تفاوت تیپ های پژو 206

لست سکند

شرکت فرانسوی پژو، در سال‌های نسخت دهه 90 به دنبال جایگزینی برای پژو 205 بود که دیگر برای این شرکت سودآور نبود؛ از این رو دست به تولید 206 زد. سرانجام در سال 1998، 206 جایگزین 205 شد تا نقش یک خودروی کوچک و نیرومند تازه‌نفس را ایفا کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پس از استقبال زیادی که در جهان از فرانسویِ کوچک شد، 206 به ایران هم راه یافت. این خودرو ابتدا از سال 1380 به صورت وارداتی وارد بازار ایران شد و سپس شرکت ایران خودرو، درصدد مونتاژ آن برآمد. پژو 206 آنقدر محبوب شد که هنوز هم روی خط تولید قرار دارد. هرچند در حال حاضر تنها دو تیپ از آن تولید می‌شود و تولید بقیه تیپ‌ها به دلایل مختلف متوقف شده، اما هنوز هم به صورت دسته دوم به فروش می‌رسند. از همین رو در ادامه این مطلب به معرفی انواع تیپ‌های پژو 206 می‌پردازیم؛

تیپ 1 ؛ ساده‌ترین مدل پژو 206

تیپ 1 پژو 206 همانطور که از نامش پیداست، اولین نمونه از پژو 206 است که در همان سال 80 توسط نمایندگی پژو به بازار ایران معرفی شد. این مدل، ساده‌ترین مدل 206 با کمترین امکانات است اما باز هم طراحی ظاهری زیبای این خودرو و تفاوتش با خودروهای آن زمان، مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

راز آسمان پایتخت

فرمان دوشاخه، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و ساعت دیجیتال از جمله امکاناتی هستند که پژو 206 تیپ یک به همراه دارد. درباره ویژگی‌های فنی این تیپ از 206 باید گفت که 14.1 ثانیه زمان لازم است تا شتاب این خودرو از صفر به صد برسد، هرچند که موتور آن چهار سیلند، هشت سوپاپه با حجم 1.3 است که به اندازه 75 اسب بخار قدرت دارد.

طبیعی است که پژو 206 تیپ یک، ترمز ضدقفل یا همان ABS و کیسه هوا ندارد، سیستم تهویه هوای دستی و سیستم صوتی نوارکاستی هم از دیگر ویژگی‌های این خودرو است. علاوه بر آن شیشه بالابر برقی فقط برای شیشه‌های جلوست. این خودرو، در 100 کیلومتر، هفت لیتر سوخت ترکیبی مصرف می‌کند.

پژو 206، تیپ 2 ؛ ارتقا یافته نخستین 206

تا قبل از عرضه تیپ 5 پژو 206 به بازار، تیپ دو، پرطرفدارترین تیپ این خانواده بود. هنوز هم تولید می‌شود و بازار دست دوم آن نیز، پررونق است.

از لحاظ ویژگی‌های فنی تیپ 2 هم همان موتور تیپ یک را دارد، گیربکس آن دستی و دارای همان شتاب و مصرف سوخت است. همچنین تیپ دوی پژو 206، کیسه هوا ندارد و سیستم صوتی و شیشه بالابر آن نیز قدیمی است اما در این مدل ارتقا یافته، ترمز ضدقفل اضافه شده و اندکی بر امنیت آن افزوده است.

پژو ۲۰۶ تیپ 3 ؛ بدون تغییر فنی

پژو 206، تیپ ۳ از لحاظ فنی با تیپ دو هیچ تفاوتی نداشت؛ موتور آن همان چهار سیلندر TU3 بود و پس از اینکه تیپ پنج با موتور بهتری ظاهر شد، دلیلی برای خرید و فروش تیپ سه تنها با قیمتی بالاتر از تیپ دو وجود نداشت، با این وجود هنوز هم دست دوم آن در بازار یافت می‌شود.

در پژو 206 تیپ ۳ ایمنی بیشتر است چراکه برای راننده و سرنشین جلو کیسه هوا تعبیه شده است، همچنین شیشه‌های عقب نیز برقی اند و سیستم صوتی هم سی دی را پشتیبانی می‌کند. از دیگر امکانات پژو 206 تیپ سه می‌توان سیستم تهویه اتوماتیک، آینه جانبی برقی مجهز و گرمکن را نام برد.

پژو 206 تیپ 4؛ مهمان باکیفیت!

از تیپ چهار به بعد بود که دیگر پژو 206 با موتور کهنه و قدیمی‌اش خداحافظی کرد و با موتور 1.6 لیتری TU5 به بازار آمد. تیپ چهار، مدلی از 206 است که مونتاژ داخلی نیست بلکه تعداد محدودی از آن وارد کشور شد و خیلی زود هم از بازار رخت بر بست و کمرنگ شد.

موتور جدید این خودرو، چهار سیلندری 1.6 لیتری است و برابر با 105 اسب بخار قدرت دارد. پژو 206، تیپ چهار به گیربکس اتوماتیک مجهز شده است و دارای دو کیسه هوا، سیستم صوتی پیشرفته، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، گرمکن و دماسنج است. همچنین آینه‌های جانبی این مدل قابلیت تنظیم برقی دارند.

۲۰۶ تیپ 5؛ بهترین 206 موجود

بهترین موتور و کامل‌ترین امکانات در میان پژوهای 206 را باید در تیپ پنج این خودرو جست. موتور این خودرو، 1.6 لیتری از نوع تی یو فایو است و با قدرت 110 اسب بخار و شتاب صفر تا صد 9.6 ثانیه، یکه‌تازی می‌کند. تا پیش از این هم، 206 خودروی جوان‌پسندی بود، اما حالا با این امکانات، خودروی مورد علاقه جوانان طرفدار چابکی و سرعت شده است.

مصرف سوخت تیپ پنج 206 هم کمتر است؛ این خودرو در صد کیلومتر، 6.4 لیتر مصرف سوخت ترکیبی دارد. این خودرو همچنین به 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم قطع سوخت خودکار و سیستن کنترل انتشار بخار بنزین مجهز شده است. از دیگر امکانات خودروی 206 در تیپ 5 می‌توان به سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن جلو عقب، شیشه برقی جلو و عقب و آینه جانبی برقی اشاره کرد.

تنها چیزی که ممکن است کمی در دل خریداران 206 تیپ 5 تردید افکند، استفاده از پلاستیک خشک و متریال نامناسب در کابین این خودرو است.

پژو ۲۰۶ تیپ 6؛ دنده اتوماتیک

آخرین تیپ، از انواع پژو 206 همان موتور تیپ 5 یعنی تی یو فایو را دارد اما این 206 جدید از یک گیربکس اتوماتیک بهره برده است؛ با این وجود، جعبه دنده استفاده شده قدیمی و کند است و از این رو شتاب خودرو به 11.4 ثانیه رسیده است؛ این برای 206 چالاک و پرشتاب همیشگی، کمی زیاد است. متریال داخل کابین هم همچنان کیفیت چندانی ندارد. تمامی این اما و اگرها باعث شد تا مدل اتوماتیک این خودرو با شکست مواجه شود. علاوه بر آن، تیپ 6 یک لیتر بیشتر از تیپ 5 سوخت مصرف می‌کند و همچنین با مرور زمان، روغن‌ریزی پیدا می‌کند که هزینه نگهداری آن را بالا می‌برد. این نارضایتی‌ها باعث شد تا خط تولید 206 دنده اتوماتیک، متوقف شود.

کدام تیپ پژو 206 را بخریم؟

اکنون تنها 206 تیپ پنج و تیپ دو، روی خط تولید قرار دارند و دیگر تیپ‌ها به صورت دست دوم به فروش می‌رسند. تیپ 5 در مقایسه با تیپ 2 از امکانات بیشتر و بهتری بهره‌مند شده است، همچنین خودروی جدیدتر و مدرن‌تری است اما تیپ 2 هم خودروی مناسبی است که همچنان برای کسانی که می‌خواهند با هزینه کمتر 206 داشته باشند، قابل خرید و فروش است.

وقتی از ویژگی‌های یک خودرو می‌گوییم، نباید از قیمت آن گذشت؛ 206 تیپ 2 در شهریورماه 1400 به قیمت 251 میلیون تومان و 206 تیپ 5، به قیمت 292 میلیون تومان به فروش می‌رسند. برای دانستن قیمت تیپ‌های دیگر باید به سراغ بازار دست دوم رفت؛ هرچند تیپ 1 و 3 توصیه نمی‌شود چراکه ارتقا یافته آن‌ها یعنی 2 و 5 در بازار حاضر است. تیپ 4 هم وارداتی است و ضعف‌های داخلی را ندارد اما پیداکردنش مشکل است. در نهایت هم تیپ 6 است که اگر کسی به دنبال ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار داخلی باشد می‌تواند روی آن حساب کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز