلای قسطی نخرند؟

به گزارش کاماپرس، قیمت طلا نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته و در حال حاضر هر یک گرم طلا حدود ۱ میلیون و ۴۶ هزار تومان است. خرید طلا یکی از راههای سرمایه گذاری مردم و البته بانوان است. خیلی ها طلا می خرند تا وقتی قیمتش بالا رفت آن را بفروشند و با آن خانه و ماشین بخرند.

اما در یک سال گذشته و با توجه به آماری که خود طلافروشان می دهند این سرمایه گذاری ها خیلی کمتر شده و بیشتر کسانی که به طلا نیاز دارند وارد طلافروشی می شوند. یعنی زوجهای جوان آن هم برای خرید حلقه .

همین گرانی بیش از حد طلا در یک سال گذشته باعث شده خیلی از کسانی که به خرید طلا عادت داشتند و آن را سرمایه اصلی زندگی می دانستند، حالا طلا را قسطی بخرند. البته این خرید قسطی فقط مخصوص سرمایه گذاری نیست، بعضی از عروس و دامادها هم مجبورند حلقه ازدواج یا سرویس طلایی را که رسم است برای عروس خریداری شود، به صورت قسطی بخرند. اما خرید طلای قسطی سود آور است یا باعث ضرر و زیان می شود و برای خرید طلای قسطی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

۱-همیشه پای نوسان قیمت طلا در میان است

آریاک سفر

فروش قسطی طلا یک خرید و فروش اختیاری بین خریدار و فروشنده است. اما نوسان رکن اصلی بازار طلاست و همیشه هم هست. نوسان قیمت طلا باعث ضرر و زیان دو طرف می شود.

با بالا و پایین رفتن قیمت طلا، قیمت نهایی آن هم تغییر می کند و خریدار در حالی که به قسطهای پایانی نزدیک شده است دوباره برای بالا رفتن قیمت طلا باید مبلغی را بپردازد چون معمولا تسویه خرید قسطی طلا با احتساب قیمت روز طلا انجام می شود.

۲-خرید قسطی طلا باید صورت قطعی و قرارداد مشخص باشد

با اینکه با بالا رفتن نرخ طلا فروشنده بقیه پول را حساب می کند و از مشتری می گیرد، اما اگر قیمت طلا کاهش داشته باشد بعضی از فروشنده ها حاضر به کم کردن قیمت نیستند. به همین دلیل معامله باید روشن باشد.

یعنی بین مشتری و فروشنده این قرار ثبت شود که قیمت طلای روز را قسطی می کنند و اگر نرخ افزایش یا کاهش داشت نباید در تسویه نهایی اعمال شود. البته بیشتر طلا فروشان این قرار را قبول ندارند و معتقدند همین که طلا را قسطی می فروشند به اندازه کافی ضرر می کنند.

خرید قسطی طلا باید به صورت قطعی و با قرارداد مشخص باشد. در غیر این صورت ممکن است باعث سود یک طرف و ضرر طرف دیگر شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار طلا، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز