برای بیمار ریوی چه تجهیزات پزشکی را اجاره یا خرید کنیم؟

شمار افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و ریوی در این روزها با آلودگی هوای شهرها بیش از پیش افزایش پیدا کرده است، این افراد بنابر بیماری ها و دلایل متفاوتی دچار تنگی نفس می شوند و ریه های آن ها به طور طبیعی خود قادر به تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن آن ها نمی باشد و به همین علت به دستگاه ها و تجهیزات پزشکی کمک تنفسی نیاز پیدا می کنند.

در این میان برخی از بیماران تنفسی همانند افراد مبتلا به آسم در تمام لحظات به دستگاه کمک تنفسی نیاز نخواهند داست و تنها وسیله ای نیاز دارند که بتوانند از طریق آن داروهای خود را به مجاری تنفسی شان برسانند و برخی دیگر هم در اوقات خواب و یا در تمام مدت به دستگاه های کمک تنفسی نیاز خواهند داشت، با توجه به افزایش درخواست برای خرید و اجاره تجهیزات کمک تنفسی برای بیماران ریوی قصد داریم تا به معرفی این تجهیزات بپردازیم.

بیمار ریوی-کاماپرس

کپسول اکسیژن

در این کپسول ها اکسیژن فشرده شده انبار شده است و اکسیژن مورد نیاز بیمار از طریق لوله هایی به بدن بیمار ریوی وارد می شود، این کپسول ها در منازل و مراکز درمانی قابل استفاده می باشند.

بنابراین از کپسول های اکسیژن برای انتقال اکسیژن به ریه بیمار استفاده می شود، این موارد ممکن است شامل بیماری های قلبی، مسمومیت ها، آسم و یا دیگر بیماری های ریوی باشد.

راز آسمان پایتخت

این کپسول ها در انواع کپسول اکسیژن خانگی و کپسول اکسیژن بیمارستانی عرضه می شوند و تفاوت آن ها در این است که کپسول های اکسیژن بیمارستانی مخزن بزرگتری دارند چرا که با توجه به مصرف بیشتر از این دستگاه در بیمارستان ها انواع با ظرفیت بیشتر پر مصرف تر هستند، پس از خرید یا اجاره کپسول اکسیژن مراقب باشید که دست های روغنی خود را هرگز به آن نزنید چرا که خطرناک بوده و احتمال انفجار وجود دارد.

نبولایزر

نبولایزر دستگاهی می باشد که با عملکرد خاص خود می تواند داروهای ریوی که غالبا استروئیدی هستند و نباید از طریق بلع به بدن برسند را به غبار یا مه تبدیل کرده و آن را به صورت مستقیم به داخل ریه های بیمار تنفسی بفرستد، نبولایزرها در موارد زیر استفاده می شوند:

  • برونشیت و دیگر عفونت های ریوی
  • آسم
  • سینوزیت، سرما خوردکی و احتقان
  • فیبروز کیستیک (CF)
  • انسداد مزمن ریوی (COPD)

استفاده از نبولایزر در هر مکانی امکان پذیر است چرا که دستگاه با برق و باتری کار می کند، همچنین استفاده از نبولایزر مزایای دیگری را نیز دارد برای مثال در صورت اجاره نبولایزر و یا خرید این دستگاه می توان در زمان حملات آسم و به طور کل حملات ریوی به سادگی از آن استفاده کرد چرا که به تنفس عمیق نیازی ندارد.

علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از نبولایزر برای کودکان و افراد مسن نیز ساده می باشد و همچنین می توان چند دارو را در مخزن مخلوط کرده و آن را در یک زمان به بیمار رساند.

بیمار ریوی-کاماپرس

ونتیلاتور

ونتیلاتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی این توانایی را دارد که به بیمارانی که دچار مشکلات دائمی و یا موقتی تنفسی هستند، تنفس بدهد.

هدف استفاده از ونتیلاتتور درمان بیماری تنفسی نخواهد بود و این دستگاه تنها بیمار را با رساندن اکسیژن به وی و دفع کربن دی اکسید زنده نگه خواهد داشت تا بیماری زمینه ای درمان شود.

دستگاه های ونتیلاتور در انواع فشار منفی، فشار مثبت، ونتیلاتور بیمارستانی ثابت و پرتابل، دستگاه ونتیلاتور فشار ثابت، حجم ثابت، زمان ثابت و ونتیلاتور فرکانس بالا تولید می شوند، برای خرید و یا اجاره دستگاه ونتیلاتور توجه داشته باشید که مطابق تجویز پزشک دستگاه متناسب و مفید برای بیمار خود را برگزینید.

اکسیژن ساز

در میان انواع تجهیزات تنفسی، خرید اکسیژن ساز می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد چرا که این دستگاه به شارژ اکسیژن نیاز نداشته و خود توانایی دارد تا با اتصال به برق و یا استفاده از باتری اش، هوای اطراف خود را جذب کرده و آن را به داخل مخازن زئولیت وارد کرده، نیتروژن آن را جدا کند و اکسیژن خالص پزشکی (بالای 95%) را به بیمار برساند.

امروزه بسیاری از افراد دچار بیماری های ریوی همچون COPD، پنومونی، ادم ریوی و…، بیماران قلبی و دیگر بیماری های تنفسی هستند و این اشخاص می توانند با دریافت مراقبت و درمان به کمک اکسیژن تراپی به روند زندگی عادی خود ادامه دهند.

توجه داشته باشید که ساعات استفاده از دستگاه اکسیژن ساز را پزشک تجویز می کند، در ادامه به برخی از شرایط نگهداری دستگاه اکسیژن ساز اشاره می کنیم:

  • قرار دادن اکسیژن ساز به صورت ایستاده
  • قرار ندادن دستگاه اکسیژن ساز در محیط خارج از اتاق همانند تراس و…
  • قرار ندادن اکسیژن ساز در نزدیکی رادیاتور، بخاری و دیگر وسایل گرمایشی
  • قرار ندادن دستگاه در معرض نور مستقیم خورشید
  • قرار ندادن اکسیژن ساز در محیط های بسته همچون کمد و…

بیمار ریوی-کاماپرس

سی پپ

یکی از شایع ترین اختلالات خواب، آپنه انسدادی خواب نام دارد، در این شرایط تنفس شخص در طی خواب به طور متناوب قطع می شود در این زمان کیفیت خواب به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند که خود این موضوع می تواند به ایجاد مشکلات پزشکی بیانجامد.

با اجاره و یا خرید سی پپ (CPAP) و استفاده از آن راه هوایی شما در طی شب باز خواهد ماند و می توانید بدون اینکه در طی شب به دلیل کاهش اکسیژن از خواب بپرید، خواب باکیفیتی را تجربه کنید.

سی پپ دستگاهی کوچک با ساختاری ساده بوده که شامل یک موتور و لوله تنفسی به همراه ماسک می باشد و یکی از مهم ترین درمان های غیر جراحی مشکلاتی چون آپنه خواب به شمار می رود، همچنین سی پپ می تواند از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کند و هوشیاری و تمرکز شما را در طی روز بالا ببرد.

بای پپ

بای پپ ها که نسبتا عملکردی مشابه سی پپ ها دارند و تنها تفاوت آن ها در نوع فشار وارده هوا می باشد می توانند هوای اطراف بیمار را از محیط گرفته و آن را به بیمار برسانند، بای پپ ها در انواع متفاوتی ساخته و عرضه می شوند، برای خرید بای پپ نیز لازم است به شرایط بیمار و تجویز پزشک توجه کرد.

از بای پپ ها در درمان انسداد مزمن ریوی، کاهش اثرات حمله آسم، کاهش حملات ریوی ناشی از شوک عصبی، افزایش هوشیاری و تمرکز بیمار، جلوگیری از بروز و شدت پنومونی ریه ها و بهبود بخشیدن به وضعیت بیمار سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی استفاده می شود.

بیمار ریوی-کاماپرس

پالس اکسیمتر

این روش غیر تهاجمی می تواند به سادگی مقدار مولکول های هموگلوبین آمیخته با اکسیژن را اندازه گیری کرده (به عبارتی سطح اکسیژن محلول در خون را می سنجد) و آن را به درصد بیان کند، خرید این دستگاه که می توان از آن روی انگشتان دست، لاله گوش، انگشت شست پت و یا بینی استفاده کرد می تواند در خصوص بیماران ریوی بسیار ضروری باشد.

انتهای پیام

مرتبط با : تجهیز سلامت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز