بررسی «فرصت‌ های پیش روی لندتک و وام‌ دهی فناورانه» در نشستی به میزبانی دیجی‌ پی

مجموعه دیجی‌پی میزبان دومین نشست تخصصی «لندتک و فرصت‌های پیش رو» در هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران بود. این رویداد بیست و یکم دی ماه در سالن همایش‌های مرکز آفرینش‌های کانون، هتل لاله، با حضور جمعی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه مالی و لندتک برگزار شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فن‌آوری اطلاعات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش ایسنا، در این نشست تخصصی هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی، حمید قیطاسوند، رئیس اداره کل بازاریابی و توسعه بازار پست بانک ایران، حسین محمودی، مدیر کل اداره بانکداری شخصی بانک ملت، علیرضا سفیدپور، مدیرکل توسعه کسب و کار اعتباری دیجی‌پی و حجت مقیمی، رئیس اداره توسعه محصول و کسب و کار بانک تجارت، حضور داشتند.

این نشست تخصصی به منظور معرفی بیشتر لندتک و نقش آن در فراگیری مالی و توسعه اقتصاد دیجیتال انجام شد. صنعت لندتک یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند به بخش بانکداری برای تخصیص درست منابع و تسهیلات مالی آن‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک کند.

لندتک و کارکرد آن برای نظام بانکی کشور

مساله وام دهی سنتی و فرآیند پیچیده آن همیشه یکی از مشکلات اساسی متقاضیان بوده است. متقاضیان وام در مراجعه حضوری به بانک‌ها، ضمن اتلاف زمان بسیار زیاد، معمولا در ارائه مدارک و تحویل آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. همین عامل باعث شده تا بسیاری از افراد در میانه راه از وام گرفتن صرف نظر کنند. اما در شرایط حاضر، تکنولوژی کار را برای وام گیرندگان آسان‌ کرده است. لندتک راه حلی آسان در زمینه وام دهی و جذب سرمایه محسوب می‌شود.

آریاک سفر

لندتک ترکیبی از کلمات انگلیسی لند و تکنولوژی است که می‌توان آن را به وام‌دهی فناورانه نیز تفسیر کرد و عموما به پلتفرم‌هایی‌ نسبت داده می‌شود که به عنوان تسهیل کننده‌ی فرآیندهای اعطای اعتبار (از اعتبارسنجی گرفته تا احراز هویت، تشکیل پرونده، هزینه‌کرد اعتبار، بازپس‌دهی اقساط و …) در کنار بانک‌ها و تامین‌کنندگان اعتبار قرار می‌گیرند.

لندتک‌ها به نظام بانکی کمک می‌کنند تا فرآیند وام دهی به افراد آسان‌تر، شفاف‌تر و عادلانه‌تر اتفاق بیفتاد. شرکت‌های فعال در این حوزه به عنوان پلتفرمی میان وام گیرنده و وام دهنده در بستر اینترنت، مسیر وام دهی را هم برای بانک‌ها و هم برای کاربران متقاضی وام تسهیل می‌کنند. لندتک‌ها با حذف واسطه و رابطه‌های میان وام دهنده و وام گیرنده و سامان‌دهی فرآیندهای سنتی و وقت‌گیر، موانع موجود در مسیر دریافت وام به روش سنتی را از بین می‌برند و در نهایت به کاهش هزینه‌های تمام شده برای بانک‌ها و کاربران کمک می‌کنند.

نظر کارشناسان درباره استفاده از لندتک در ایران

دیجی‌پی که از سال ۹۸ فعالیت در حوزه لندتک را آغاز کرده است، با هدف معرفی جایگاه این صنعت در کنار بانک‌ها و تاثیر عملکرد آن بر اقتصاد دیجیتال، نشست «لندتک و فرصت‌های پیش رو» را در این نمایشگاه برگزار کرد.

در این نشست، متخصصان از ماهیت لندتک‌ها و ضرورت وجود آن‌ها دریک نظام بانکی مدرن، تاثیر مثبت آن‌ها بر توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال و ارزش افزوده آن‌ها برای نظام بانکی کشور صحبت کردند و مهم‌ترین رسالت آن‌ها را کمک به فراگیری مالی و عدالت اجتماعی دانستند.

در بخش‌هایی از این گفت‌وگو، هم‌افزایی بانک‌ها و لندتک‌ها در کنار یکدیگر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کارشناسان از نقش موثر لندتک‌ها در شیوه‌های مدرن اعتبارسنجی، چابک‌سازی فرآیندها، شناسایی هویت دیجیتال کاربران، کاهش هزینه‌ها و نرخ نکول (لاوصولی)، شناسایی ریسک‌ها و اختصاص عادلانه‌تر اعتبارها سخن گفتند.

‌طی این نشست همچنین موضوع استفاده از داده‌های مربوط به وثیقه‌‌ها و ارزش‌گذاری آن‌ها در لندتک مطرح شد و حاضران ضمن اشاره به عدم تطابق میزان اعتبار و ارزش وثیقه، درباره دیجیتالی شدن و متناسب‌سازی وثائق صحبت کردند و پلتفرم‌های تکنولوژی‌محور مانند لندتک‌ها را راهکاری مناسب برای سامان دادن به این نقصان و ارزیابی بهتر وثائق و ارزش‌گذاری دارایی‌های دیجیتال توصیف کردند.

به نظر کارشناسان این نشست، بانک‌های ایرانی باید از زیرساخت‌های فناورانه و توانمندی‌های لندتک‌ها کمک بگیرند تا بتوانند خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند. در حال حاضر لندتک‌ها اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد دیجیتال دارند و در کشورهای توسعه یافته بسیار مورد توجه فعالان اقتصادی قرار می‌گیرند.

در پایان نشست شرکت‌کنندگان، فعالان حوزه لندتک و صنعت بانکداری را به هم‌افزایی و تعامل بیشتر دعوت و ابراز امیدواری کردند که این نشست شروعی برای تعامل‌های بیشتر در این حوزه باشد.

مرتبط با : دیجی پی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز