جنگنده اف 22 رپتور 350 میلیون دلاری چرا ساخته شد؟

جنگنده سنگین نسل چهارم Su-27 که در دوران شوروی سابق ساخته شد اولین پرواز خود را در سال 1977 انجام داد. ساخت این جنگنده در آن زمان موجب هراس ایالات متحده شد و این کشور را مجبور کرد هزینه زیادی را به بخش دفاعی خود تزریق کند. نویسندگان مجله آمریکایی Military Watch ضمن اشاره به این موضوع هدف ایالات متحده را “عقب نماندن و پیشی گرفتن” از روسیه دانستند.

به گزارش کاماپرس، این نشریه در مطلب خود می نویسد اگر سو 27 توسط روس ها ساخته نمی شد، 15 سال پیش شاهد تولید اولین جنگنده نسل پنجم یعنی F-22 Raptor توسط ایالات متحده نبودیم.

در واقع ایالات متحده با مشاهده شاخصه های جنگنده هایی نظیر Su-27، Su-30 و MiG-31 ، مجبور شدند سرعت خود را در پیشرفت صنعت هوایی نظامی خود تسریع بخشند.

نویسندگان این نشریه تصریح می کنند: “شروع فرآیند طراحی F-22 تقریباً در همان زمانی شروع شد که Su-27 اولین پرواز خود را انجام داد.”

در نظر مقامات امریکایی رپتور در سطح جنگنده ای قرار گرفته بود که قادر به مقاومت در برابر تمام جنگنده های مدرن فدراسیون روسیه است.

راز آسمان پایتخت

F-22 هنوز هم در ایالات متحده به دلیل سرعت ، رادارگریزی و تسلیحات خود جزو با ارزشترین جنگنده ها به حساب می آید. اما این جنگنده یک نقطه ضعف بزرگ دارد – و آن پر هزینه بودن و یکی از گرانترین جنگنده ها در جهان است.

قیمت یک فروند اف 22 حدود 350 میلیون دلار است. بسیاری از خلبانان نیز اغلب در این خصوص به شوخی می گویند که این جنگنده به اندازه وزن خود به مانند طلا ارزش دارد. این شوخی به معنای واقعی کلمه درست گفته شده. به عنوان مثال ، در سال 2006 قیمت 19.7 تن طلای خالص حدود 350 میلیون دلار بوده و این یکی از دلایلی است که مقامات آمریکایی مجبور شدند برنامه های خرید چنین هواپیماهایی را برای ارتش ایالات متحده تا 75 درصد کاهش دهند.

اخبار مهم امروز حوزه تسلیحات را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار تسلیحات، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز