بلاتکلیفی 200 هزار تن برنج دپو شده در کمرگ

لست سکند

طبق آمارهای منتشر شده ی گمرک ایران، در حال حاضر بالغ بر 200 هزار تن برنج دپو شده در گمرک در حال فاسد شدن است و وضعیت ترخیض آن ها مشخص نیست. ترخیص این برنج ها که وظیفه ی سه سازمان بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بوده است اما با بلاتکلیفی مواجه شده.

به گزارش کاما پرس، در روزهای اخیر 200 هزار تن برنج دپو شده در گمرک در حال فاسد شدن است اما موانعی همچون مشکلاتی در تامین ارز امکان ترخیص این برنج ها را برداشته است.
مختاریانی، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان برنج در مورد عملکرد وزارت صمت گفته است: “برنج از جمله کالاهایی است که هم نیاز بازار است، هم کمبود آن وجود دارد و هم اینکه در معرض فاسد شدن قرار گرفته است؛ مگر می شود که وزارت صمت از این موضوع اطلاع نداشته و برای اولویت بندی آن اقدام نکند؟”.
از طرفی بانک مرکزی در توضیحات خود پیرامون موضوع دپوی ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکها نیز گفته است که برنج‌های رسوبی مربوط به مواردی است که واردکننده متقاضی ارز ۴۲۰۰ تومانی است، اما از ابتدای سال جاری برنج از سبد کالاهای مشمول ارز با نرخ ترجیحی خارج و در گروه کالاهای اساسی با نرخ نیمایی قرار گرفته است.
این در حالی است که گمرک در پاسخ به اظهارات بانک مرکزی اعلام کرده که میزان برنج های رسوبی که صاحبان کالا، متقاضی ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی هستند ١٧١٣ تن بوده که متعلق به ۱۰ شرکت است و نباید به موضوع رسوب بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در بنادر و گمرک های کشور گره زده شود.
بنابراین با توجه به اینکه بانک مرکزی و گمرک تقصیرها را به گردن یکدیگر و وزارت صمت می اندازند، در سکوت این وزارتخانه، هنوز مشخص نیست که چه کسی مقصر اصلی ترخیص نشدن ۲۰۰ هزار تن برنج است و با همه این توضیحات هنوز مشخص نیست که آیا وزارت صمت محموله‌های یاد شده برنج را در اولویت‌های تخصیص ارز قرار داده یا خیر؟
البته این همه ماجرا نیست و طبق آخرین گزارش گمرک حدود هشت میلیون تن کالای دپو شده در گمرگها و بنادر وجود دارد که بانک مرکزی کوتاهی خود در تخصیص ارز به آن‌ها را به گردن وزارت صمت انداخته و اعلام کرده که این تخصیص طبق اولویت‌ بندی ارائه شده از سوی این وزارتخانه انجام شده است.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز