تزریق واکسن کرونا ساختار ژنتیکی را تغییر می دهد؟

لست سکند

بعضی از کاربران مجازی ادعا می کنند، تزریق واکسن کرونا فایزر در دی ان ای انسان‌ها تغییر ایجاد کرده و ساختار ژنتیکی را تغییر می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، تولید واکسن کرونا همراه با موج شادی که برای مردم دنیا به ارمغان آورد، با موجی از شایعات و اخبار کذب هم همراه بود. فضای مجازی در دنیا هر روز با یک شایعه درباره واکسن کرونا روبرو می شود. مثلا واکسن کرونا به دلیل داشتن کد ژنتیکی می تواند دی ان ای انسانها را تغییر بدهد یا اینکه با تزریق واکسن کرونا یک تراشه وارد بدن انسان می شود و تا آخر عمر می توانند او را کنترل کنند.

واکسن کرونا از پایه با ویروس می جنگد

محسن ابراهیم زاده متخصص بیماری‌های عفونی درباره شایعات مطرح شده درباره واکسن کرونا در فضای مجازی می گوید:« همه این ها کذب محض است. یکی از این واکسن‌ها واکسنی جدیدی است که با مکانیسمی جدید از ژنتیک خود ویروس استفاده کرده است. یعنی یک قسمتی از ژنتیک خود ویروس را برداشته است.

این ژن بعد از تغییراتی که پیدا کرده کد ژنیتکی را وارد بدن کرده و دستوراتی آنجا صادر می کند که ضد ویروس است و از پایه با ویروس مقابله می‌کند. واکسنی که در حال حاضر تزریق آن در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی کلید خورده، همین واکسنی است که از ژن تولید شده است.»

راز آسمان پایتخت

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

به گزارش فارس، این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه می گوید:« این روش قرار است در آینده در ساخت داروها و واکسن‌های دیگر هم استفاده شود، چون قادر خواهد بود در بدن فرمان دهد که مثلا پروتئینی ساخته شود یا نشود، این یک پیشرفت جدیدی است که از آن بیشتر از دو سال نمی‌گذرد و قبل از شیوع ویروس کرونا نیز روی این روش کار می‌شد.

اما حرف و حدیث‌هایی که در این خصوص وجود دارد این است که همان‌طور که این واکسن می‌تواند دستور ساخت پروتئین‌هایی برعلیه کرونا را بدهد می‌تواند دستور ساخت پروتئین‌های دیگری را هم بدهد که آنها شاید برای بدن ما مضر باشد، ولی این اتفاق نمی‌افتد چراکه این واکسن‌ها از آزمایش‌های بالینی شدیدی گذشتند و از این مراحل عبور کردند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بهداشت و سلامت، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

ایران کدام واکسن را می خرد؟

ابراهیم‌زاده درباره اینکه ایران کدام نوع از این واکسنها را خریداری می کند، می گوید:« اما در حال حاضر که اصلا قرار نیست ما واکسن فایزر که براساس کد ژنتیکی است را بخریم که در این خصوص نگرانی وجود داشته باشد چون شرایط نگهداری آن را نداریم و واکسنی که در ایران مورد استفاده قرارخواهد گرفت عموما واکسن تولید شده بر اساس ویروس کشته شده است. درواقع در حال حاضر بیشتر دغدغه ما این است که این واکسن چه زمان در کشور ما قابل دسترس خواهد بود.»

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز