حداقل اجاره بها برای خانه در تهران چقدر است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

تورم اجاره در اردیبهشت امسال از سال گذشته پیشی گرفت و اکنون قسمت عمده درآمد هر خانوار را اجاره‌بهای مسکن به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، میانگین اجاره‌بهای ماهانه در شهر تهران، بدون پرداخت پول پیش 24 میلیون تومان است. این مقدار در مناطق پایین شهر کمتر از 17 میلیون، در شهرهای جدید حومه تهران زیر 10 میلیون و در کلان‌شهرها زیر 14 میلیون است.

در این میان، حداقل حقوق ماهانه نیز برای خانوار 3 نفره در سال جدید با توجه به قیمت مصوب 10 میلیون و 600 هزار تومان ست. با این شرایط در تهران تنها به شرط شاغل بودن زن و شوهر امکان پرداخت اجاره‌بها وجود دارد. در حومه تهران نیز تنها درصورتی این شرایط قابل تحمل است که بخشی از اجاره به پول پیش تبدیل شود.

در کلان‌شهرها، عمده درآمد ماهانه حقوق‌بگیران صرف اجاره‌بها می‌شود. به عقیده کارشناسان، در شهرها بالای 70 درصد درآمد ماهانه مستأجرها را هزینه مسکن به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

تورم اجاره بها در اردیبهشت 1403

در اردیبهشت امسال، تورم اجاره مسکن به 43 درصد رسید، که از تورم 40 درصدی سال گذشته بیشتر بود. در این شرایط، تورم اجاره به 1.4 برابر تورم عمومی رسیده‌ و این مساله به‌ این معناست که هزینه مسکن نسبت به سایر هزینه‌های خانوار فشار بیشتری را به یک مستأجر وارد می‌کند.

در این میان، عامل ناشناخته در تورم بالای اجاره مسکن، محدود شدن عرضه آپارتمان با متراژ پایین و افزایش شدید تقاضا برای این واحدهای مسکونی است.

4 راهکارها برای تحمل‌پذیر شدن اجاره‌نشینی خانوارها

در این رابطه روزنامه دنیای اقتصاد گفت و گویی با کارشناسان در جهت ارایه راهکارهایی برای تحمل‌پذیر شدن اجاره‌نشینی خانوارها انجام داده که در کل 4 راهکار ارایه کرده اند:

  1. بخشی از برنامه مسکن‌سازی دولتی فوری به مسکن اجاره‌ای تغییر پیدا کند. با این رویکرد، دهک‌های ضعیف که توان پرداخت هزینه نقدی مسکن دولتی را ندارند می‌توانند در این آپارتمان‌ها به‌مدت چند سال سکونت کنند.
  2. با رشد اقتصادی بالا و تورم پایین، درآمد واقعی خانوارها تقویت شود.
  3. تورم به‌صورت عمومی مهار شود.
  4. عایدی اجاره‌داری در قیاس با بازدهی سفته‌بازی در بازارهای اجاره بهبود پیدا کند. هم‌اکنون عایدی اجاره‌داری برابر با 5 درصد است. این عدد از کمترین بازدهی بازارها که برای بازار سهام در سال گذشته 10 درصد بود نیز پایین‌تر است. درصورت تقویت عایدی اجاره‌داری، میل به عرضه آپارتمان اجاره‌ای بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط با : کیلیدملک رادار
اوج آرام
آریاپی
ایده سبز
آهن رویال
رایانه کمک
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز