بورس ؛ گاو شیرده مالیاتی دولت در سه ماهه ابتدای سال 99

آمارهای منتشر شده در رسانه ها نشان می دهد درآمد مالیاتی دولت از معاملات سهام بازار بورس در سه ماهه ابتدایی سال 99 بالغ بر ۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان بوده و که این درآمد 11 برابر کل مالیات سال 1397 دولت است.

به گزارش کاماپرس، زمانی عنوان می شد که شرکت های بزرگ خودروسازی کشور گاو شیرده دولت ها هستند و دولت ها ضمن کسب منافع از شرکت های بزرگ خودروساز به مثابه گاوهای شیرده که فقط باید دوشیده شوند به آنها می نگرند. این انگاره درست یا غلط مدتی به کار برده می شد و اکنون نیز شاید بتوان چنین عبارتی را برای بورس به کار برد.

بورس این روزها حال و روز مساعدی ندارد و نوسان های بازار زیان های هنگفتی برای سهامداران ایجاد کرده است و دولت نیز که بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها با مالیات ستانی از این معاملات این بازار درآمد مالیاتی هنگفتی کسب کرده ، برای بازگرداندن بورس به مدار رونق هنوز اقدام موثری انجام نداده است.

درآمد مالیاتی ماهانه دولت از بورس چقدر بوده است؟

بنا به اعلام «نود اقتصادی» براساس آمارهای سمات، درآمد مالیاتی دولت از معاملات سهام در بورس و فرابورس کشور با رشد ۹۰ درصدی از ۳۳۱ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۳ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۸ رسیده بود که این میزان در سال جاری نیز درحال تجربه یک رشد اساسی چشمگیر است؛ به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد طی سه ماهه بهار سال جاری دولت در مجموع ۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از معاملات سهام داشته که این میزان ۷ درصد هم از کل درآمد مالیاتی معاملات سهام در سال ۱۳۹۸ بیشتر بوده و نزدیک به ۱۱ برابر درآمد مالیاتی کل سال ۱۳۹۷ است.

راز آسمان پایتخت

قابل ذکر است در قیاس ماهانه نیز، درآمد مالیاتی دولت در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب حدود ۷۲۲ میلیارد تومان، ۱۶۴۸ میلیارد تومان و ۱۱۷۷ میلیارد تومان است که هر کدام از اینها بین ۶۰ تا ۸۰ برابر درآمد مالیاتی دولت از معاملات سهام در ماه‌های مختلف سال ۱۳۹۷ است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز