بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی در پاییز

تورهای مسافرتی لحظه آخر

کویرها از جذاب‌ترین مکان‌های طبیعی گردشگری برای گذراندن یک تعطیلات منحصر به فرد هستند. در این مناطق به علّت عدم سکونت انسانی خبری هم از آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیست. پیاده‌روی روی رمل‌های شنی، شترسواری،رصد کردن ستارگان،سافاری، کمپینگ و آفرود سواری از جمله تفریحات ممکن در کویرگردی هستند. باتوجّه به اینکه سفر به کویر با تعداد نفرات کم می‌تواند نا‌امن باشد در سال‌های اخیر تورهای زیادی برای سفرهای گروهی به این مناطق کویری برگزار می‌شوند.

کاماپرس در این گزارش بهترین کویرهای ایران برای تور کویرگردی را معرفی می‌کند:

1ـ کویر مرنجاب

پیاده‌روی در میان تپه‌های شنی بلند و محصور میان جنگل‌های تاغ و دریاچه نمک از جذابیت‌های کویر مرنجاب به شمار می‌رود. نام این کویر در ابتدا (مردرنجاب) بوده و به مرور به مرنجاب تغییر نام داده است و این به دلیل نبود آب شیرین و زحمت زیاد برای تهیه آب بوده است.از دیگر دیدنی‌های کویر مرنجاب می‌توان به چاه‌کنجه،دریاچه نمک،جزیره سرگردان،قلعه‌کرشاهی و کوه یخاب اشاره کرد.کویر مرنجاب در استان اصفهان قرار دارد.

مرنجاب-کاماپرس

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

5 پارک جنگلی مازندران برای کمپینگ آخر هفته

8 روستای دیدنی گیلان برای آخر هفته

2ـ کویر زردگاه سبزترین کویر ایران

زردگاه روستایی در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی است.معماری خانه‌ها در این روستا به صورت پلکانی است و به همین دلیل آن را ماسوله‌ کویر نامیده‌اند. این کویر برخلاف دیگر کویرهای ایران به علّت وجود کوه نایبد و درختان نخل سرسبز است و شامل باغ‌های میوه از خرما،پرتقال،نارنج،نارنگی و لیمو است. کوهپیمایی و چشمه‌های آب گرم از دیگر امکانات تفریحی طبیعی این ناحیه هستند.

زردگاه-کاماپرس

3ـ کویر مصر

کویر مصر مورد علاقه منجمان است. آسمان صاف و پرستاره بدون آلودگی نوری، گردشگران زیادی را هر ساله فقط برای رصد به این کویر جذب می‌کند. این کویر در استان اصفهان قرار دارد و از محبوب‌ترین کویرهای گردشگری ایران است. کویر مصر در احاطه رشته‌کوه‌های فلات مرکزی کشور است و به علّت وجود کوه‌پایه‌ها در گودال‌های طبیعی این کویر تپه‌های ماسه‌ای زیبایی شکل گرفته است که بسیاری از گردشگران به خاطر دیدن آن به کویرمصر سفر می‌کنند. دیدن دریاچه‌نمک و آبشار نمکی از دیگر دیدنی‌های این کویر است.

کویر مصر-کاماپرس

4ـ کویر حلوان

این کویر که در شهر طبس قرار دارد در آثار طبیعی-ملی ایران به ثبت رسیده است.کویر حلوان به علّت داشتن تعدادی جاده خاکی یکی از آسان‌ترین مسیرهای کویرنوردی را در میان سایر کویرهای ایران دارد. از زیبایی‌های کویر حلوان می‌توان به تلاقی تپه‌های ماسه‌ای و ارتفاعات عاشقان اشاره کرد که در نواحی جنوب شرقی شکل گرفته و صحنه‌ای دیدنی از پیوند ماسه و کوه ایجاد کرده است..در نزدیکی این منطقه قلعه حلوان است که پیشنهاد می‌شود اگر به قصد دیدن کویر سفر کردید دیدن قلعه را هم از دست ندهید.

کویرحلوان-کاماپرس

5ـ کلوت شهداد

کلوت شهداد در استان کرمان قرار دارد و از زیباترین کویرهای ایران برای سفر و عکاسی است. این کویر دارای کلوت‌ها و سازه‌های عظیم شنی است که هیچ دلیل علمی مشخصی برای به وجود آمدنشان وجود ندارد. رودخانه شور و شش ضلعی‌های نمکی از دیگر دیدنی‌های این مکان هستند. کلوت‌شهداد چهارمین جاذبه طبیعی و منحصر به فرد کره زمین انتخاب شده و در فهرست  آثار ملّی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کلوت-شهداد-کاماپرس

دریاچه کویری چیست؟

دریاچه های کویری محوطه‌های فراخ و گود در کویرها هستند که به جای آب،نمک سراسر آن‌ها را می‌پوشاند.

کلوت چیست؟

کلوت‌ها صخره‌های شنی و نرمی هستند که در اثر فرسایش عواملی مثل باد و آب در طی هزاران سال به وجود آمده و گاه مانند مجسمه و گاه شبیه به آسمان خراش به نظر می‌آیند.کلوت‌ها زیبا‌ترین پدیده کویر به شمار می‌روند.

4 نکته ضروی برای سفر به کویر

1ـ کرم ضدآفتاب همراه خود داشته باشید و هر دو الی سه ساعت از آن استفاده کنید.

2ـ از کلاه کپ و عینک آفتابی غافل نشوید.

3ـ پیش از تشنه شدن در کویر آب بنوشید تا بدن دچار کم‌آبی یا بی‌آبی نشود.

4ـ با پوشیدن کفش پوتین از گزیده شدن توسط مار و عقرب در امان خواهید ماند.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی در پاییز

  1. پروانه گفته:

    ممنون بابت این یادداشت. اطلاعات خوبی دادید. عکس‌ها هم عالی 😍 کلوت شهداد دقیقا همین‌طوریه👌👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز