حقوق کارگران نباید کمتر از 40 درصد افزایش یابد

یک فعال کارگری معتقد است با توجه به تورم بالای ۲۵ درصد، حقوق کارگران در سال آینده نباید کمتر از ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش کاماپرس، قدرت خرید کارگران در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، همین موضوع بحث افزایش حقوق کارگران را جدی تر از همیشه می کند. فعالان بازار کار معتقدند با توجه به احتمال ۲۵ درصدی حقوق کارمندان، افزایش حقوق کارگران هم نباید کمتر از ۴۰ درصد باشد. آنها معتقدند کارگران با حقوق فعلی و با توجه به تورم و گرانی مواد غذایی و مسکن و اجاره خانه و …از پس هزینه های زندگی بر نمی آیند.

حمیدرضا حاج‌اسماعیلی فعال کارگری معتقد است که دولت باید بداند شرایطی که برای کارگران ایجاد شده بسیار سخت است و اینکه نمی توان با چنین عددهای مشکل کارگران را حل کرد. اکثر کارگران کشور نیازمند حمایت های دولتی هستند و بدون این حمایت ها امکان اینکه بتوانند زندگی را تامین کنند برایشان میسر نیست.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

حقوق کارگر باید ۴۰ درصد بیشتر شود

آریاک سفر

این فعال کارگری درباره پیشنهاد افزایش دستمزد کارگری، می گوید:« دستمزد هم باید با توجه به شرایط اقتصادی باشد. البته برای گفتن عدد بسیار زود است ولی با توجه به کاهش قدرت خرید کارگران و در صورتی که دولت اصرار به افزایش 25 درصدی دستمزد کارمندان داشته باشد، نمی‌توان دستمزد کارگران در سال آینده را کمتر از 40 درصد افزایش داد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 40 درصدی حقوق کارگران، تورم را بیشتر از این بالا نمی‌برد؟می گوید:«در هر حال، تمام مولفه‌های اقتصادی روی هم تاثیر می‌گذارند اما دولت می‌تواند این مساله را کنترل کند. وقتی ثبات در افزایش قیمت‌ها وجود داشته باشد، دولت می‌تواند قیمت کالاهای اساسی را هم کنترل کند اما در 9 ماه گذشته که بحث دستمزد هم وجود نداشته، چندین بار کالاهای اساسی گران شد.»

قانون باید بازنگری شود

حاج اسماعیلی درباره راه‌های حمایتی غیرنقدی برای حمایت از کارگران، به برنا می گوید:« به نظرم مجلس باید یک بازنگری جدی در قانون انجام دهد. قانون باید شفاف باشد و دولت کارگران را در شرایط بد اقتصادی تنها نگذارد. در سال‌های قبل هم پیشنهاد کرده بودیم که کالاهای اساسی با سوبسید و به صورت مستقیم در اختیار خانواده‌های کارگری قرار گیرد.

الان کالاها با ارز 4200 تامین می‌شود اما مردم واقعا آن را حس نمی‌کنند. بهتر است که این ارز 4200 تومانی حذف شود و کالاهای اساسی با تخفیف و به صورت کیفی در اختیار خانواده‌های کارگری قرار گیرد.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز