بازرگانی خارجی چگونه انجام می‌شود؟

لست سکند

همیشه در کتاب‌های تاریخ خوانده‌ایم که مبادله پایاپای اولین شیوه تجارت بود و تعامل انسان‌ها با یکدیگر همواره به شکل تجارت وجود داشته است. حالا، با گذشت زمان و پیشرفت بشر، این مبادله شکل‌های گوناگونی به خود گرفته است. دیگر مبادله پایاپای میان دو همسایه یا دوست نیست، بلکه فراتر از مرزها، این بازرگانی خارجی است که دنیای امروز را به خود مشغول کرده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازرگانی خارجی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به طور کلی، سه نوع بازرگانی مورد توجه است؛ بازرگانی داخلی به داد و ستدهای داخل یک کشور میان ساکنان آن بر می‌گردد. بازرگانی منطقه‌ای شامل داد و ستد میان کشورهای یک منطقه است، مانند معاملات خاورمیانه.

اما سومین نوع، بازرگانی خارجی است؛ نقل و انتقالات بین کشورهای گوناگون در سطح گسترده! به عبارت دیگر، بازرگانی بین الملل، تعاملات تجاری، در خارج از مرزهای بین المللی است؛ درواقع همان صادرات و واردات میان کشورهاست.

اما تفاوت بازرگانی و تجارت چیست؟

پاسخ این سوال، چندان پیچیده نیست. هرکسی که کالایی را خرید و فروش می‌کند، در حال تجارت است و تاجر نامیده می‌شود، اما بازرگانی به این اندازه ساده نیست. بلکه بازرگانی، مراحل متعددی دارد و حتی اصطلاحات خاصی را در بر می‌گیرد. مهارت بازرگانی، متفاوت از یک تجارت ساده است. قرارداد، بیمه‌نامه، امور گمرکی، حمل و نقل و … از مواردی هستند که یک بازرگان باید با آن‌ها سر و کله بزند.

راز آسمان پایتخت

بازرگانان خارجی، باید با روند ترخیص کالا از گمرک آشنا باشند. مکاتبات و روابط خارجی و دیپلماتیک از دیگر لازمه‌های بازرگانی خارجی است. همچنین یک بازرگانی خارجی باید به مناقصات و مزایدات مسلط باشد و بتواند بازارهای هدف را شناسایی کند تا بتواند بر این اساس، سهم خود از بازار را کسب کند.

تنها همین نیست؛ بازرگانان خارجی اگر به این موارد توجه نکنند، ممکن است با چالش‌هایی نیز مواجه شوند.

چالش‌های پیش روی بازرگانان؛ اصطلاحات و قوانین

بازرگانی خارجی اصطلاحاتی را در بر می‌گیرد که عدم آشنایی با آن‌ها می‌تواند مشکل ایجاد کند. در ادامه تعدادی از این اصطلاحات معرفی می‌شوند؛

  • استریپ: کالای وارداتی ابتدا باید تخلیه و سپس به سوی مقصد حمل شود. به بارگیری این کالا استریپ گفته می‌شود که در فرآیند آن، صاحب کالا یا نماینده باید حضور داشته باشند.
  • مانیفیست: به مجموعه بارهای مختلفی که توسط یک وسیله نقلیه حمل می‌شود، مانیفیست گفته می‌شود.
  • کارن تیر: این اصطلاح مربوط به حمل و نقل زمینی کالاهاست. کارن تیر باعث می‌شود که کالا در مسیر عبور از کشورهای مختلف، از تشریفات و امور گمرکی فارغ باشد و تجارت کالا به وسیله مسیرهای زمینی آسان‌تر شود.
  • سود بازرگانی: مبلغ پولی است که همزمان با عوارض گمرک و هنگام واردات کالا دریافت می‌شود، همان سود بازرگانی است.
  • اظهارنامه گمرکی کالا: برای ورود یا خروج کالا، نیاز است که بازرگانان ویژگی‌های کالا را در فرم‌هایی وارد کنند که به این فرم‌ها، اظهارنامه گفته می‌شود. همه کالاها برای ورود یا خروج از کشور نیازمند اظهارنامه گمرکی هستند.
  • گواهی بیمه: همه کالاهای وارداتی و صادراتی باید بیمه شوند. گواهی بیمه قابلیت انتقال ندارد کالایی که گواهی بیمه داشته باشد اجازه خروج و ورود به کشور را دارد.
  • سیاهه تجاری: سیاهه تجاری برگه‌ای است که مشخصات مربوط به کالا در آن ثبت شده باشد. سیاهه تجاری از جانب فروشنده به نام خریدار صادر می‌شود. در واقع براساس این سند است که هزینه کالای مورد نظر به حساب خریدار وارد می‌شود. در سیاهه تجاری، اطلاعات مهمی مانند مشخصات خریدار و فروشنده، وزن کالا، ویژگی‌های کالا، قیمت، شرایط پرداخت هزینه و غیره ثبت می‌شود.

بازرگانی را به گروه بازرگانی راد بسپارید

چالش دیگری که بازرگانان ممکن است در بازرگانی خارجی با آن مواجه شوند، عدم شفافیت قوانین در این حوزه است. بنابراین بهتر است با وکلا و کسانی مشورت کنند که در این کار، متبحر هستند. تغییرات مکرر قوانین داخلی و بین‌المللی ضربه‌های شدیدی به بازرگانان خارجی وارد می‌کند. معمولا توصیه می‌شود که برای انجام بازرگانی موفق، آیین نامه و بخشنامه‌ها همواره دنبال شود. البته یک راه مطمئن، کمک گرفتن از شرکت‌های باسابقه در زمینه بازرگانی خارجی است.

شرکت بازرگانی السا تجارت راد، در سال 1389 در تهران تاسیس شد. این شرکت اکنون سابقه 12 ساله در ارائه خدمات تخصصی بازرگانی خارجی، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا دارد. به گونه‌ای که در تمام این سال‌ها توانسته سهم عمده‌ای از بازار خدمات واردات صنایع پزشکی را در اختیار بگیرد.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه بازرگانی راد
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز