برای نگهداری و شستشوی حرفه‌ای فرش ابریشم چه باید کرد؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

صحبت از فرش ابریشم که می‌شود، ارزش این تار و پود گرانبها بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند. فرش ابریشم، فرشی دستباف و گران‎قیمت است که نگهداری از آن اصول خاص خود را دارد و اصلا به همین دلیل است که شستشوی فرش ابریشم اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه به نکاتی درباره نگهداری و شستشوی فرش ابریشم پرداخته می‌شود؛

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

انواع فرش ابریشم را بشناسید

معمولا فرش‌های ابریشم در هر دو نوع فرش ابریشم دستباف و فرش ابریشم ماشینی تولید می‌شود. که در نوع ماشینی، از الیافت مصنوعی برای تولید فرش استفاده می‌شود. از همین روست که اغلب فرش‌های ابریشم دستباف گران‌بهاتر هستند و حتی شیوه نگهداری یا شستشوی آن‌ها نیز متفاوت است.

اما فرش‌های ابریشم فارغ از اینکه ماشینی باشند یا دستی، ممکن است تمام ابریشم باشند یا اینکه تنها بخشی از آن‌ها از جنس ابریشم بافته شده باشد. فرش‌هایی که پرز و چله آن‌ها ابریشمی است، فرش‌های تمام ابریشم هستند، اما فرش گل ابریشم، فرشی است که در نقش‌ها و دور حاشیه‌ها و البته چله آن پرز ابریشمی به کار رفته است. حال چگونه باید از این فرش‌ها مراقبت کرد؟ شستشوی هرنوع فرش ابریشم فرق دارد؟ به طور کلی اصول شستشوی فرش ابریشم چیست؟

چگونه از فرش ابریشم مراقبت کنیم؟

ابریشم نوعی الیاف طبیعی است از این رو به سادگی در معرض آسیب قرار می‌گیرد. از این روست که در قدم اول توصیه می‌شود، فرش ابریشمی در مکان مناسب قرار بگیرد؛ مکانی که عبور و مرور زیادی نداشته باشد و در معرض گرد و غبار نیز نباشد.

راز آسمان پایتخت

با این وجود، اگر پس از مدتی فرش ابریشمی دچار ساییدگی شد باید آن را به صورت منظم چرخاند تا هر دو طرف به یک نسبت پا بخورند و تنها یک بخش از فرش ظاهر نامطلوبی نگیرد. درباره محل قرارگیری فرش همچنین باید گفت که بهتر است دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود، چون رنگ‌های این نوع فرش طبیعی است و این امکان وجود دارد که با نور مستقیم خورشید، از بین برود.

درباره تمیزکردن فرش ابریشم، این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که می‌توان آن را بدون جاروبرقی، تکاند و با ضربات ملایم گرد و خاک آن را زدود. اما در صورتی که نیاز به استفاده از جاروبرقی باشد، بهتر است که از جاروبرقی برس‌دار استفاده نشود چرا که ممکن است ریشه درون برس جارو گیر کند و باعث صدمه دیدن ریشه‌ها شود. علاوه بر این، هنگام جارو کشیدن باید جارو در جهت خواب فرش انجام شود.

اما پس از گردگیری و زدودن آلودگی‌های فرش، به لکه‌گیری آن می‌رسیم. اگر فرش ابریشم دچار لکه شود، چگونه آن را پاک کنیم؟

شستشوی فرش ابریشم

گاهی ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی غذا یا نوشیدنی روی فرش ریخته و روی آن لکه ایجاد کند. در این مواقع باید بلافاصله آنچه روی فرش ریخته را، با استفاده از قاشق از روی فرش برداشته و سپس با استفاده از یک دستمال خشک، آن را خشک کرد.

قابل توجه است که زیر فرش نیز حتما خشک شود تا پس از آن، کپک و پوسیدگی بوجود نیاید. این عمل، کاری است که نیاز به دقت و حوصله فراوان دارد مثلا باید از قسمت بیرون به سمت مرکز کار را شروع کرد تا لکه گسترش پیدا نکند. اما بهرحال اگر نیاز به شستشوی فرش ابریشم باید در ادامه طریقه آن تشریح می‌شود؛

چگونه در منزل فرش ابریشم را بشوییم؟

اگر به ناچار کسی قصد داشته باشد که شستشوی فرش ابریشم را در منزل انجام دهد، باید توجه کند که شستشوی فرش ابریشم نیاز به مواد مخصوصی دارد. چراکه مواد شیمیایی، در اغلب موارد قلیایی هستند و ممکن است به فرش آسیب برسانند.

به همین خاطر، ابتدا باید گرد و غبار فرش با جاروبرقی یا جارودستی زوده و سپس در فضای بزرگی فرش تکانده شود. پس از این، لکه‌های مشهود روی فرش بهتر است با ترکیب برابر آب و سرکه از بین بروند. در ادامه، آب ولرم  به همراه مواد شوینده‌ای که قدرت کمی دارند، کمک می‌کند تا فرش تمیز شود. پس از آن، برای آبگیری فرش نباید پارو یا لوله شود، تنها باید آب آن با حوله یا دستمال گرفته شود و سپس به همان حالت کف پشت بام یا حیاط گذاشته تا آبش برود.

بهترین روش شستشوی فرش ابریشم

بهتر است به شستن فرش ابریشم به عنوان یک کار ظریف نگاه کرد. مثلا فرش‌های ابریشمی برای اینکه مانند روز اول بدرخشند، نیاز به شستشو با محلول‌های مخصوص دارند. این فرش در صورتی که به درستی شسته نشود، به مرور زمان کدر و مات می‌شود. همه این‌ها نشان می‌دهد که برای شستشوی فرش ابریشم بهتر است که تیم‌های حرفه‌ای کمک کنند. آن‌ها ابزار و مواد شستشوی مرغوب در اختیار دارند و نه تنها به فرش آسیبی نمی‌رسانند، بلکه از دردسرهای شستشو در منزل نیز می‌کاهند.

قالیشویی و مبل‌شویی پیشگام یکی از همین قالیشویی‌های تمام اتوماتیک است که می‌توان فرش را با خیال راحت به آن سپرد. قالیشویی پیشگام با به کار گیری پیشرفته‌ترین دستگاه‌های گردگیر، شستشو، خشک کن و رفوی فرش بیش از دو دهه است که در زمینه شستشوی فرش دستباف ، موکت، قالیچه، گلیم و حتی مبل و صندلی فعال است. این مجموعه در چهار سمت تهران دارای شعبه است، به طوری که تمامی شهروندان تهرانی می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : قالیشویی پیشگام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز