جذابیت‌ های سفر با قطار

بیلط قطار-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

فناوری‌ و نوآوری‌های روز به کار رفته در صنعت حمل‌ونقل ریلی باعث به وجود آمدن انواع قطارها شده است. سفر با قطار با توجه به تأمین آرامش و امنیت گردشگران در طول سفر و همچنین به دلیل برخورداری از مزایای دیگر مورد توجه بسیاری از مسافران قرار گرفته است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی جذابیت‌های سفر با قطار، انواع قطار‌ها و چگونگی تهیه بلیط قطار پرداخته است.

انواع قطارها

قطار کوپه‌ای: قطار کوپه‌ای از چند واگن به هم پیوسته تشکیل می‌شود که هرکدام از واگن‌ها فضاهای مجزایی به نام کوپه داشته و در انواع شش و چهار نفره طراحی شده‌ است. البته گاهی اوقات، قطارهای کوپه‌ای از نوع کوپه صندلی بوده و قابلیت تبدیل‌شدن به تخت ندارند.این نوع قطارها به‌دلیل داشتن واگن‌های متعدد، حرکت کندی داشته و در طول مسیر چندین بار توقف ۲۰ دقیقه‌ای هم دارند.

قطار اتوبوسی: قطار اتوبوسی مشابه اتوبوس دارای صندلی‌هایی است که در چند ردیف به‌صورت پشت‌سرهم در یک سالن قرار گرفته‌اند. قیمت بلیط قطارهای اتوبوسی نسبت به انواع کوپه‌ای کمتر است و برخی از این قطارها به‌علت سرعت بالای خود با عنوان قطار سریع‌السیر نیز شناخته می‌شوند.

قطار حومه‌ای: قطار حومه‌ای در حومه‌ یا اطراف شهرهای اقماری و کلان‌شهرها فعالیت می‌کند. در ایران میانگین مسافت طی شده این نوع قطارها به ۱۵ تا ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد. امکانات این نوع قطار نسبت به مترو بیشتر، اما نسبت به سایر قطارها کمتر است.

راز آسمان پایتخت

بیلط قطار-کاماپرس

مزایای سفر با قطار

یکی از مزایای سفر با قطار، امنیت بالای آن است. قطار از امن‌ترین وسایل حمل‌ونقل شناخته می‌شود. همچنین گردشگران فضای بیشتری برای حمل بار داشته و محدودیت اضافه‌بار هواپیما ندارد. هزینه‌ خرید بلیط قطار معمولاً کمتر از هزینه خرید بلیط هواپیما بوده و مقرون به صرفه‌تر است. حضور یک پزشک در قطار برای طول سفر الزامی است و این یکی دیگر از مزایای سفر با قطار است. استفاده از بوفه و رستوران قطار نیز می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده هنگام عبور از دل طبیعت و مشاهده مناظر بی نظیر باشد.

قطار، آلودگی کمتری نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقل دارد و در نتیجه تاثیر منفی کمتری بر آب‌وهوا ایجاد می‌کند؛ پس اگر با قطار سفر کنید، مسافرت سبزی را تجربه می‌کنید که به محیط زیست آسیب زیادی وارد نمی‌کند. در نهایت می‌توان گفت که یکی از هیجان‌انگیزترین جذابیت‌های سفر با قطار، دیدن مناظر طبیعی و بکر است. به دلیل موقعیت مکانی ریل‌ها قطار می­توان از پنجره‌های آن منظره‌هایی را دید که با هیچ وسیله نقلیه‌ای دیگری قابل مشاهده نیست.

بیلط قطار-کاماپرس

نحوه خرید اینترنتی بلیط قطار

برای خرید اینترنتی بلیط قطار ابتدا باید به یکی از سامانه‌های فروش بلیط وارد شد و سپس گزینه خرید بلیط قطار را انتخاب کرد. در ادامه باید نام شهر مبدأ و مقصد، تاریخ رفت‌وبرگشت، تعداد مسافران بر اساس بزرگسال، کودک و نوزاد و نوع سهمیه فروش شامل سهمیه‌ مسافران عادی، ویژه‌ خواهران، ویژه‌ برادران یا حمل خودرو را مشخص کرد. پس از این اطلاعات، تمامی قطارهای شرکت‌های ریلی مختلف در مسیر مدنظر نشان داده می­شود و می‌توان بر اساس معیارهایی مانند ساعت حرکت قطار، امکانات آن و میزان بودجه‌ خود، مناسب‌ترین بلیط را انتخاب کرد. در مرحله‌ بعد، با واردکردن اطلاعات تک‌تک مسافران، خرید بلیط به پایان می­رسد. پس از تکمیل خرید، اطلاعات بلیط به‌صورت لینک به شماره‌ موبایل یا ایمیل مسافر ارسال می‌شود و از طریق آن، پی‌دی‌اف بلیط در اختیار وی قرار می‌گیرد که لازم است تا زمان سفر نزد خود نگه دارد.

 

بیلط قطار-کاماپرس

مدارک لازم برای خرید بلیط قطار

در سفرهای داخلی تنها با ارائه‌ اطلاعات کارت ملی، ایمیل و شماره تلفن همراه می‌توان بلیط قطار تهیه کرد. در مقابل، برای سفرهای خارجی به شماره‌ گذرنامه نیز نیاز است.

نحوه استرداد بلیط قطار

زمانی‌ که از سفر منصرف شده‌اید یا قصد تغییر تاریخ سفر، تغییر قطار مسافربری یا تغییر مقصد نهایی را دارید، می‌توانید با مراجعه به سامانه‌‌ خرید، بلیط خود را کنسل و مبلغ پرداختی را استرداد کنید.

برای انجام این کار، ابتدا به سایتی که بلیط را از آن خریداری کرده‌اید، مراجعه کنید و وارد قسمت داشبورد شوید. سپس با کلیک‌کردن روی بلیط موردنظر، امکان کنسل‌کردن سفر برای شما فراهم می‌شود. درخواست کنسل بلیط را انتخاب و مراحل آن را طی کنید. پس از انجام این مراحل، مسئولان سایت، هزینه‌ بلیط را بعد از کسر جریمه، به شماره‌ کارت شما که در سایت وارد کرده‌اید واریز می‌کنند.

قیمت بلیط قطار برای سنین مختلف متفاوت است؟

هزینه‌ بلیط قطار برای افراد دو تا ۱۲ سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود، اما افراد با سنین ۱۲ سال به بالا بزرگسال به حساب آمده و باید هزینه‌ بلیط را کامل پرداخت کنند. سنین کمتر از دو سال نیز با عنوان نوزاد شناخته شده و پرداخت تنها ۱۰درصد از بهای بلیط برای آنان کافی است.

بهترین راه برای تهیه بلیط قطار

وبسایت “دستی بر ایران” که از سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شده است، با تیم قوی تولید محتوای خود به مسافران در انتخاب وبسایت مناسب برای رزرو یا خرید بلیط قطار کمک می‌کند. متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت www.destinationiran.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن­‌های ۹۱۰۱۷۸۲۰-۰۲۱ و ۰۹۱۲۱۸۸۹۱۸۲ تماس بگیرند.

کاربران می‌توانند برای تبلیغات گردشگری نیز به پست الکترونیک دستی بر ایران به نشانیinfo@destinationiran.com و rahman.mehraby@gmail.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : دستی بر ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز