خرید آپارتمان از «دیوار» بهتر است یا بنگاه‌های املاک؟

قیمت آپارتمان در تهران
لست سکند

متقاضیان خرید آپارتمان در تهران و سایر شهرها، از دو راه موجود برای رسیدن به خانه مورد نظر خود – مراجعه به بنگاه های املاک و جستجو در سایت دیوار – کدام راه را انتخاب کنند تا انتخاب کم ریسک تر و بهتری داشته باشند؟

به گزارش کاماپرس، بازار مسکن در سال های اخیر و با ظهور و فعالیت روزافزون سایت هایی که امکان فروش املاک در آنها وجود دارد، با تحول بزرگی روبرو شده است.

پیش از متقاضیان خرید ملک بهترین راه دستیابی به خانه ، آپارتمان یا زمین مسکونی مورد نظر خود را در مراجعه به بنگاه های املاک جستجو می کردند اما اکنون سایت های بزرگ فروش املاک مثل دیوار به رقیبی برای بنگاه ها تبدیل شده اند.

البته ناگفته نماند مشاوران املاک بعد از مقاومت اولیه در برابر این سایت ها اکنون خود به بزرگترین مشتریان و کاربران آنها تبدیل شده اند تا جایی که برخی فعالان بازار مسکن معتقدند این سایت ها بیشتر از آن که امکانی برای شفاف تر شدن بازار مسکن باشند، جولانگاه واسطه ها و دلالان هستند.

با ظهور سایت هایی مثل دیوار ، پیش بینی می شد که کسب وکار بنگاه های مسکن رو به زوال رود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. با این حال به نظر می رسد نقش بنگاه ها و مشاوران املاک در بازار مسکن به تدریج در حال کمرنگ شدن است.

راز آسمان پایتخت

مزیت های سایت های آنلاین فروش مسکن به بنگاه های املاک

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود علل برتری سایت ها و بازارهای آنلاین مسکن به بنگاه های املاک را مورد بررسی قرار داده و نوشته است؛ علت مهم اول مطلوب بودن این گزینه به امکان تحلیل دقیق‌تر از رفتار فروشنده‌ها از طریق مراجعه به بازارهای آنلاین نیازمندی‌های ملکی بازمی‌گردد.

در حقیقت، در بازارهای آنلاین حتی می‌توان لحن متن درج‌شده برای معرفی فایل‌های ملکی را با یکدیگر مقایسه کرد. همچنین برآوردی از کاهش یا افزایش فایل‌های فروش حین جست‌وجو به دست می‌آید. فایل‌های مشکل‌دار یا فایل‌هایی که قیمت مناسبی ندارند به شکل فایل رسوبی در موتورهای جست‌وجوی ملکی مدت زیادی باقی می‌مانند و از این زاویه می‌توان چنین فایل‌هایی را نیز شناسایی کرد.

در مجموع برآورد کلی به‌دست‌آمده از طریق مراجعه آنلاین به بازار مسکن به مراتب دقیق‌تر از حالتی است که متقاضی خرید مستقیما به واسطه‌های ملکی رجوع و یک به یک شرایط فایل‌های موجود نزد آنها را بررسی کند.

کاهش قیمت در سایت های عرضه مسکن قابل ردیابی است

بنا به تحلیل این روزنامه، دومین علت مطلوبیت بازارهای نیازمندی‌های آنلاین ملکی برای ورود متقاضیان خرید نسبت به بازار سنتی مربوط به «امکان شناسایی تغییر نامرئی در قیمت‌های مرئی فروشنده‌های ملک» است.

برای مثال طی دو ماه ابتدای امسال کسانی که فروشنده واقعی حاضر در بازار مسکن به شمار می‌آیند، قیمت‌های اعلامی خود در استارت‌آپ‌های عرضه فایل ملکی را به‌طور میانگین 5تا 8درصد کاهش داده‌اند. این واقعیت را صرفا می‌توان از طریق داده‌های ثبت‌شده در بازارهای آنلاین عرضه فایل ملکی شناسایی کرد.

جدیدترین آماری که از بازار نیازمندی‌های آنلاین «دیوار» در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته است، از تورم (تغییرات قیمتی) پنهان بخش مسکن پرده‌برداری کرده است. بر اساس این گزارش، فروشنده‌های مسکن در خرداد ماه اغلب فایل‌های خود را به قیمت‌های پیشنهادی اردیبهشت عرضه کرده‌اند و در 6 منطقه شهر تهران اعم از مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی نیز طی این ماه، میانگین قیمت‌های پیشنهادی اعلامی فروشنده‌ها بین 5/ 0 تا 2درصد کاهش یافته است. همچنین تعداد فایل‌های فروش عرضه‌شده در «دیوار» طی سومین ماه بهار نسبت به ماه مشابه سال گذشته 30درصد و نسبت به اردیبهشت امسال 5درصد رشد داشته است که نشان از مصمم‌تر شدن فروشنده‌ها در بازار مسکن دارد؛ سیگنالی که می‌تواند منعکس‌کننده تسری انتظار کاهش قیمت در میان فروشنده‌های ملک باشد.

ممکن است در نگاه اول این تغییرات نامرئی به چشم جست‌وجوگران بازار ملک نیاید؛ اما دانستن این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که خریداران مسکن بدانند در شرایط فعلی دست بالای معامله به آنها تعلق دارد و قدرت چانه‌زنی لازم را پای میز معامله خواهند داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز