باورهای غلط و درست درباره روغن موتور خودرو

بسیاری فکر می‌کنند روغن موتور خودرو باید غلیظ باشد درحالی که این باوری غلط است؛ روغن موتور غلیظ به مرور مشکلات فنی زیادی را برای خودرو ایجاد می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، باورهای غلط درباره مشکلات فنی در پی استفاده از محصولات نامناسب برای خودرو می‌تواند آسیب‌های جدی به خودرو وارد کند؛ یکی از این موارد مربوط به روغن موتور است. در ادامه چند نمونه از باورهای غلط اما رایج درباره روغن موتوز مناسب و باکیفیت بررسی خواهد شد؛

باور غلط اول این است که بسیاری تصور می‌کنند روغن موتوری مناسب خودروست که غلیظ و چرب باشد و رقیق یا شل بودن آن را نشانه بی‌کیفیتی‌اش می‌دانند. باور غلط دیگر این است که برخی معتقدند باید از مواد غلیظ کننده نیز در روغن موتور استفاده شود. همچنین به باور برخی افراد روغن موتوری خوب است که اصلا سیاه نشود یا دیر سیاه شود که این موضوع هم درست نیست.

بسیاری فکر می‌کنند روغن موتوری مناسب است که رنگ آن عسلی باشد. برخی از رانندگان هم اصرار دارند که بعد از طی هر هزار کیلومتر، روغن موتور خودروی خود را تعویض کنند. دیگر باور غلط بسیاری از افراد این است که هر روغنی مناسب هر خودرویی است و روغن موتورها با یکدیگر فرقی ندارند که این تصور هم کاملا اشتباه است.

آریاک سفر

چه زمانی باید روغن موتور تعویض شود؟

هنگامی که روغن موتور خاصیت‌های خود را از دست بدهد، قطعات با هم برخورد خواهند کرد و سبب سایش می‌شوند که در پی آن صدای نامناسب از موتور خودرو بلند می‌شود.

هنگامی که روغن موتور خودرو سیاه شود، این سیاه شدن حاصل از دوده و احتراق موتور خودرو است که باید با روغن موتوری تازه تعویض شود.

روشن شدن چراغ روغن علل مختلفی دارد که یکی از علت‌ها هشدار برای تعویض روغن موتور خودرو است که  پس از بررسی اگر روغن موتور کم شده باشد باید به آن روغن جدید اضافه کرد.

گفتنی است که روغن موتور خودرو عمری محدود دارد که پس از طی شدن آن مدت زمان، باید حتما روغن موتور تعویض و روغن موتوری جدید جایگزین شود. زیرا اگر این امر انجام نشود سبب کوتاه مدت شدن عمر ماشین خواهد شد. نحوه کنترل کردن روغن موتور به این صورت است که پس از خاموش شدن موتور نیم ساعت به آن مهلت و خودرو را در جایی هموار قرار داده تا روغن موتور ته‌نشین شود پس از آن گیج روغن را بیرون آورده و روغن موتو چک شود.

یک روغن موتور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

روغن موتوری خوب است که شاخص گران‌روی بالا داشته  باشد؛ یعنی مقاومت مایع در برابر جریان یافتن، بالا باشد. دومین ویژگی یک روغن موتور خوب آن است که پایداری حرارتی داشته باشد یعنی دمای آن پایداری بالایی داشته باشد؛ روغن موتور خوب توانایی آن را دارد که در دمای پایین موتور را روشن کند و در دمای بالا پایدار بماند که اگر این ویژگی را نداشته باشد، سبب از بین رفتن موتور خودرو خواهد شد. دیگر ویژگی روغن موتور خوب آن است که پایداری اکسیداسیون داشته باشد یعنی واکنش شیمایی مناسبی بین روغن روان کننده و اکسیژن رخ دهد.

انتهای پیام

 

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز