ثروتمندترین روستای چین ورشکست شد

تور لحظه آخری-کاماپرس

روستای هواکسی با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر در شرق استان جیانگ سو در در چین قرار گرفته و زمانی به‌عنوان ثروتمندترین روستای این کشور شناخته می‌شد. این منطقه تا ۲۵ ژوئن با بدهی ۴۰۰ میلیارد یوان عملا ورشکست شد و به مرحله سقوط رسید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، هواکسی تا دهه ۷۰ میلادی، یک روستای فقیر و کم رونق بود اما در دهه ۸۰ نماینده روستا، به‌عنوان دبیر کمیته حزب کمونیست، در اصلاحات را به سوی مردم این منطقه گشود.

بیشتر بخوانید:

او در دهه ۹۰، «گروه هواکسی»، متشکل از ده‌ها شرکت صنایع فولاد و نساجی را راه اندازی کرد و سود زیادی به ارمغان آورد که بخش عمده آن صرف فراهم کردن امکانات آموزشی و درمانی رایگان و فروشگاه‌های مجلل شد.

راز آسمان پایتخت

به گفته یک خبرنگار مستقر در پکن حتی به هر خانواده اهل این روستا یک خانه مجلل و یک ماشین لوکس هدیه داده شد. هواکسی خیلی زود مورد تقدیر دولت مرکزی و کشورهای همسایه قرار گرفت و لقب «روستای نمونه» را از آن خود کرد.

با این حال از اوایل دهه ۲۰۱۰ بود که زوال این دهکده با کاهش حمایت صنایع فولاد و نساجی آغاز شد و بر روی کیفیت خدمات ارائه شده به روستاییان تأثیر منفی گذاشت. مقامات هواکسی برای بهبودی، تجارت را به امور مالی، پتروشیمی و کشتیرانی گسترش دادند که متاسفانه شکست خورد و منجر به فروش ۸۰ درصد از سهام شرکت به قیمت تنها یک یوان شد.

برخی کارشناسان مقامات بالا دست چینی را مقصر اصلی این فاجعه می‌دانند. چرا که در آغاز قرن بیست و یکم، مشخص بود که دهکده به بن بست رسیده اما تحت فشار تبلیغات مجبور به ادامه راه شد که به بدهی معادل ۴۰۰ میلیارد یوان انجامید.

هواکسی پیش از این به معماری لوکس خانه‌ها، هتل آسمان خراش خیره‌کننده‌، مجسمه‌های گاو طلایی و سر اژدها و کالاهای لوکس خود مشهور بود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز