بخاری گازی بهتر است یا برقی؟

لست سکند

با سرد شدن هوا، بازار لوازم گرمایشی مانند انواع بخاری دوباره رونق می‌گیرد. اما تنوع کالا و قیمت در این بازار هم زیاد است و می‌تواند باعث سردرگمی خریداران شود. پس ابتدا باید چند نکته را مدنظر داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار لوازم خانگی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

ابتدا نیاز خود را مشخص کنید و ببینید برای چه مکانی می‌خواهید بخاری تهیه کنید. به بودجه‌تان هم توجه کنید: قیمت بخاری های برقی در بازار ارزان تر است ولی در بلند مدت با مصرف برق، هزینه استفاده‌شان برای مصرف کننده گران تمام می‌شود. بالعکس بخاری های گازی در زمان خرید گران‌ تر از بخاری های برقی هستند، اما در عوض مصرف سوخت‌شان هزینه چندانی به خانواده تحمیل نمی‌کند.

این نکته هم نباید فراموش شود: اگر محل زندگی بسیار سردی دارید، بهتر است بخاری گازی تهیه کنید، زیرا بخاری برقی دیرتر گرم می‌شود و پاسخگوی مساحت کمتری است. اما اگر در محیطی زندگی می‌کنید که چندان سرد نیست یا به دنبال نصب آسان هستید، بخاری برقی گزینه مناسبی برای شماست.

کاماپرس در این مطلب مزایا و معایب بخاری برقی و گازی را بررسی خواهد کرد؛

راز آسمان پایتخت

مزایا و معایب بخاری گازی

از آن‌جا که گاز ارزان‌تر از برق است، بخاری گازی در زمستان مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. خانه توسط بخاری گازی زودتر گرم می‌شود. برخی بخاری های گازی بدون دودکش هستند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند. 90 درصد انرژی مصرفی در بخاری گازی به گرما تبدیل می‌شود. داشتن دکمه ایمنی در این نوع بخاری‌ها سبب خاموش شدن اتومات آن می‌شود و از مشکلات ناشی از جریان گاز جلوگیری می‌کند.

اما بدون دودکش بودن این نوع بخاری‌ها سبب تولید منواکسید کربن می‌شود و برای محیط بسته و کوچک مناسب نیستند. همچنین اگر بخاری گازی منواکسید کربن تولید کند سبب گاز گرفتگی و مسمومیت و حتی مرگ افراد می‌شود. نصب این نوع بخاری کمی پیچیده است و هزینه خرید آن به نسبت بخاری برقی بیشتر است. دوام بخاری‌های گازی بین 10 تا 20 سال است و کمتر از بخاری‌های برقی عمر می‌کنند. این نوع بخاری نیاز به نگهداری بیشتری دارد، زیرا با سوخت قابل اشتعال کار می‌کند.

در ادامه چند نمونه بخاری گازی معرفی می‌شود.

بخاری گازی پلار مدل  30KN

قیمت: یک میلیون و 489 هزارتومان

نوع سوخت این بخاری با گاز شهری است و 3 حالت تنظیم شعله دارد. نوع شیر کنترل کننده آن تمام اتوماتیک و به شیشه ایمن تجهیز شده است. ابزار روشنایی این بخاری جرقه‌زن و رده مصرف انرژی آن B است. این محصول قابلیت تنظیم دما دارد و روی دیوار و زمین نصب می‌شود.

بخاری گازی آبسال مدل 437

قیمت: یک میلیون و 369 هزارتومان

این بخاری از گاز شهری استفاده می‌کند و دارای ترموکوپل است. تنظیم شعله این بخاری 3 حالت دارد و به شیشه ایمن مجهز شده، همچنین جرقه‌زن نیز دارد. این محصول آبسال رده مصرف انرژیE دارد و می‌توان آن را روی دیوار همچنین زمین نصب کرد.

بخاری گازی جنرال شرق مدل 7000

قیمت: یک میلیون و 172 هزارتومان

این محصول از برند جنرال شرق دارای ترموکوپل است و از گاز شهری استفاده می‌کند. حالت تنظیم شعله به صورت دل‌خواه و جرقه‌زن نیز دارد. رده مصرف انرژی این بخاری A  و نیاز به دودکش دارد. این محصول امکان تنظیم شعله دارد و حداکثر ظرفیت گرمادهی آن 8500 است.

مزایا و معایب بخاری برقی

بخاری برقی یا همان هیتر برقی نسبت به بخاری گازی راحت‌تر نصب می‌شود و اغلب قیمت پایین‌تری دارد. بخاری های برقی برخلاف بخاری های گازی دودکش‌دار نیاز به خروجی بیرونی ندارند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند. خرابی یک واحد برقی در اینگونه بخاری‌ها سبب آسیب رسیدن به سلامتی بر خلاف بخاری‌های گازی نمی‌شود. بخاری‌های برقی بازده بالایی دارند یعنی وقتی انرژی دریافت می‌کنند 100 درصد آن انرژی را به گرما تبدیل می‌کنند.

اما ایرادی که می‌توان به بخاری برقی گرفت، این است که باید زمان زیادی منتظر باشید تا محیط را گرم کند. بخاری های برقی مساحت کم‌تری را گرم می‌کنند و مناسب مکان‌هایی با مساحت کوچک‌تر مانند اتاق خواب‌ها هستند. البته از آنجا که هزینه مصرف برق بالاتر از گاز است، مصرف مداوم بخاری برقی می‌تواند رقم قبض برق را حسابی بالا ببرد.

در ادامه چند نمونه بخاری برقی یا هیتر برقی معرفی می‌شود؛

فن هیتر پارس خزر مدل FH2000P

قیمت: 590 هزارتومان

این بخاری دارای تایمر و قفل کودک است و تنظیمات حرارت دارد. ولتاژ ورودی برق 220-240 دارد و حداکثر توان گرمایشی این هیتر 2000 است.

بخاری برقی گرما گستر مهر مدل تویست

قیمت: 317 هزارتومان

از خصوصیات این بخاری برقی می‌توان به تایمر و قفل کودک اشاره کرد. این وسیله ورودی برق 220 ولتاژ دارد همچنین حداقل توان گرمایشی آن 800 و حداکثر توان گرمایشی آن 1500 است.

فن هیتر تکنو مدل Te-1404

قیمت: 290 هزار و 610 تومان

این مدل از فن هیتر تکنو قفل کودک دارد و روی زمین یا میز قرار می‌گیرد. از قابلیت‌های این محصول می‌توان به تنظیمات حرارت و حداکثر توان گرمایشی 2000 اشاره کرد.

مرتبط با : آبسالپارس خزرپلارتکنوگاز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز