برنج در یک سال اخیر چقدر گران شد؟ (مقایسه انواع برنج ایرانی از ابتدای سال تا امروز)

برنج یکی از خوراکی‌های پرمصرف در سفره ایرانی‌ها است. اما قیمت این قلم خوراکی طی چند ماه گذشته رشد زیادی داشت و خیلی از مردم آن را از سبد مصرفی خود کنار گذاشتند. در حال حاضر متوسط قیمت برنج ایرانی به 70 هزار تومان می‌رسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار کالاهای مصرفی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، طبق آخرین آمار و داده‌ها، قیمت اعلامی انواع برنج پرمصرف ایرانی با قیمت بازاری تفاوت دارد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی درجه یک در بازارهای شمال، میانگین 45 هزار تومان است. اما نرخ یک کیلوگرم این محصول در بازار تهران به 60 هزار تا 80 هزار تومان هم می‌رسد! این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که برنج بازار تهران با ناخالصی و برخی محصولات نامرغوب هم ترکیب و به مشتریان عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط را بخوانید:

با این حال تغییر نرخ برنج اعلام شده از سوی نهادهاب ذی ربط هم کاملا محسوس بوده و مردم معتقدند این افزایش قیمت قابل توجه به عدم نظارت مناسب در این حوزه برمی‌گردد. در جدول زیر قیمت انواع برنج ایرانی پرمصرف ذکر شده است؛

راز آسمان پایتخت

قیمت برنج خارجی چقدر تغییر کرده است؟

حتی نرخ برنج خارجی هم نسبت به شب عید سال گذشته رشد قیمت داشته است. اما میزان افزایش قیمت برنج‌های هندی و پاکستانی نسبت به نوع ایرانی کمتر به نظر می‌رسد. در حال حاضر میانگین نرخ برنج هندی 1121 در سطح کشوری، 30 هزار و 300 تومان اعلام شده که نسبت به اسفندماه سال قبل، 31 درصد بالا رفته است. متوسط قیمت محصول پاکستانی هم 31 هزار و 300 تومان است که در مقایسه با مدل هندی گران‌تر به نظر می‌رسد. این برنج هم در مقایسه با یک سال پیش 30 درصد رشد قیمتی داشته است.

گذشته از نرخ برنج، قیمت ماکارونی هم رشد پیدا کرده، البته میزان رشد نرخ این محصول بسته به مارک آن تفاوت دارد. ولی اکنون برای خرید یک بسته ماکارونی رشته‌ای تک ماکارون در نقاط مختلف کشور، باید میانگین 8 هزار و 800 تومان هزینه کرد. در حالی که قیمت همین محصول سال گذشته 60 درصد کمتر بود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز