انتقاد تند کارشناسان از مدرن سازی عربستان سعودی

طرح بزرگ عربستان سعودی به نام «ویژن ۲۰۳۰» با هدف تغییر اقتصاد، بهبود زندگی شهروندان، حفظ جایگاه در صحنه جهانی و کاهش اتکای این کشور به نفت حدودا هفت سال در حال انجام بوده است. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند تضمینی برای این پروژه‌های کلان وجود ندارد و حتی ممکن است به یک خطر بزرگ تبدیل شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، از دهه ۱۹۳۰ با کشف نفت در شرق عربستان سعودی بود که این کشور از یک سرزمین بادیه نشین معمولی به یک پادشاهی قدرتمند تبدیل شد.

پس از گذشت حدود یک قرن، تهدیدهای بحران آب و هوایی نشان داد که سعودی‌ها نمی‌توانند تا همیشه به طلای سیاه تکیه کنند، بنابراین خاندان آل سعود به این نتیجه رسیدند که برای شکوفایی پادشاهی خود نیاز به یک طرح منحصر به فرد به نام «ویژن ۲۰۳۰» دارند که تا پایان دهه جایگاه خود در صحنه جهانی را حفظ کرده و حتی بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

ولیعهد ۳۷ ساله، محمد بن سلمان به‌عنوان مبتکر این طرح، تاکنون از پروژه‌های عظیمی مانند شهر هوشمند نئوم و لاین و همچنین چندین مقصد تفریحی و گردشگری فوق مدرن رونمایی کرده است.

با وجود کاهش چشمگیر آمار بیکاری در عربستان، برخی کارشناسان ادعا می‌کنند نمی‌توان به طور قطع گفت که این این برنامه موفق خواهد بود. چرا که علی‌رغم حمایت جوانان از ولیعهد خود، بسیاری از مسلمانان محافظه‌کار سعودی هنوز علاقه‌ای به هجوم غربی‌ها به کشورشان ندارند.

به علاوه با افزایش رقابت در منطقه، تنش میان عربستان و امارات متحده عربی بیشتر خواهد شد، به‌خصوص که این پادشاهی در سال گذشته در بازارهای جهانی بیش از ۱۱ میلیارد ضرر کرده است.

البته مقامات حقوق بشری هنوز نگرانند که زرق و برق عربستان آینده، چشم جهان را بر روی سابقه ضد حقوق بشری این کشور ببندد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان این برنامه را برگ برنده آل سعود برای ظاهر شدن در صحنه جهانی می‌دانند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز