بیمه بیکاری و وام کرونا طرح‌های موفقی بودند؟

لست سکند

با شیوع کرونا ، دولت به منظور جبران خسارت کسب و کارها و بیکاری شاغلان، تسهیلاتی تحت عنوان وام کرونا و بیمه بیکاری کرونا به متقاضیان عرضه کرد و اکنون نیز گزارشی از میزان تسهیلات پرداختی در قالب این طرح ها منتشر شده است.

به گزارش کاماپرس، شیوع کرونا پیامدهای منفی فراوانی برای کسب وکارها و مشاغل در سراسر جهان داشت و کشور ما نیز از این تاثیرات در امان نبود. دولت با وجود محدودیت منابع و شرایط تحریمی تلاش کرد با ارائه تسهیلات و بیمه بیکاری بخشی از خسارت ایجاد شده برای بنگاه های اقتصادی و بیکاران را جبران کند اما این که تسهیلات دولت تا چه در بهبود کسب وکارها موفق بوده در هاله ای از ابهام است.

بیش از 278 هزار بنگاه اقتصادی وام کرونا گرفتند

روزنامه ایران در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ تعداد ۵۰۸ هزار و ۱۲ واحد از کسب وکارهای متقاضی وام کرونا تاکنون مراحل دریافت این وام را گذارنده و به شعب بانک‌های عامل مراجعه کرده‏ و از این تعداد ۲۷۸ هزار و ۲۴۵ واحد با ۴۵۹ هزار و ۲۴ نفر شاغل در مجموع مبلغ ۵۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.

همچنین تعداد ۱۶۶ هزار و ۸۹۳ واحد نیز از دریافت تسهیلات به دلایلی از جمله عدم توانایی بازپرداخت تسهیلات و غیره انصراف داده‌ و پرونده بقیه واحدهای کسب‌وکار نیز با توجه به تمدید مهلت پرداخت تسهیلات توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تا پایان مهرماه، در دست بررسی و اقدام است.

راز آسمان پایتخت

اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت بیمه بیکاری

در مورد بیمه بیکاری نیز به گفته مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، پرداخت بیمه بیکاری به متقاضیان به دو شیوه دنبال شده است؛ دسته اول افرادی که از اسفند ماه سال گذشته دریافتی نداشتند و اطلاعات این گروه شامل ۶۵ هزار نفر بیمه معادل ۶۵ میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و پرونده‌هایشان ارسال شده است و دسته دوم ۳۰ هزار نفر بیمه هستند که پرونده‌هایشان در سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و این سازمان در حال انجام پالایش‌ نهایی و ارسال پرونده‌ها به سازمان برنامه و بودجه است.

طی روزهای گذشته با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت تا نهم مهرماه ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل حساب صندوق ذخیره و از طریق ثبت نام در سامانه به متقاضیان بیمه بیکاری کرونا پرداخت کرده است.

ضمنا ثبت نام متقاضیان دریافت مقرری بیمه بیکاری کرونا و افراد بیکار شده از خرداد ماه سال‌جاری کماکان ادامه دارد و متقاضیان با مراجعه به سامانه روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir می‌توانند روند ثبت نام خود را برای بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری دنبال کنند.

با این اوصاف حداقل درباره متقاضیان بیمه بیکاری این نکته قابل ذکر است که بسیاری از بیکار شدگان کرونا نتوانستند از بیمه بیکاری برخوردار شوند و افرادی که این بیمه را دریافت کردند نیز از ناچیز بودن مبلغ آن و طولانی بودن روند دریافت گله های فراوانی دارند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بیمه بیکاری و وام کرونا طرح‌های موفقی بودند؟

  1. بهنام عبداله بناری گفته:

    با سلام وقت بخیر من واقعا وضع مالیم خراب است میخام وام بگیرم و دوباره آن را پرداخت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز