بورس و سهامداران حقیقی آشتی کردند/ شارژ 593 میلیاردی حقیقی ها به بازار

بعد از چند روز متوالی خروج پول سهامداران حقیقی از بورس، روز گذشته حقیقی ها بیش از حقوقی ها سهام خریدند و با ورود 593 میلیارد تومان پول سرمایه گذاران حقیقی به بازار سرمایه ، اولین نشانه های بازگشت اعتماد حقیقی ها به بورس آشکار شد.

به گزارش کاماپرس، بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران حقیقی به بورس و جلوگیری از فروش های هیجانی آنها طی هفته ها و روزهای اخیر دغدغه بزرگ مسئولان سازمان بورس و متولیان اقتصاد کشور بوده است و به نظر می رسد این اتفاق روز گذشته – شنبه 22 شهریورماه 99 – تا حدودی روی داده است.

حقیقی ها حمایت کردند، حقوقی ها تماشا!

سهامداران حقیقی روز گذشته بیش از حقوقی ها سهام خریدند و اگر این روند را ادامه دهند بازگشت بازار به حالت تعادل قطعی به نظر می رسد. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود این رویداد را بررسی کرده و نوشته است: دیروز، رقم ورود پول حقیقی‌ها به بورس پس از ۶ روز کاری مثبت شد و به سطح ۵۹۳ میلیارد تومان رسید. کارشناسان بورس معتقدند روزگذشته حقیقی‌ها نقش بهتری را برای خرید ایفا کردند و حقوقی‌ها حمایتی از بازار نکردند.

خروج بورس از تعادل با اصرار مسئولان بر شاخص سازی

آریاک سفر

در این گزارش سعید ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه درباره افق پیش روی بورس به دنیای اقتصاد گفته است: اصرار بر شاخص‌سازی در مسوولان باعث تمرکز در سهام بزرگ شده که همین موضوع عدم‌تعادل در بازار را شدت بخشیده است. با توجه به افزایش قیمت دلار و تورم بالای اقتصاد کشور و اصلاح سهام شرکت‌ها به‌نظر می‌رسد که بسیاری از نمادها به محدوده قیمتی جذابی برای سرمایه‌گذاری رسیده است و چنانچه مسوولان امر بتوانند با ارائه راهکارهای منطقی در جهت شفافیت بازار اقدام کنند می‌توان امیدوار به برگشت بازار در آینده نزدیک شد.

صف فروش سهام های کوچک جمع نشد

محمد همتی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بانک دی کارشناس دیگری است که در گزارش دنیای اقتصاد به تحلیل وضعیت بورس پرداخته و گفته است: گروه‌هایی که رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارند بیشترین سهم درارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند از سوی دیگر افزایش قیمت‌های جهانی و احتمال عبور نرخ دلار از سقف ۲۶ هزار تومان، معاملات بازار سرمایه را با تغییراتی مواجه می‌کند. او ضمن اشاره به جلسات مسوولان بورسی برای حل مشکلات بازار سهام اظهار می‌کند: همان‌طور که دیروز مشاهده کردیم صفوف سهام کوچک را نتوانستند جمع کنند و بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک ازجمله دتولید، فاراک، گروه‌های دارویی، گروه‌های تجهیزاتی، مپنا و… درگیر صف فروش بودند. وی این راهم گفته است که به‌نظر می‌رسد تا تعیین تکلیف انتخابات آمریکا بازار سرمایه در لاک احتیاط و به‌دنبال آن کاهش معاملات فرو رود.

فروش سهام با کاهش 40 درصدی قیمت نمادها توجیهی ندارد

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه نیز در این گزارش از جذابیت قیمت های کنونی سهام سخن گفته و توضیح داده است: بعد از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بیشتر نمادها، سرمایه‌گذاران توجیهی برای فروش ندارند. از سویی دیگر کاهش قیمت‌ها می‌تواند بازار خرید را برای سهامداران جدید جذاب‌تر کند اما برخی از اظهارات مسوولان درمورد بورس باعث شده مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس رغبت خود را از دست بدهند. این درحالی است که اگر سیاست‌گذاران اجازه می‌دادند بازار روند خود را طی کند هم اکنون با بازار پررونق‌تری رو‌به‌رو بودیم.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز