افزایش نرخ دلار قیمت خودرو را چقدر بالا می برد؟

افزایش نرخ دلار قیمت خودرو را چقدر بالا می برد؟-کاماپرس

به اعتقاد یک کارشناس خودرو در صورت تداوم افزایش نرخ دلار و ورود آن به کانال 60 هزار تومان، قیمت خودرو ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش کاماپرس، بابک صدرایی درباره تاثیر افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته بر قیمت خودرو گفت: دلار مهم‌ترین عاملی است که بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و در بسیاری از مواقع قیمت خودرو جلوتر از قیمت دلار افزایش می‌یابد. بنابراین بسیاری از خودروها همواره در بازار با نرخ کنونی دلار قیمت‌گذاری نمی‌شوند بلکه با احتساب قیمتی بالاتر از قیمت کنونی دلار نرخ‌گذاری می‌شود و این امر در مورد خودروهای وارداتی دست دوم رایج‌تر است.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر جریان کنونی که در افزایش قیمت دلار شکل گرفته مقطعی نباشد و دلار به کانال 60 هزار تومان وارد شود و این افزایش قیمت موقتی، هیجانی و متاثر از رویدادهای اخیر سیاسی نباشد، بی‌تردید به تناسب افزایش قیمت دلار جهش قیمت خودرو نیز تداوم پیدا می‌کند و در آینده نزدیک افزایش 20 درصدی قیمت خودرو را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

اگر رشد قیمت دلار ادامه یابد چه می شود؟

این کارشناس افزود: هنوز افکار عمومی بر این باور است که جریان کنونی افزایش نرخ دلار موقتی بوده و به دلیل رویدادهای سیاسی که در منطقه حادث شده شوکی هیجانی به بازار وارد شده است و در صورت آرام شدن شرایط، دلار کاهش قیمت داشته به نرخ‌های پیشین بازمی‌گردد. این تصور نیز وجود دارد که دولت با هدف تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت پاداش و عیدی پایان سال به نوسان‌گیری دلار دست زده و پس از گذر از این بازه زمانی دوباره قیمت دلار را به جریان طبیعی خود برمی‌گرداند.

راز آسمان پایتخت

صدرایی تصریح کرد: اگر این گمان‌ها درست نباشد و رشد قیمت دلار تا یک ماه دیگر نیز ادانه داشته باشد، علاوه بر بازار خودرو که اکنون نیز جهش قیمت‌ها را تجربه می‌کند، شرکت‌های خودروساز به ویژه سازندگان خودروهای مونتاژی نیز قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند. هرچند ممکن است قیمت خودروهای ساخت دو خودروساز بزرگ کشور به صورت دستوری ثابت نگه داشته شود، اما این دستوری شدن نه تنها به کاهش قیمت در بازار کمک نمی‌کند بلکه گرانی خودرو در بازار را شدت می‌بخشد، چرا که با قیمت دستوری توزیع خودرو نامناسب می‌شود.

عرضه خودرو از سوی خودروسازان تنها عامل کنترل افزایش قیمت ها

وی میانگین افزایش کنونی ارزش خودرو را در بازار در پی گرانی دلار 15 درصد برآورد کرد و افزود: در همین حال خودروهایی که عرضه آن‌ها کمتر است افزایش قیمت بیشتر و انواعی که عرضه آن‌ها بیشتر است افزایش قیمت کمتری را تجربه می‌کنند.

صدرایی خاطرنشان کرد: عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی تنها عاملی است که می‌تواند در ماه‌های پیش رو شیب افزایش قیمت خودرو را کم کند.

وی در رابطه با واردات خودرو اظهار داشت: با توجه به اینکه خبری از واردات نیست و 7000 خودرویی هم گفته شده بود به کشور وارد شده‌ هنوز حتی پلاک نشده‌اند، دولت نیز وعده‌ای که برای واردات 100 هزار خودرو داده بود را عملی نکرده و تنها 5 تا 6 درصد از تعداد موعود وارد شده؛ بنابراین‌ها می‌توان واردات خودرو را پروژه‌ای شکست خورده خواند.

به نقل از تجارت نیوز، وی در نهایت یادآور شد: در شرایط افزایش قیمت دلار به طور معمول کسی به دلیل نگرانی از متضرر شدن حاضر به فروش خودرو نیست.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز