بیمه بیکاری کارگران؛ پرداخت ناقص به بیمه شدگان و بی اعتنا به کارگران فاقد بیمه

گزارش ها و کامنت های دریافتی از کارگران بیان گر این است که پرداخت ناکافی و ناقص بیمه بیکاری به عنوان یکی از حقوق اساسی کارگران موجب نارضایتی آنها شده  به صورتی که بسیاری از کارگران بیمه شده بعد از بیکاری هنوز در نوبت دریافت این مقرری هستند و کارگران فاقد بیمه نیز به طور کلی از هر گونه حمایت اینچنینی محروم مانده اند.

به گزارش کاماپرس، بیمه بیکاری یکی از مقرری هایی است که کارگران وقتی هر ماه از حقوق آنها مبالغی به عنوان حق بیمه کسر می شود تصور می کنند اگر بیکار شوند عصای دست آنها خواهد بود اما این تصور بعد از پاندمی کرونا به شدت به چالش کشیده شده است.

مهر در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ همه گیری بیماری کرونا پیامدهای منفی سنگینی برای اقتصاد کشور ما به همراه داشته که یکی از مهم ترین آنها، بیکاری نیروی کار بود. به گونه‌ای که طبق اعلام معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، ۶ میلیون نفر در کشور از کرونا آسیب دیدند و حدود ۱.۵ میلیون شاغل کار خود را از دست دادند.

این در حالیست که پس از شیوع کرونا دولت صرفا کارگران بیمه شده را مشمول حمایت خود قرار داد و هیچ حمایتی از کارگران فاقد بیمه صورت نگرفت که تا امروز نیز مشکلات این قشر هنوز حل نشده است.

کارگران نمی توانند بیمه بیکاری که حقشان است را بگیرند

آریاک سفر

البته قابل کتمان نیست که کارگران فراوانی مقرری بیمه بیکاری را دریافت کرده اند اما در کنار آنها ، کارگران فراوانی  هم هستند که علی رغم از دست دادن شغل و ثبت نام در سامانه دریافت بیمه بیکاری، هنوز موفق به دریافت این مقرری نشده‌اند و آنطور که برخی از این بیکارشدگان به خبرنگار مهر گفته‌اند، تمامی مراحل ثبت نام را به درستی انجام داده‌اند، اما هنوز واریزی برایشان انجام نشده است و تنها پاسخی که وزارت کار در این خصوص به خبرنگار مهر داد این بود که افراد یا به ۲ دلیل «ثبت اشتباه شماره حساب، شماره شبا یا شماره تماس» و «عدم ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری و مراجعه صرف به ادارات کار و مراکز کاریابی» هنوز بیمه بیکاری را دریافت نکرده‌اند و یا اینکه در صف بررسی قرار دارند.

در این رابطه ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بیمه بیکاری حق صد درصدی کارگر است زیرا کارگر در زمان اشتغال سهمی از حقوق خود را به عنوان بیمه واریز و پس‌انداز کرده است؛ با این حال هم اکنون که نیاز به این پول دارد، باید در صف بماند. این در حالیست که شرایط کنونی کشور، معیشت کارگران را به صورت مستقیم نشانه رفته است.

وی افزود: متأسفانه کارگران زیادی با مراجعه به ادارات کار، از عدم دریافت بیمه بیکاری شکایت می‌کنند و همچون سابق نمی‌توانند در سیستم اداری، حقوق مربوط به بیمه بیکاری که حقشان است را بگیرند.

چمنی گفت: این مساله نشان می‌دهد که شاید دولت تعهدات خود را انجام نداده است. هیچ گونه شفاف سازی هم از سوی دولت یا تأمین اجتماعی در این رابطه صورت نگرفته است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم حوزه کارگری ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “بیمه بیکاری کارگران؛ پرداخت ناقص به بیمه شدگان و بی اعتنا به کارگران فاقد بیمه

  1. علی گفته:

    با سلام
    بنده اول تیر ماه بیکار شدم تا الان حقوق بیمه بیکاری به من پرداخت که نشده بماند دفترچه بیمه هم ندارم کرونا هم گرفتم واقعا کی میخواد بداد من کارگر برسه

  2. امیر گفته:

    سلام کاملا درست است.اینجانب از اول سال بیکار شدم وتمام مراحل ثبت نام سایت جامع را انجام داده ام وتمام تایید های اداره کار وتامین اجتماعی را دریافت نموده ام وتا این ساعت هنوز موفق به دریافت حکم جهت برقراری بیمه بیکاری نشده ام درتامین اجتماعی بسیار اذیت می کنن واز 15شهریور تا الان چندین بارنامه من راگم کردن یا بازرسی ازمحل کار یکماه طول کشید ویا جهت دریافت حکم از 23 مهر منتظر هستم.وتاحالا به دستم نرسیده با این حال آقای شکوری درشبکه خبر می فرماید فقط شماره حساب دریافت میکند معلوم هست در جریان روال کار نیست وبعد از تایئد ادارکار که حداقل بعد از ثبت نام درسایت جامع کار 20 روز اگر ایراد نداشته با شد طول می کشد .وبعد از تائید تاز هفت خان تامین اجتماعی اون هم حضوری شروع می شود.من متاسفم هرگاه از هرمسئولی راجب بیمه بیکاری سئوال می شود می پیچاند وحرف راست را به صدا وسیما نمی گوید . اگر همه موارد طبق قوانین بیمه بیکاری را داشته باشی روال خسته کننده ای دارد تادریافت بیمه بیکاری درخوش بینانه ترین حالت 3ماه از این تاریخ که همه چیز طبق روال هست و برای بنده فعلا 8 ماه طول کشیده وهنوز پیگیرم!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. امیر گفته:

    مابه تفاوت بیمه بیکاری وکرنا (فروردین واردیبهشت ماه)توسط سازمان تامین اجتماعی چرا پرداخت نمی شود .باتوجه به این که چه از لحاظ زمانی وریالی از سابقه بیمه بیکاری ما کم می شود لطفا پیگری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز