با فن پردازنده آبی نگران دمای سیستم خود نباشید

فن پردازنده - کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

فن پردازنده یک وسیله ضروری برای کاهش گرمای سیستم است. گرم شدن و حرارت بالای پردازنده هسته‌ای یا سی پی یو سیستم‌های کامپیوتری، از مشکلاتی است که در تابستان یا حین اجرای برنامه‌های سنگین آن را تجربه می‌کنیم. این گرما به خودی خود و در حالت معمولی به دلیل مصرف جریان برق توسط دستگاه تولید می‌شود و طبیعی است، اما افزایش بیش از حد این گرما می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را برای سیستم‌ها ایجاد کند.

فن پردازنده چطور به کنترل دمای سیستم و کاهش آن کمک می‌کند؟

سیستم‌های خنک‌کننده متعددی در دو نوع هوایی و آبی وجود دارند که می‌توانند برای کنترل و کاهش دمای سیستم‌های کامپیوتری مفید واقع شوند. فن پردازنده هوایی برای تغییر دمای سیستم از هوایی که در کیس درحال گردش است استفاده می‌کند و آن را همراه جریان هوا بیرون می‌فرستد. سیستم خنک‌کننده هوایی، یک نوع ارزان و اولیه از فن پردازنده است و نصب آسانی نیز دارد. برخی از فن‌های هوایی همراه با کارت گرافیکی در هنگام خرید سیستم به فروش می‌رسند.

سیستم خنک‌کننده آبی یا همان فن پردازنده آبی، جدیدترین و شاید پرطرفدارترین سیستم‌های خنک‌کننده موجود در بازاراند. فن پردازنده آبی برخلاف فن پردازنده هوایی، برای کنترل دمای سیستم به‌جای استفاده از هوای داخلی آن از یک نوع مایع خنک بهره می‌گیرد. با گردش این مایع درون فن پردازنده، گرمای سیستم از آن خارج می‌شود.

فن پردازنده -کاماپرس

اما چطور فن پردازنده سیستم را خنک می‌کند؟

بعد از خروج هوای گرم از طریق فن پردازنده آبی، مایع موجود در آن وارد یک رادیاتور می‌شود. این رادیاتور برحسب مدل سیستم شما ممکن است در بخش بالایی، پشتی یا در زیر کیس کامپیوتر قرار داشته باشد. با دفع گرمای تولیدی سیستم از طریق فن، مایع دستگاه مجددا برای تکرار فرآیند خنک‌سازی به داخل آن برمی‌گردد.

راز آسمان پایتخت

واترکولینگ یا فن پردازنده آبی بدون ایجاد نویز یا صداهای اذیت‌کننده، قطعات سیستم‌تان را از داغی بیش از حد نجات می‌دهد. فن پردازنده آبی به‌خاطر فضای کمی که اشغال می‌کند، فضای کیس را برای استفاده‌های دیگر یا حتی نصب چند واترکولینگ اضافه، بهینه می‌کند. ظاهر زیبای فن‌ پردازنده آبی از دیگر برتری‌های آن نسبت به خنک‌کننده‌های هوایی است.

خنک‌کننده‌ هوایی پس از مدتی ممکن است به‌دلیل وارد شدن فشار یا تغییر دمای بیش از حد، دچار تغییر شکل شوند. درحالی‌که به‌وجود آمدن این مشکل برای سیستم‌های خنک‌کننده آبی تقریبا غیرممکن است. فن‌های پردازنده آبی معمولا متناسب با هزینه‌ای که برای‌شان می‌کنید طول عمر بالایی دارند و کیفیت‌شان را در طول زمان حفظ می‌کنند.

نشتی مایع درون فن پردازنده یکی از ایراداتی است که به‌ندرت می‌توان از آن گرفت. این نقص درصورت نصب اشتباه فن و قرارنگرفتن آن بر هدر مناسب، انجام می‌گیرد. اگر با این مشکل مواجه شدید، ابتدا با حفظ خون‌سردی، سیستم را خاموش کنید و سپس برای رفع مشکل به یک متخصص مراجعه کنید. اما اگر از نصب صحیح فن پردازنده اطمینان دارید، نیازی نیست نگران این موضوع باشید.

فن پردازنده آبی چگونه روی سیستم نصب می‌شود؟

اگر شما جزو دسته‌ای از کاربران هستید که تا به‌حال حتی برای یک‌بار، یک کیس کامپیوتری را اسمبل کردید، احتمالا موقع نصب فن پردازنده آبی روی کیس با مشکلی مواجه نخواهید شد. اگرچه امروزه پردازنده‌های موجود در بازار همراه با چند نوع براکت عرضه می‌شوند اما برای اطمینان قبل از خرید به سازگاری براکت با سوکت پردازنده، توجه کنید.

بعد از نصب پکیج فن پردازنده آبی، مرحله بعدی ورود به قسمت BIOS سیستم است. در این قسمت دمای بلوک‌های خنک‌کننده فن و سرعت حرکت آن، قابل مشاهده است. درنظر داشته باشید که اگر مادربورد سیستم‌تان فن پردازنده را شناسایی نکند، احتمال روشن شدن سیستم وجود ندارد. درصورت بروز این اشکال، مجددا مادر بورد را بررسی کنید و مطمئن شوید خنک‌کننده به هدر درستی متصل شده باشد.

فن پردازنده آبی-کاماپرس

معرفی 3 مدل از جدیدترین مدل‌های فن پردازنده بازار:

فن پردازنده مایع مایع گیگابایت مدل AORUS WATERFORCE 280

این فن با پردازنده‌های اینتل (intel) و آ ام دی ( AMD)  سازگار است. سوکت‌های اینتل این مدل فن پردازنده گیگابایت شامل LGA1150، LGA1151، LGA1155، LGA1156، LGA1366، LGA2066، LGA1700،  LGA1200 و سوکت‌های آ ام دی آن شامل AM4، TR4، AM5 و TRX4 است. واترکولینگ AORUS WATERFORCE با ابعاد 25 x140 x140 تعداد دو فن را در خود جای داده است و با قیمت تقریبی 8 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فن پردازنده مایع دیپ کول مدل LS720 SE Digital

سازگاری این سیستم خنک‌کننده با پردازنده‌های آ ام دی است و سوکت‌های آن شامل AM4 و AM5 می‌شود. 3 فن در این دستگاه تعبیه شده که سرعتی حدود 500 تا 2250 دور دارند. قیمت این فن درحال حاضر حدودا 12 میلیون تومان است.

فن پردازنده آبی گیم مکس مدل IceBurg 120 Infinity

این دستگاه که با قیمت حدودی 2 میلیون تومان ارائه شده، با پردازنده‌های اینتل سازگاری بیشتری دارد. سوکت‌های فن پردازنده آبی گیم مکس LGA1150، LGA1151، LGA1155 و LGA1120 را شامل می‌شود. بلوک‌های خنک‌کننده این محصول از جنس آلمینیوم‌اند که خنک‌کنندگی بیشتری را برای سیستم ایجاد می‌کنند.

فن پردازنده - کاماپرس

تاپ رایان

سایت تاپ رایان زمینه‌ای است مناسب جهت آشنایی با انواع موبایل، لپ تاپ و محصولات جانبی مربوط به آن را فراهم کرده و محصولاتی با قیمتی قابل قبول عرضه می‌کند. برای دریافت اطلاعات دقیق از قیمت روز محصولات و امکانات جانبی آن‌ها می‌توانید به سایت https://toprayan.com تاپ رایان با آدرس مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02191007374 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : تاپ رایان
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز