اینماد ؛ مانعی تازه بر سر راه کسب و کارها

لست سکند

کسب و کارها در راستای اجباری شدن « اینماد » به این موضوع انتقاد و اعتراض کردند تا جایی که عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که اجازه  اجرای این طرح را نمی‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

ای‌نماد با هدف اعتماد بخشی به مردم تاسیس شد و کسب و کارهای اینترنتی که به درگاه پرداخت نیاز دارند، باید این نماد را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند. ولی به تازگی دریافت آن اجباری شده و موانعی برای کسب و کارها ایجاد کرده است.

برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی از اجباری شدن این طرح ناراضی بوده و می‌گویند دریافت این نماد باید به صورت اختیاری باشد و مزیتی برای کسب و کارها باشد. اگر این طرح اجباری شود، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس به سنگ‌اندازی با اجباری کردن اینماد در راه کسب و کارها اشاره کرد و گفت: تا زیرساخت‌ها تامین نشود، مجلس اجازه اجرای این طرح را نمی‌دهد؛ زیرا در حال حاضر 350 هزار کسب و کارها اینترنتی ای‌نماد ندارند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

محمدجعفر نعناکار، کارشناس حقوق بین‌الملل، نیز اینماد را مانع کسب و کار می‌داند: در دوران کرونا که بسیاری از کسب و کارها با مشکل مواجه شده‌اند، اجباری شدن اینماد مسیر را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است. طبق قانون افرادی که شغل اصلی آنها تجارت باشد، برای قانونی شدن نیاز به مجوز یا اینماد دارند.

به گفته نعناکار، اجباری کردن اینماد برای کسب و کارها منفعتی ندارد و ممکن است صاحبان کار را به جای فعالیت قانونی در داخل کشور، به سمت استفاده از پلتفرم‌های خارجی سوق دهد. ضمن اینکه اعتبارسنجی و احراز هویت برای دریافت اینماد اجباری است و همین موضوع نیز، هزینه‌هایی را به صاحبان کسب و کار تحمیل می‌کند.

جایگزین‌های پیشنهادی برای اینماد

نعناکار با اشاره به روش‌های جایگزین اینماد افزود: می‌توان از درگاه‌های پرداخت پول و آدرس برای انتقال کالا از طریق پست برای احراز هویت استفاده کردرا می‌توان از طریق درگاه پرداخت پول و آدرس برای انتقال کالا از طریق پست، همچنین درگاه پرداخت برای استفاده از ردوبدل شدن پول، احراز هویت‌ها انجام شود.

به گفته این کاشناس حقوق بین الملل، از آنجا که هر شخص هنگام باز کردن حساب کاری، احراز هویت می‌شود و در فروش کالا از طریق پست، آدرس مبدا و مقصد مشخص وجود دارد، می‌توان با تلفیقی از این گزینه‌ها به جای اینماد استفاده کرد؛ همانطور که در بسیاری از نقاط دنیا همین کار انجام می‌شود.

همچنین اگر کسب و کاری صنف داشته باشد، پروانه صنفی و اتحادیه‌ای نیز نه فقط باعث رونق کار، که جلب اعتماد مشتری را نیز به دنبال خواهد داشت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز