ترازو دیجیتال چیست؟

ترازو دیجیتال

ترازو دیجیتال تنها باقی مانده انواع ترازو در بازار ترازوهاست. پیش از این و در خاطره دیروزی‌ها انواع مختلفی از ترازوی مکانیکی، عقربه ای و ترازوی دوکفه ای وجود داشته است. ترازوهایی که برای سالیان سال در هر مغازه دیده می شد. اما با ورود به عصر دیجیتال و فراگیر شدن دستگاه های دیجیتالی در تمامی صنایع و حوزه های شغلی، انواع ترازو دیجیتال نیز جای ترازوهای مکانیکی قدیمی را گرفت.

به گزارش کاماپرس، چنین شد تا انواع ترازو دیجیتال به چشم برهم زدنی در هر مغازه و فروشگاهی دیده شود. اما اگر بخواهیم تعریفی از ترازوی دیجیتالی بدهیم، یک ترازو دیجیتالی دقیقا چگونه ترازویی است؟ مشخصا یک نمایشگر دیجیتالی نشان دهنده دیجیتال بودن ترازو خواهد بود.

امامشخصات یک ترازوی دیجیتالی به همین مورد خلاصه می شود؟ یقینا با پیشرفت فناوری های دیجیتال گستره قابلیت ها و امکانات و حتی کاربری های انواع ترازوی دیجیتال روز به روز افزایش پیدا می کند. و از همین رو مشخص کردن حدودی که معرف یک ترازو دیجیتال باشد سخت و سخت تر می شود. با این حال این یادداشت سعی دارد تا به زبان ساده پاسخ گوی سوال ترازوی دیجیتال چیست باشد.

یک ترازو دیجیتال از نظر فنی تشکیل شده از برد، لودسل، نمایشگرLED یا LCD و کیبورد. این چهار قطعه در کنار هم تشکیل یک ترازوی دیجیتال را می دهند. البته متعلقات بسیاری می تواند به نسبت پیشرفت هایی که در حوزه های گوناگون، به‌خصوص در زمینه سیستم های فروش، اندازه گیری، سلامت و پزشکی رخ می دهد، به انواع ترازوی دیجیتال افزوده شود. با این حال، چهار قطعه نام برده شده با کیفیت ها، اندازه ها و نمونه های جدیدتر و پیشرفته تر، همواره از اجزای اصلی انواع ترازوی دیجیتال بوده اند.

لودسل در ترازو دیجیتال چیست؟

لودسل یا حسگر توزین بزرگ ترین وجه تمایز هر یک از انواع ترازو دیجیتال در قیاس با هم است. این قطعه تعیین کننده میزان دقت و قدرت انواع ترازوی دیجیتال است. لودسل را می توان قلب ترازو دانست. وسیله ای که مقدار فشار وارد شده به سینی را با حسگرهای دقیق دریافت می کند و میزان آن فشار را در فرایندی استاندارد به عدد تبدیل می کند تا در صفحه نمایشگر نمایان شود. لودسل در تمام انواع ترازوی دیجیتال وجود دارد. از کوچک ترین ترازوها تا بزرگ ترین ترازوها. با این حال دو تفاوت در میان لودسل‌ها وجود دارد. نخست اندازه و دوم دقت. ترازو هرچه کوچک تر باشد و زمینه کاری آن حساس تر باشد، مانند ترازوی آزمایشگاهی یا ترازوی زعفران و ترازوی طلا، لودسل کوچک تر است و حساس تر. و هرچه ترازو دیجیتال بزرگ تر باشد و با اقلام و اجناس سنگین تر سر و کار داشته باشد، مانند ترازوی فروشگاهی، لودسل قاعدتا باید بزرگ تر باشد و در عین حال حساسیت آن نیز کمتر می شود. البته استثناهایی هم وجود دارد. برای مثال انواع ترازوی زیرپایی دیجیتال که از دسته بندی ترازوی خانگی است، می تواند تا 150 یا 180 کیلوگرم را با دقت 100 گرم وزن کند. با این حال لودسل آنچنان بزرگی هم ندارد.

آریاک سفر

دقت در ترازو دیجیتال مهم است

با این اوصاف حسگر توزین یا لودسل، که مرکزی ترین قطعه در ساخت انواع ترازو است، می تواند نخستین گام برای تعریف ماهیت یک ترازوی دیجیتال باشد. چراکه تمامی عملکردهای انواع ترازو دیجیتال بر مبنای قطعه ای انجام می شود که فشار و نیرو را به سیگنال های الکتریکی بدل می کند. و این فرایند دیجیتالی در دل ابزاری دیجیتال رخ می دهد و آن را بدل به یک ترازوی دیجیتال می کند. حسگر توزین در مدل های آزمایشگاهی ترازوها از حساسیت های بی نظیری همچون یک صد هزارم گرم (0.00001) یا حتی یک میکروگرم برخوردارند و در واحدهای آزمایشگاهی تولید و ترکیب موارد شیمیایی و دارویی یا در ساخت زیورآلاتی مانند طلا و ری‌گیری‌ها بسیار اثرگذارند.

انواع ترازو دیجیتال

حوزه های پزشکی، سلامت، باشگاهی، خانگی، فروشگاهی و آزمایشگاهی و صنعتی، بسترهایی هستند که می توان هزاران هزاران ترازوی دیجیتالی را برای کسب و کارهای مرتبط با آنها طراحی و تولید کرد. از ترازوی فروشگاهی به عنوان یکی از مرسوم ترین انواع ترازو گرفته تا ترازوی گرمی، ترازوی آزمایشگاهی، ترازوی تحلیل گر، ترازوی رطوبت سنج، ترازوی طلا، ترازوی زعفران، ترازوی آویز، ترازوی زیرپایی، ترازوی آشپزخانه، ترازوی داروخانه ای، ترازوی قد و وزن، ترازوی نوزاد و ده ها و صدها نوع دیگر از انواع ترازو دیجیتال به شمار می آیند که در اطراف ما طراحی تولید و مصرف می شوند.

منبع: ایسنا

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز