بایدها و ‌نبایدهای فروش سهام عدالت

لست سکند

خرید وفروش‌های بی‌ضابطه سهام عدالت در کارگزاری‌ها، روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی را بر آن داشت تا اعلام کند، خرید و فروش وکالتی سهام عدالت ممنوع و فاقد وجاهت قانونی است.

به گزارش کاماپرس؛ بعد از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت ، سهامداران عدالت این امکان را پیدا کردند تا از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ماه، مدیریت سهام  خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عهده بگیرند. بر همین اساس هم سامانه سهام عدالت طراحی شد تا سهامداران با انتخاب روشهای مستقیم و غیرمستقیم، مدیریت سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند. مطابق قانون تجارت، افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته از جمله سود و غیره بهره‌مند خواهند شد.

اما در شیوه غیر مستقیم ، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت سهام دار از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهام‌دار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

در همین رابطه، «علیرضا صالح» ریس سازمان خصوصی‌سازی ، با اشاره به فروش سهام و انتخاب شیوه سهامداری مستقیم توسط ثبت‌نام‌کنندگان در یک برنامه تلویزیونی گفته است: در شیوه سهامداری مستقیم، فروش یکجای سهام عدالت به دلیل ورود یکباره همه افراد برای فروش سهام، امکان‌پذیر نیست و محدودیت در معاملات وجود دارد.

ممنوعیت خرید و فروش وکالتی سهام‌عدالت

راز آسمان پایتخت

با این حال، نحوه خرید و فروش این سهام در چند روز گذشته پرسش‌هایی را برای متقاضیان ایجاد کرده که روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای به آنها پاسخ داده است. بر این اساس، خرید و فروش وکالتی سهام عدالت غیرقانونی و فاقد وجاهت است.

روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، از آنجا که احتمال می‌رود برخی از افراد در اکثر نقاط کشور اقدام به خرید وکالتی سهام عدالت مشمولین نمایند، ضرورت دارد موارد زیر رعایت شود:

  • سهام اختصاص یافته به مشمولین بر اساس موازین قانونی بازارسرمایه تنها در بازار بورس مورد معامله قرار خواهد گرفت.
  • در مرحله تکمیلی فرایند آزادسازی، سهام مربوط به نام سهامداران به ثبت خواهد رسید و هیچگونه وکالت و انتقال به غیر تا ثبت نهایی سهام به نام این افراد از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعتبار نخواهد داشت.
  • برگه‌های سهام عدالت قبلی مربوط به عضویت فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است و در صورت مفقودی برگه عضویت مشکلی برای سهامداران ایجاد نمی‌شود.

همچنین متقاضیان می‌توانند، از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان خصوصی سازی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز